Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 215/75 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 215/75R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 215/75 R14, jej szerokość wynosi 215, wysokość stanowi 75 procent szerokości, a więc 161.25 mm, natomiast R14 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 35.56. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 215/75 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 67.81 cm (678.10 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 215/75 R14 wynosi 16.13 cm (161.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (215) razy jej profil (75) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 215/75 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 215/75 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 215 * 0,75)
czyli wspomniane 678.10 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 215/75 R14?
(215 * 75) / 1000
czyli wspomniane 16.13 cm. Druga (szybsza) metoda: 215 * 0,75
= 161.25 mm (wysokość profilu opony 215/75R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | -10.5 mm -1.50 % |
205/80 R14 | - | 683.6 mm | +5.5 mm 0.80 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | -7.5 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 678.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 215/75 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/80 R14 ( -10.5 mm)Zalecany!
letnie 195/80 R14
zimowe 195/80 R14
Opony 205/80 R14 ( +5.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -1.1 mm -0.20 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | -10.1 mm -1.50 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | 10.4 mm 1.50 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | 3.9 mm 0.60 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -3.1 mm -0.50 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | 8.9 mm 1.30 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -2.1 mm -0.30 % |
Oryginał | - | 678.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 215/75R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/70 R15 ( -10.1 mm)Zalecany!
letnie 205/70 R15
zimowe 205/70 R15
całoroczne 205/70 R15
Opony 205/75 R15 ( +10.4 mm)
Opony 215/70 R15 ( +3.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | -9.2 mm -1.40 % |
175/80 R16 | - | 686.4 mm | 8.3 mm 1.20 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | 5.8 mm 0.90 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | 1.3 mm 0.20 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | -5.2 mm -0.80 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | -13.7 mm -2.00 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | 7.8 mm 1.20 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -1.7 mm -0.30 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | 10.3 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 678.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -0.3 mm 0.00 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | -9.8 mm -1.40 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | 1.2 mm 0.20 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | -11.3 mm -1.70 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -1.3 mm -0.20 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | -11.8 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 678.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R18 | - | 682.7 mm | 4.6 mm 0.70 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | -5.9 mm -0.90 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | 4.1 mm 0.60 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | -9.4 mm -1.40 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -0.4 mm -0.10 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | 8.6 mm 1.30 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | -8.9 mm -1.30 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -0.9 mm -0.10 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | 7.1 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 678.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/50 R19 | - | 687.6 mm | 9.5 mm 1.40 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | 7.0 mm 1.00 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | -7.5 mm -1.10 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | 0.5 mm 0.10 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | 8.5 mm 1.30 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | -10.0 mm -1.50 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -3.0 mm -0.40 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | 4.0 mm 0.60 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | -12.5 mm -1.80 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | -6.5 mm -1.00 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -0.5 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 678.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | -12.6 mm -1.90 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | 9.9 mm 1.50 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | -5.6 mm -0.80 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | 1.4 mm 0.20 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | 8.4 mm 1.20 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | -11.1 mm -1.60 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -5.1 mm -0.80 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | 0.9 mm 0.10 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | 6.9 mm 1.00 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | -7.6 mm -1.10 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -2.6 mm -0.40 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | 2.4 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 678.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | 2.3 mm 0.30 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | 8.3 mm 1.20 % |
275/25 R21 | - | 670.9 mm | -7.2 mm -1.10 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | 2.8 mm 0.40 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | 7.8 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 678.1 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?