Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 245/30 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 245/30R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 245/30 R20. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 245. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (30) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 30% z 245. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 245/30 R20 będzie to 20 cali. Zobacz ofertę na opony 245/30 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 245/30 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 65.50 cm (655.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 245/30 R20 wynosi 7.35 cm (73.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (245) razy jej profil (30) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 245/30 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 245/30 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 245 * 0,30)
czyli wspomniane 655.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 245/30 R20?
(245 * 30) / 1000
czyli wspomniane 7.35 cm. Druga (szybsza) metoda: 245 * 0,30
= 73.50 mm (wysokość profilu opony 245/30R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/30 R20 | - | 643.0 mm | -12.0 mm -1.80 % |
235/30 R20 | - | 649.0 mm | -6.0 mm -0.90 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | +6.0 mm 0.90 % |
275/25 R20 | - | 645.5 mm | -9.5 mm -1.50 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | -4.5 mm -0.70 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | +0.5 mm 0.10 % |
305/25 R20 | - | 660.5 mm | +5.5 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 655.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 245/30 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/30 R20 ( -6.0 mm)Zalecany!
Opony 255/30 R20 ( +6.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | -3.4 mm -0.50 % |
195/75 R14 | - | 648.1 mm | -6.9 mm -1.10 % |
205/70 R14 | - | 642.6 mm | -12.4 mm -1.90 % |
205/75 R14 | - | 663.1 mm | 8.1 mm 1.20 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | 1.6 mm 0.20 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | -5.4 mm -0.80 % |
Oryginał | - | 655.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R15 | - | 645.0 mm | -10.0 mm -1.50 % |
175/80 R15 | - | 661.0 mm | 6.0 mm 0.90 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | -1.0 mm -0.20 % |
205/65 R15 | 157 zł | 647.5 mm | -7.5 mm -1.10 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | 5.5 mm 0.80 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | -4.0 mm -0.60 % |
235/60 R15 | - | 663.0 mm | 8.0 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 655.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | 4.9 mm 0.70 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | -2.6 mm -0.40 % |
215/55 R16 | 149 zł | 642.9 mm | -12.1 mm -1.80 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | 9.4 mm 1.40 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | -1.1 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 655.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R17 | - | 646.3 mm | -8.7 mm -1.30 % |
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | 2.3 mm 0.40 % |
215/50 R17 | 167 zł | 646.8 mm | -8.2 mm -1.30 % |
225/50 R17 | 179 zł | 656.8 mm | 1.8 mm 0.30 % |
235/45 R17 | 175 zł | 643.3 mm | -11.7 mm -1.80 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | -2.7 mm -0.40 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | 6.3 mm 1.00 % |
265/40 R17 | - | 643.8 mm | -11.2 mm -1.70 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | -3.2 mm -0.50 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | 4.8 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 655.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/45 R18 | - | 641.7 mm | -13.3 mm -2.00 % |
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | -4.3 mm -0.70 % |
225/45 R18 | 164 zł | 659.7 mm | 4.7 mm 0.70 % |
235/40 R18 | 176 zł | 645.2 mm | -9.8 mm -1.50 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | -1.8 mm -0.30 % |
255/40 R18 | - | 661.2 mm | 6.2 mm 0.90 % |
265/35 R18 | - | 642.7 mm | -12.3 mm -1.90 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | -5.3 mm -0.80 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | 1.7 mm 0.30 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | 8.7 mm 1.30 % |
315/30 R18 | - | 646.2 mm | -8.8 mm -1.30 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | 3.2 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 655.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/40 R19 | - | 662.6 mm | 7.6 mm 1.20 % |
235/35 R19 | 235 zł | 647.1 mm | -7.9 mm -1.20 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | -0.9 mm -0.10 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | 6.1 mm 0.90 % |
265/30 R19 | - | 641.6 mm | -13.4 mm -2.00 % |
275/30 R19 | - | 647.6 mm | -7.4 mm -1.10 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | -1.4 mm -0.20 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | 4.6 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 655.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 245/30 R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 225/40 R19 ( +7.6 mm)
letnie 225/40 R19
zimowe 225/40 R19
Opony 235/35 R19 ( -7.9 mm)
letnie 235/35 R19
zimowe 235/35 R19
całoroczne 235/35 R19
Opony 245/35 R19 ( -0.9 mm)Zalecany!
letnie 245/35 R19
zimowe 245/35 R19
Opony 255/35 R19 ( +6.1 mm)Zalecany!
letnie 255/35 R19
zimowe 255/35 R19
całoroczne 255/35 R19
Opony 265/30 R19 ( -13.4 mm)
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?