Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 235/75 R16? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 235/75R16? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 235/75 R16, jej szerokość wynosi 235, wysokość stanowi 75 procent szerokości, a więc 176.25 mm, natomiast R16 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 40.64. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 235/75 R16 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 75.89 cm (758.90 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 235/75 R16 wynosi 17.63 cm (176.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (235) razy jej profil (75) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 235/75 R16?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 235/75 R16?
(16 * 25,4) + (2 * 235 * 0,75)
czyli wspomniane 758.90 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 235/75 R16?
(235 * 75) / 1000
czyli wspomniane 17.63 cm. Druga (szybsza) metoda: 235 * 0,75
= 176.25 mm (wysokość profilu opony 235/75R16).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R16 | 301 zł | 750.4 mm | -8.5 mm -1.10 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | -15.0 mm -2.00 % |
245/70 R16 | 242 zł | 749.4 mm | -9.5 mm -1.30 % |
255/70 R16 | 344 zł | 763.4 mm | +4.5 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 758.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 235/75 R16 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/80 R16 ( -8.5 mm)
letnie 215/80 R16
zimowe 215/80 R16
całoroczne 215/80 R16
Opony 225/75 R16 ( -15.0 mm)Zalecany!
letnie 225/75 R16
zimowe 225/75 R16
całoroczne 225/75 R16
Opony 245/70 R16 ( -9.5 mm)Zalecany!
letnie 245/70 R16
zimowe 245/70 R16
całoroczne 245/70 R16
Opony 255/70 R16 ( +4.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/75 R15 | - | 748.5 mm | -10.4 mm -1.40 % |
265/70 R15 | 317 zł | 752.0 mm | -6.9 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 758.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 235/75R16 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/75 R15 ( -10.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | -12.1 mm -1.60 % |
235/70 R17 | 374 zł | 760.8 mm | 1.9 mm 0.30 % |
245/65 R17 | 265 zł | 750.3 mm | -8.6 mm -1.10 % |
255/65 R17 | 298 zł | 763.3 mm | 4.4 mm 0.60 % |
265/60 R17 | - | 749.8 mm | -9.1 mm -1.20 % |
275/60 R17 | - | 761.8 mm | 2.9 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 758.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 235/75R16 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/70 R17 ( -12.1 mm)
letnie 225/70 R17
zimowe 225/70 R17
całoroczne 225/70 R17
Opony 235/70 R17 ( +1.9 mm)Zalecany!
letnie 235/70 R17
zimowe 235/70 R17
całoroczne 235/70 R17
Opony 245/65 R17 ( -8.6 mm)Zalecany!
letnie 245/65 R17
zimowe 245/65 R17
całoroczne 245/65 R17
Opony 255/65 R17 ( +4.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/65 R18 | - | 749.7 mm | -9.2 mm -1.20 % |
235/65 R18 | 344 zł | 762.7 mm | 3.8 mm 0.50 % |
245/60 R18 | 333 zł | 751.2 mm | -7.7 mm -1.00 % |
255/60 R18 | 291 zł | 763.2 mm | 4.3 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 758.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/60 R19 | - | 764.6 mm | 5.7 mm 0.80 % |
245/55 R19 | - | 752.1 mm | -6.8 mm -0.90 % |
255/55 R19 | 329 zł | 763.1 mm | 4.2 mm 0.60 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | -11.3 mm -1.50 % |
275/50 R19 | 558 zł | 757.6 mm | -1.3 mm -0.20 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | -10.8 mm -1.40 % |
Oryginał | - | 758.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/55 R20 | - | 766.5 mm | 7.6 mm 1.00 % |
245/50 R20 | 414 zł | 753.0 mm | -5.9 mm -0.80 % |
255/50 R20 | 469 zł | 763.0 mm | 4.1 mm 0.50 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | -12.4 mm -1.60 % |
275/45 R20 | 456 zł | 755.5 mm | -3.4 mm -0.40 % |
285/45 R20 | 643 zł | 764.5 mm | 5.6 mm 0.70 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | -14.9 mm -2.00 % |
305/40 R20 | 820 zł | 752.0 mm | -6.9 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 758.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | -14.0 mm -1.80 % |
245/45 R21 | 710 zł | 753.9 mm | -5.0 mm -0.70 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | -13.5 mm -1.80 % |
275/40 R21 | 576 zł | 753.4 mm | -5.5 mm -0.70 % |
285/40 R21 | - | 761.4 mm | 2.5 mm 0.30 % |
295/40 R21 | 688 zł | 769.4 mm | 10.5 mm 1.40 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | -12.0 mm -1.60 % |
315/35 R21 | - | 753.9 mm | -5.0 mm -0.70 % |
Oryginał | - | 758.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/40 R22 | - | 762.8 mm | 3.9 mm 0.50 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | -14.6 mm -1.90 % |
275/35 R22 | 924 zł | 751.3 mm | -7.6 mm -1.00 % |
285/35 R22 | - | 758.3 mm | -0.6 mm -0.10 % |
295/35 R22 | 806 zł | 765.3 mm | 6.4 mm 0.80 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | -11.1 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 758.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
305/30 R23 | - | 767.2 mm | 8.3 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 758.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/30 R24 | - | 762.6 mm | 3.7 mm 0.50 % |
275/25 R24 | - | 747.1 mm | -11.8 mm -1.60 % |
285/25 R24 | - | 752.1 mm | -6.8 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 758.9 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?