Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/75 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/75R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 225/75 R15 będzie mieć 225 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 75 (co rozumiemy jako 75% z szerokości), czy ma 168.75 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 15-stu cali, co daje wartość 381 mm. Zobacz ofertę na opony 225/75 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/75 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 71.85 cm (718.50 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/75 R15 wynosi 16.88 cm (168.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (75) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/75 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/75 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 225 * 0,75)
czyli wspomniane 718.50 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/75 R15?
(225 * 75) / 1000
czyli wspomniane 16.88 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,75
= 168.75 mm (wysokość profilu opony 225/75R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | +6.5 mm 0.90 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | -8.5 mm -1.20 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | -7.5 mm -1.00 % |
Oryginał | - | 718.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/75 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/80 R15 ( +6.5 mm)Zalecany!
letnie 215/80 R15
zimowe 215/80 R15
całoroczne 215/80 R15
Opony 235/70 R15 ( -8.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/85 R16 | - | 720.9 mm | 2.4 mm 0.30 % |
205/75 R16 | 200 zł | 713.9 mm | -4.6 mm -0.60 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | -11.1 mm -1.50 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | 10.4 mm 1.40 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | 2.9 mm 0.40 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | -6.6 mm -0.90 % |
285/55 R16 | - | 719.9 mm | 1.4 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 718.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/75R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/75 R16 ( -4.6 mm)
letnie 205/75 R16
zimowe 205/75 R16
całoroczne 205/75 R16
Opony 215/70 R16 ( -11.1 mm)
letnie 215/70 R16
zimowe 215/70 R16
całoroczne 215/70 R16
Opony 215/75 R16 ( +10.4 mm)Zalecany!
letnie 215/75 R16
zimowe 215/75 R16
całoroczne 215/75 R16
Opony 225/70 R16 ( +2.9 mm)
letnie 225/70 R16
zimowe 225/70 R16
całoroczne 225/70 R16
Opony 235/65 R16 ( -6.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/70 R17 | - | 718.8 mm | 0.3 mm 0.00 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | -7.2 mm -1.00 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | 5.8 mm 0.80 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | -4.7 mm -0.70 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | -6.2 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 718.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/60 R18 | - | 715.2 mm | -3.3 mm -0.50 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | -13.8 mm -1.90 % |
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | 8.7 mm 1.20 % |
235/55 R18 | 215 zł | 715.7 mm | -2.8 mm -0.40 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | -6.3 mm -0.90 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | -13.8 mm -1.90 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | -4.8 mm -0.70 % |
Oryginał | - | 718.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | -10.4 mm -1.40 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | -10.9 mm -1.50 % |
235/50 R19 | 189 zł | 717.6 mm | -0.9 mm -0.10 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | 9.1 mm 1.30 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | -6.4 mm -0.90 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | 2.6 mm 0.40 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | -7.9 mm -1.10 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | 0.1 mm 0.00 % |
Oryginał | - | 718.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R20 | 319 zł | 722.5 mm | 4.0 mm 0.60 % |
235/45 R20 | - | 719.5 mm | 1.0 mm 0.10 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | -14.5 mm -2.00 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | 10.0 mm 1.40 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | -6.5 mm -0.90 % |
265/40 R20 | - | 720.0 mm | 1.5 mm 0.20 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | 9.5 mm 1.30 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | -11.0 mm -1.50 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | -4.0 mm -0.60 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | 3.0 mm 0.40 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | 10.0 mm 1.40 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | -9.5 mm -1.30 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | -3.5 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 718.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | -13.6 mm -1.90 % |
245/40 R21 | - | 729.4 mm | 10.9 mm 1.50 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | -6.6 mm -0.90 % |
265/35 R21 | - | 718.9 mm | 0.4 mm 0.10 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | 7.4 mm 1.00 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | -14.1 mm -2.00 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | -8.1 mm -1.10 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | -2.1 mm -0.30 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | 3.9 mm 0.50 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | 9.9 mm 1.40 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | -7.6 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 718.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R22 | - | 705.8 mm | -12.7 mm -1.80 % |
255/30 R22 | - | 711.8 mm | -6.7 mm -0.90 % |
265/30 R22 | - | 717.8 mm | -0.7 mm -0.10 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | -12.2 mm -1.70 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | -7.2 mm -1.00 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | -2.2 mm -0.30 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | 7.8 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 718.5 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?