Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 195/50 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 195/50R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 195/50 R20. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 195. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (50) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 50% z 195. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 195/50 R20 będzie to 20 cali. Zobacz ofertę na opony 195/50 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 195/50 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 70.30 cm (703.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 195/50 R20 wynosi 9.75 cm (97.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (195) razy jej profil (50) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 195/50 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 195/50 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 195 * 0,50)
czyli wspomniane 703.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 195/50 R20?
(195 * 50) / 1000
czyli wspomniane 9.75 cm. Druga (szybsza) metoda: 195 * 0,50
= 97.50 mm (wysokość profilu opony 195/50R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | -9.0 mm -1.30 % |
175/55 R20 | - | 700.5 mm | -2.5 mm -0.40 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | -1.5 mm -0.20 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | -7.0 mm -1.00 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | +1.0 mm 0.10 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | +9.0 mm 1.30 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | -9.5 mm -1.40 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | -2.5 mm -0.40 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | +4.5 mm 0.60 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | -12.0 mm -1.70 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | -6.0 mm -0.90 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | 0.0 mm 0.00 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | +6.0 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 195/50 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/55 R20 ( -2.5 mm)
Opony 215/45 R20 ( -1.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R14 | - | 699.6 mm | -3.4 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | -10.0 mm -1.40 % |
215/75 R15 | - | 703.5 mm | 0.5 mm 0.10 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | -7.0 mm -1.00 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | 7.0 mm 1.00 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | 8.0 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R16 | - | 702.4 mm | -0.6 mm -0.10 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | -4.1 mm -0.60 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | -9.6 mm -1.40 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | 4.4 mm 0.60 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | -4.1 mm -0.60 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | 8.9 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/65 R17 | - | 698.3 mm | -4.7 mm -0.70 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | -13.2 mm -1.90 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | 8.3 mm 1.20 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | -1.2 mm -0.20 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | -12.7 mm -1.80 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | 10.8 mm 1.50 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | -1.7 mm -0.20 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | 9.3 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | -11.8 mm -1.70 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | -9.3 mm -1.30 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | 1.7 mm 0.20 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | -10.8 mm -1.50 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | -0.8 mm -0.10 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | 9.2 mm 1.30 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | -7.3 mm -1.00 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | 1.7 mm 0.20 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | 10.7 mm 1.50 % |
345/35 R18 | - | 698.7 mm | -4.3 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | -3.4 mm -0.50 % |
175/60 R19 | - | 692.6 mm | -10.4 mm -1.50 % |
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | 5.1 mm 0.70 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | -5.4 mm -0.80 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | 4.6 mm 0.70 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | -8.9 mm -1.30 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | 0.1 mm 0.00 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | 9.1 mm 1.30 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | -8.4 mm -1.20 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | -0.4 mm -0.10 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | 7.6 mm 1.10 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | -13.9 mm -2.00 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | -6.9 mm -1.00 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | -13.4 mm -1.90 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | -7.4 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 195/50 R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/60 R19 ( -10.4 mm)
Opony 205/55 R19 ( +5.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | 1.9 mm 0.30 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | 8.9 mm 1.30 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | -10.6 mm -1.50 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | -4.6 mm -0.70 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | 1.4 mm 0.20 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | 7.4 mm 1.10 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | -7.1 mm -1.00 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | 7.9 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 195/50R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | -3.2 mm -0.50 % |
245/30 R22 | - | 705.8 mm | 2.8 mm 0.40 % |
255/30 R22 | - | 711.8 mm | 8.8 mm 1.30 % |
275/25 R22 | - | 696.3 mm | -6.7 mm -1.00 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | -1.7 mm -0.20 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | 3.3 mm 0.50 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | 8.3 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 703.0 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?