Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/40 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/40R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 235/40 R17 będzie mieć 235 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 40 (co rozumiemy jako 40% z szerokości), czy ma 94 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 17-stu cali, co daje wartość 431.8 mm. Zobacz ofertę na opony 235/40 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/40 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 61.98 cm (619.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/40 R17 wynosi 9.40 cm (94.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/40 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/40 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 235 * 0,40)
czyli wspomniane 619.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/40 R17?
(235 * 40) / 1000
czyli wspomniane 9.40 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,40
= 94.00 mm (wysokość profilu opony 235/40R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/55 R17 | - | 624.3 mm | +4.5 mm 0.70 % |
185/50 R17 | - | 616.8 mm | -3.0 mm -0.50 % |
195/45 R17 | - | 607.3 mm | -12.5 mm -2.00 % |
205/45 R17 | 174 zł | 616.3 mm | -3.5 mm -0.60 % |
215/45 R17 | 157 zł | 625.3 mm | +5.5 mm 0.90 % |
245/40 R17 | - | 627.8 mm | +8.0 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 619.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/40 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/45 R17 ( +5.5 mm)Zalecany!
letnie 215/45 R17
zimowe 215/45 R17
całoroczne 215/45 R17
Opony 245/40 R17 ( +8.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R13 | - | 610.2 mm | -9.6 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 619.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R14 | - | 619.6 mm | -0.2 mm 0.00 % |
175/75 R14 | - | 618.1 mm | -1.7 mm -0.30 % |
185/70 R14 | 116 zł | 614.6 mm | -5.2 mm -0.80 % |
195/65 R14 | - | 609.1 mm | -10.7 mm -1.70 % |
195/70 R14 | 131 zł | 628.6 mm | 8.8 mm 1.40 % |
215/60 R14 | - | 613.6 mm | -6.2 mm -1.00 % |
225/60 R14 | - | 625.6 mm | 5.8 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 619.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R15 | - | 629.0 mm | 9.2 mm 1.50 % |
175/65 R15 | 115 zł | 608.5 mm | -11.3 mm -1.80 % |
175/70 R15 | - | 626.0 mm | 6.2 mm 1.00 % |
185/65 R15 | 119 zł | 621.5 mm | 1.7 mm 0.30 % |
195/60 R15 | 120 zł | 615.0 mm | -4.8 mm -0.80 % |
205/60 R15 | 135 zł | 627.0 mm | 7.2 mm 1.20 % |
345/35 R15 | - | 622.5 mm | 2.7 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 619.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R16 | - | 616.4 mm | -3.4 mm -0.50 % |
185/55 R16 | 130 zł | 609.9 mm | -9.9 mm -1.60 % |
185/60 R16 | - | 628.4 mm | 8.6 mm 1.40 % |
195/55 R16 | 135 zł | 620.9 mm | 1.1 mm 0.20 % |
205/50 R16 | 183 zł | 611.4 mm | -8.4 mm -1.40 % |
225/45 R16 | - | 608.9 mm | -10.9 mm -1.80 % |
245/45 R16 | - | 626.9 mm | 7.1 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 619.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/40 R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/45 R16 ( +7.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/40 R18 | - | 621.2 mm | 1.4 mm 0.20 % |
215/35 R18 | - | 607.7 mm | -12.1 mm -2.00 % |
215/40 R18 | - | 629.2 mm | 9.4 mm 1.50 % |
225/35 R18 | - | 614.7 mm | -5.1 mm -0.80 % |
235/35 R18 | - | 621.7 mm | 1.9 mm 0.30 % |
245/35 R18 | - | 628.7 mm | 8.9 mm 1.40 % |
285/30 R18 | - | 628.2 mm | 8.4 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 619.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/40R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/35 R18 ( -12.1 mm)
Opony 215/40 R18 ( +9.4 mm)
letnie 215/40 R18
zimowe 215/40 R18
Opony 225/35 R18 ( -5.1 mm)Zalecany!
letnie 225/35 R18
zimowe 225/35 R18
Opony 235/35 R18 ( +1.9 mm)
Opony 245/35 R18 ( +8.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R19 | - | 623.6 mm | 3.8 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 619.8 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Zarówno szersze, jak i węższe opony mają swoje wady oraz zalety. Pierwszy rodzaj ogumienia zapewnia znacznie lepszą przyczepność na suchej powierzchni. Dlatego właśnie szersze opony polecane są na sezon letni, gdyż zapewniają krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Węższe opony natomiast pozytywnie wpływają na komfort podczas jazdy. Ich elastyczność przyczynia się do lepszej amortyzacji, a opony nie emitują hałasu. Ponadto później wpadają w aquaplaning. Są też bardziej ekonomiczne, gdyż mają mniejszy współczynnik tarcia, co oznacza mniejszy wpływ na spalanie paliwa. Warto zatem dobrać opony do własnych potrzeb, uwzględniając pory roku. W okresie zimowym, gdy często jeździmy po mokrej powierzchni, dlatego też sprawdzą się opony węższe, ponieważ to one zmniejszają one ryzyko poślizgu i lepiej odprowadzają wodę. Za to w sezonie letnim poleca się szersze opony, dlatego że lepiej sprawdzają się pod względem bezpieczeństwa, zapewniając lepszą kontrolę nad autem.Odpowiedniki węższe czy szersze?