Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/75 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/75R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 235/75 R15 będzie mieć 235 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 75 (co rozumiemy jako 75% z szerokości), czy ma 176.25 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 15-stu cali, co daje wartość 381 mm. Zobacz ofertę na opony 235/75 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/75 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 73.35 cm (733.50 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/75 R15 wynosi 17.63 cm (176.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (75) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/75 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/75 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 235 * 0,75)
czyli wspomniane 733.50 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/75 R15?
(235 * 75) / 1000
czyli wspomniane 17.63 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,75
= 176.25 mm (wysokość profilu opony 235/75R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | -8.5 mm -1.20 % |
225/75 R15 | - | 718.5 mm | -15.0 mm -2.00 % |
225/80 R15 | - | 741.0 mm | +7.5 mm 1.00 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | +4.5 mm 0.60 % |
Oryginał | 212 zł | 733.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/75 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/80 R15 ( -8.5 mm)Zalecany!
letnie 215/80 R15
zimowe 215/80 R15
całoroczne 215/80 R15
Opony 225/75 R15 ( -15.0 mm)
Opony 225/80 R15 ( +7.5 mm)
Opony 255/70 R15 ( +4.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/85 R16 | - | 720.9 mm | -12.6 mm -1.70 % |
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | 0.9 mm 0.10 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | -4.6 mm -0.60 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | -12.1 mm -1.60 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | 10.4 mm 1.40 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | 1.9 mm 0.30 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | 4.4 mm 0.60 % |
285/55 R16 | - | 719.9 mm | -13.6 mm -1.90 % |
Oryginał | 212 zł | 733.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 235/75R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/75 R16 ( -4.6 mm)
letnie 215/75 R16
zimowe 215/75 R16
całoroczne 215/75 R16
Opony 225/70 R16 ( -12.1 mm)
letnie 225/70 R16
zimowe 225/70 R16
całoroczne 225/70 R16
Opony 225/75 R16 ( +10.4 mm)Zalecany!
letnie 225/75 R16
zimowe 225/75 R16
całoroczne 225/75 R16
Opony 235/70 R16 ( +1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/70 R16
zimowe 235/70 R16
całoroczne 235/70 R16
Opony 255/65 R16 ( +4.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/70 R17 | - | 718.8 mm | -14.7 mm -2.00 % |
215/70 R17 | - | 732.8 mm | -0.7 mm -0.10 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | -9.2 mm -1.30 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | 3.8 mm 0.50 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | 4.3 mm 0.60 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | 0.8 mm 0.10 % |
Oryginał | 212 zł | 733.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | -6.3 mm -0.90 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | 5.7 mm 0.80 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | 4.2 mm 0.60 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | 8.7 mm 1.20 % |
Oryginał | 212 zł | 733.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | -3.4 mm -0.50 % |
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | 7.6 mm 1.00 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | -5.9 mm -0.80 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | 4.1 mm 0.60 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | -12.4 mm -1.70 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | -3.4 mm -0.50 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | 5.6 mm 0.80 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | -14.9 mm -2.00 % |
Oryginał | 212 zł | 733.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R20 | 319 zł | 722.5 mm | -11.0 mm -1.50 % |
235/45 R20 | - | 719.5 mm | -14.0 mm -1.90 % |
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | 9.5 mm 1.30 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | -5.0 mm -0.70 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | 4.0 mm 0.50 % |
265/40 R20 | - | 720.0 mm | -13.5 mm -1.80 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | -5.5 mm -0.70 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | 2.5 mm 0.30 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | 10.5 mm 1.40 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | -12.0 mm -1.60 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | -5.0 mm -0.70 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | 2.0 mm 0.30 % |
Oryginał | 212 zł | 733.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/40 R21 | - | 729.4 mm | -4.1 mm -0.60 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | 3.9 mm 0.50 % |
265/35 R21 | - | 718.9 mm | -14.6 mm -2.00 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | -7.6 mm -1.00 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | -0.6 mm -0.10 % |
295/35 R21 | 463 zł | 739.9 mm | 6.4 mm 0.90 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | -11.1 mm -1.50 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | -5.1 mm -0.70 % |
Oryginał | 212 zł | 733.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | 3.8 mm 0.50 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | 10.8 mm 1.50 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | -3.7 mm -0.50 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | 2.3 mm 0.30 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | 8.3 mm 1.10 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | -7.2 mm -1.00 % |
Oryginał | 212 zł | 733.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | 8.2 mm 1.10 % |
Oryginał | 212 zł | 733.5 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?