Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/50 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/50R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 225/50 R15 będzie mieć 225 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 50 (co rozumiemy jako 50% z szerokości), czy ma 112.5 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 15-stu cali, co daje wartość 381 mm. Zobacz ofertę na opony 225/50 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/50 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 60.60 cm (606.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/50 R15 wynosi 11.25 cm (112.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (50) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/50 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/50 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 225 * 0,50)
czyli wspomniane 606.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/50 R15?
(225 * 50) / 1000
czyli wspomniane 11.25 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,50
= 112.50 mm (wysokość profilu opony 225/50R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/65 R15 | 125 zł | 595.5 mm | -10.5 mm -1.70 % |
175/65 R15 | 115 zł | 608.5 mm | +2.5 mm 0.40 % |
185/60 R15 | 116 zł | 603.0 mm | -3.0 mm -0.50 % |
195/55 R15 | 121 zł | 595.5 mm | -10.5 mm -1.70 % |
195/60 R15 | 120 zł | 615.0 mm | +9.0 mm 1.50 % |
205/55 R15 | - | 606.5 mm | +0.5 mm 0.10 % |
215/50 R15 | - | 596.0 mm | -10.0 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 606.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/50 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R15 ( +0.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R13 | - | 594.2 mm | -11.8 mm -1.90 % |
175/80 R13 | - | 610.2 mm | 4.2 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 606.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/75 R14 | - | 603.1 mm | -2.9 mm -0.50 % |
175/70 R14 | 109 zł | 600.6 mm | -5.4 mm -0.90 % |
185/65 R14 | 110 zł | 596.1 mm | -9.9 mm -1.60 % |
185/70 R14 | 116 zł | 614.6 mm | 8.6 mm 1.40 % |
195/65 R14 | - | 609.1 mm | 3.1 mm 0.50 % |
205/60 R14 | - | 601.6 mm | -4.4 mm -0.70 % |
215/60 R14 | - | 613.6 mm | 7.6 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 606.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/50 R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/55 R16 | 130 zł | 609.9 mm | 3.9 mm 0.60 % |
195/50 R16 | 143 zł | 601.4 mm | -4.6 mm -0.80 % |
205/50 R16 | 183 zł | 611.4 mm | 5.4 mm 0.90 % |
215/45 R16 | 183 zł | 599.9 mm | -6.1 mm -1.00 % |
225/45 R16 | - | 608.9 mm | 2.9 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 606.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 225/50 R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/50 R16 ( +5.4 mm)Zalecany!
letnie 205/50 R16
zimowe 205/50 R16
Opony 215/45 R16 ( -6.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/45 R17 | - | 598.3 mm | -7.7 mm -1.30 % |
195/45 R17 | - | 607.3 mm | 1.3 mm 0.20 % |
205/40 R17 | - | 595.8 mm | -10.2 mm -1.70 % |
215/40 R17 | 148 zł | 603.8 mm | -2.2 mm -0.40 % |
245/35 R17 | - | 603.3 mm | -2.7 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 606.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/35 R18 | - | 600.7 mm | -5.3 mm -0.90 % |
215/35 R18 | - | 607.7 mm | 1.7 mm 0.30 % |
225/35 R18 | - | 614.7 mm | 8.7 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 606.0 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?