Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/40 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/40R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 225/40 R20. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 225. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (40) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 40% z 225. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 225/40 R20 będzie to 20 cali. Zobacz ofertę na opony 225/40 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/40 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 68.80 cm (688.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/40 R20 wynosi 9.00 cm (90.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/40 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/40 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 225 * 0,40)
czyli wspomniane 688.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/40 R20?
(225 * 40) / 1000
czyli wspomniane 9.00 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,40
= 90.00 mm (wysokość profilu opony 225/40R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | +6.0 mm 0.90 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | +8.0 mm 1.20 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | -8.5 mm -1.20 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | -1.5 mm -0.20 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | +5.5 mm 0.80 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | -9.0 mm -1.30 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | -3.0 mm -0.40 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | +3.0 mm 0.40 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | +9.0 mm 1.30 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -12.5 mm -1.80 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | -7.5 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 688.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/40 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/40 R20 ( +8.0 mm)
Opony 245/35 R20 ( -8.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R14 | - | 683.6 mm | -4.4 mm -0.60 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | -9.9 mm -1.40 % |
Oryginał | - | 688.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -11.0 mm -1.60 % |
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | 5.0 mm 0.70 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | 0.5 mm 0.10 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | -6.0 mm -0.90 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | 8.0 mm 1.20 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -13.0 mm -1.90 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | -1.0 mm -0.10 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -12.0 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 688.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R16 | - | 686.4 mm | -1.6 mm -0.20 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | -4.1 mm -0.60 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | -8.6 mm -1.30 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | 5.4 mm 0.80 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | -2.1 mm -0.30 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -11.6 mm -1.70 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | 0.4 mm 0.10 % |
Oryginał | - | 688.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -10.2 mm -1.50 % |
205/65 R17 | - | 698.3 mm | 10.3 mm 1.50 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | 1.8 mm 0.30 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | -8.7 mm -1.30 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | 2.3 mm 0.30 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -11.2 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 688.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | 3.2 mm 0.50 % |
205/55 R18 | - | 682.7 mm | -5.3 mm -0.80 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | 5.7 mm 0.80 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | -5.8 mm -0.80 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | 4.2 mm 0.60 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -10.3 mm -1.50 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | -1.3 mm -0.20 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | 7.7 mm 1.10 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -10.8 mm -1.60 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | -2.8 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 688.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R19 | - | 692.6 mm | 4.6 mm 0.70 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | -0.4 mm -0.10 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | 9.6 mm 1.40 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | -2.9 mm -0.40 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | 6.1 mm 0.90 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | -9.4 mm -1.40 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | -1.4 mm -0.20 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | 6.6 mm 1.00 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -12.9 mm -1.90 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | -5.9 mm -0.90 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | 1.1 mm 0.20 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | 8.1 mm 1.20 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -10.4 mm -1.50 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | 1.6 mm 0.20 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | 7.6 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 688.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/40R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/45 R19 ( -2.9 mm)Zalecany!
letnie 225/45 R19
zimowe 225/45 R19
całoroczne 225/45 R19
Opony 235/45 R19 ( +6.1 mm)
letnie 235/45 R19
zimowe 235/45 R19
całoroczne 235/45 R19
Opony 245/40 R19 ( -9.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | -7.6 mm -1.10 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | -1.6 mm -0.20 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | 4.4 mm 0.60 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | 10.4 mm 1.50 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | -7.1 mm -1.00 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | -2.1 mm -0.30 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | 7.9 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 688.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 225/40R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/30 R21 ( -7.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R22 | - | 696.3 mm | 8.3 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 688.0 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?