Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 205/40 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 205/40R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 205/40 R17 będzie mieć 205 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 40 (co rozumiemy jako 40% z szerokości), czy ma 82 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 17-stu cali, co daje wartość 431.8 mm. Zobacz ofertę na opony 205/40 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 205/40 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 59.58 cm (595.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 205/40 R17 wynosi 8.20 cm (82.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (205) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 205/40 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 205/40 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 205 * 0,40)
czyli wspomniane 595.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 205/40 R17?
(205 * 40) / 1000
czyli wspomniane 8.20 cm. Druga (szybsza) metoda: 205 * 0,40
= 82.00 mm (wysokość profilu opony 205/40R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/45 R17 | - | 598.3 mm | +2.5 mm 0.40 % |
195/40 R17 | - | 587.8 mm | -8.0 mm -1.30 % |
215/40 R17 | 148 zł | 603.8 mm | +8.0 mm 1.30 % |
225/35 R17 | - | 589.3 mm | -6.5 mm -1.10 % |
245/35 R17 | - | 603.3 mm | +7.5 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 595.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 205/40 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/45 R17 ( +2.5 mm)
Opony 195/40 R17 ( -8.0 mm)Zalecany!
Opony 215/40 R17 ( +8.0 mm)Zalecany!
letnie 215/40 R17
zimowe 215/40 R17
całoroczne 215/40 R17
Opony 225/35 R17 ( -6.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R13 | - | 594.2 mm | -1.6 mm -0.30 % |
185/70 R13 | - | 589.2 mm | -6.6 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 595.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
145/80 R14 | - | 587.6 mm | -8.2 mm -1.40 % |
165/70 R14 | 103 zł | 586.6 mm | -9.2 mm -1.50 % |
165/75 R14 | - | 603.1 mm | 7.3 mm 1.20 % |
175/70 R14 | 109 zł | 600.6 mm | 4.8 mm 0.80 % |
185/65 R14 | 110 zł | 596.1 mm | 0.3 mm 0.10 % |
195/60 R14 | 162 zł | 589.6 mm | -6.2 mm -1.00 % |
205/60 R14 | - | 601.6 mm | 5.8 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 595.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/65 R15 | 125 zł | 595.5 mm | -0.3 mm -0.10 % |
175/60 R15 | 105 zł | 591.0 mm | -4.8 mm -0.80 % |
185/55 R15 | 116 zł | 584.5 mm | -11.3 mm -1.90 % |
185/60 R15 | 116 zł | 603.0 mm | 7.2 mm 1.20 % |
195/55 R15 | 121 zł | 595.5 mm | -0.3 mm -0.10 % |
205/50 R15 | 217 zł | 586.0 mm | -9.8 mm -1.60 % |
215/50 R15 | - | 596.0 mm | 0.2 mm 0.00 % |
Oryginał | - | 595.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/50 R16 | 162 zł | 591.4 mm | -4.4 mm -0.70 % |
195/50 R16 | 143 zł | 601.4 mm | 5.6 mm 0.90 % |
205/45 R16 | 146 zł | 590.9 mm | -4.9 mm -0.80 % |
215/45 R16 | 183 zł | 599.9 mm | 4.1 mm 0.70 % |
225/40 R16 | - | 586.4 mm | -9.4 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 595.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 205/40R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/50 R16 ( -4.4 mm)
letnie 185/50 R16
zimowe 185/50 R16
całoroczne 185/50 R16
Opony 195/50 R16 ( +5.6 mm)Zalecany!
letnie 195/50 R16
zimowe 195/50 R16
całoroczne 195/50 R16
Opony 205/45 R16 ( -4.9 mm)Zalecany!
letnie 205/45 R16
zimowe 205/45 R16
Opony 215/45 R16 ( +4.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/35 R18 | - | 600.7 mm | 4.9 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 595.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 205/40 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?