Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 255/60 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 255/60R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 255/60 R15, jej szerokość wynosi 255, wysokość stanowi 60 procent szerokości, a więc 153 mm, natomiast R15 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 38.1. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 255/60 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 68.70 cm (687.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 255/60 R15 wynosi 15.30 cm (153.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (255) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 255/60 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 255/60 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 255 * 0,60)
czyli wspomniane 687.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 255/60 R15?
(255 * 60) / 1000
czyli wspomniane 15.30 cm. Druga (szybsza) metoda: 255 * 0,60
= 153.00 mm (wysokość profilu opony 255/60R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -10.0 mm -1.50 % |
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | +6.0 mm 0.90 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | +1.5 mm 0.20 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | -5.0 mm -0.70 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | +9.0 mm 1.30 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -12.0 mm -1.70 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -11.0 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 687.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/60 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R14 | - | 683.6 mm | -3.4 mm -0.50 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | -8.9 mm -1.30 % |
Oryginał | - | 687.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 255/60R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R16 | - | 686.4 mm | -0.6 mm -0.10 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | -3.1 mm -0.50 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | -7.6 mm -1.10 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | 6.4 mm 0.90 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | -1.1 mm -0.20 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -10.6 mm -1.50 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | 1.4 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 687.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 255/60R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/60 R16 ( +1.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -9.2 mm -1.30 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | 2.8 mm 0.40 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | -7.7 mm -1.10 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | 3.3 mm 0.50 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -10.2 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 687.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | 4.2 mm 0.60 % |
205/55 R18 | - | 682.7 mm | -4.3 mm -0.60 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | 6.7 mm 1.00 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | -4.8 mm -0.70 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | 5.2 mm 0.80 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -9.3 mm -1.40 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | -0.3 mm 0.00 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | 8.7 mm 1.30 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -9.8 mm -1.40 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | -1.8 mm -0.30 % |
Oryginał | - | 687.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R19 | - | 692.6 mm | 5.6 mm 0.80 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | 0.6 mm 0.10 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | 10.6 mm 1.50 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | -1.9 mm -0.30 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | 7.1 mm 1.00 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | -8.4 mm -1.20 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | -0.4 mm -0.10 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | 7.6 mm 1.10 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -11.9 mm -1.70 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | -4.9 mm -0.70 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | 2.1 mm 0.30 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | 9.1 mm 1.30 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -9.4 mm -1.40 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | 2.6 mm 0.40 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | 8.6 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 687.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | 7.0 mm 1.00 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | 1.0 mm 0.10 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | 9.0 mm 1.30 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | -7.5 mm -1.10 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | -0.5 mm -0.10 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | 6.5 mm 0.90 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -14.0 mm -2.00 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | -8.0 mm -1.20 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | -2.0 mm -0.30 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | 4.0 mm 0.60 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | 10.0 mm 1.50 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -11.5 mm -1.70 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | -6.5 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 687.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | -6.6 mm -1.00 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | -0.6 mm -0.10 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | 5.4 mm 0.80 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | -6.1 mm -0.90 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | -1.1 mm -0.20 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | 8.9 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 687.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R22 | - | 696.3 mm | 9.3 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 687.0 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?