Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 255/65 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 255/65R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 255/65 R18? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 255 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 65 procent szerokości, co jest równoznaczne z 165.75 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 18 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 255/65 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 78.87 cm (788.70 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 255/65 R18 wynosi 16.58 cm (165.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (255) razy jej profil (65) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 255/65 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 255/65 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 255 * 0,65)
czyli wspomniane 788.70 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 255/65 R18?
(255 * 65) / 1000
czyli wspomniane 16.58 cm. Druga (szybsza) metoda: 255 * 0,65
= 165.75 mm (wysokość profilu opony 255/65R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/70 R18 | - | 786.2 mm | -2.5 mm -0.30 % |
265/60 R18 | 420 zł | 775.2 mm | -13.5 mm -1.70 % |
275/60 R18 | 324 zł | 787.2 mm | -1.5 mm -0.20 % |
285/60 R18 | 349 zł | 799.2 mm | +10.5 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 788.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 255/65 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/70 R18 ( -2.5 mm)
zimowe 235/70 R18
całoroczne 235/70 R18
Opony 265/60 R18 ( -13.5 mm)Zalecany!
letnie 265/60 R18
zimowe 265/60 R18
całoroczne 265/60 R18
Opony 275/60 R18 ( -1.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
265/75 R15 | - | 778.5 mm | -10.2 mm -1.30 % |
295/70 R15 | - | 794.0 mm | 5.3 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 788.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/80 R16 | - | 782.4 mm | -6.3 mm -0.80 % |
245/75 R16 | 317 zł | 773.9 mm | -14.8 mm -1.90 % |
265/70 R16 | 293 zł | 777.4 mm | -11.3 mm -1.40 % |
275/70 R16 | 221 zł | 791.4 mm | 2.7 mm 0.30 % |
285/65 R16 | 922 zł | 776.9 mm | -11.8 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 788.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/75 R17 | - | 784.3 mm | -4.4 mm -0.60 % |
245/70 R17 | 296 zł | 774.8 mm | -13.9 mm -1.80 % |
245/75 R17 | - | 799.3 mm | 10.6 mm 1.30 % |
255/70 R17 | 377 zł | 788.8 mm | 0.1 mm 0.00 % |
265/65 R17 | 320 zł | 776.3 mm | -12.4 mm -1.60 % |
275/65 R17 | 223 zł | 789.3 mm | 0.6 mm 0.10 % |
Oryginał | - | 788.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 255/65R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/75 R17 ( -4.4 mm)
Opony 245/70 R17 ( -13.9 mm)Zalecany!
letnie 245/70 R17
zimowe 245/70 R17
całoroczne 245/70 R17
Opony 245/75 R17 ( +10.6 mm)
letnie 245/75 R17
całoroczne 245/75 R17
Opony 255/70 R17 ( +0.1 mm)
letnie 255/70 R17
zimowe 255/70 R17
całoroczne 255/70 R17
Opony 265/65 R17 ( -12.4 mm)Zalecany!
letnie 265/65 R17
zimowe 265/65 R17
całoroczne 265/65 R17
Opony 275/65 R17 ( +0.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/65 R19 | 249 zł | 788.1 mm | -0.6 mm -0.10 % |
255/60 R19 | 462 zł | 788.6 mm | -0.1 mm 0.00 % |
265/55 R19 | - | 774.1 mm | -14.6 mm -1.90 % |
275/55 R19 | 500 zł | 785.1 mm | -3.6 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 788.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 255/65 R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/65 R19 ( -0.6 mm)
letnie 235/65 R19
zimowe 235/65 R19
całoroczne 235/65 R19
Opony 255/60 R19 ( -0.1 mm)Zalecany!
letnie 255/60 R19
zimowe 255/60 R19
całoroczne 255/60 R19
Opony 265/55 R19 ( -14.6 mm)Zalecany!
letnie 265/55 R19
zimowe 265/55 R19
Opony 275/55 R19 ( -3.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/60 R20 | - | 790.0 mm | 1.3 mm 0.20 % |
255/55 R20 | 670 zł | 788.5 mm | -0.2 mm 0.00 % |
265/50 R20 | 587 zł | 773.0 mm | -15.7 mm -2.00 % |
275/50 R20 | 360 zł | 783.0 mm | -5.7 mm -0.70 % |
285/50 R20 | 382 zł | 793.0 mm | 4.3 mm 0.50 % |
295/45 R20 | 593 zł | 773.5 mm | -15.2 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 788.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/50 R21 | - | 788.4 mm | -0.3 mm 0.00 % |
275/45 R21 | 660 zł | 780.9 mm | -7.8 mm -1.00 % |
285/45 R21 | 552 zł | 789.9 mm | 1.2 mm 0.20 % |
315/40 R21 | 976 zł | 785.4 mm | -3.3 mm -0.40 % |
325/40 R21 | - | 793.4 mm | 4.7 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 788.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/45 R22 | - | 788.3 mm | -0.4 mm -0.10 % |
275/40 R22 | 647 zł | 778.8 mm | -9.9 mm -1.30 % |
285/40 R22 | 875 zł | 786.8 mm | -1.9 mm -0.20 % |
295/40 R22 | - | 794.8 mm | 6.1 mm 0.80 % |
315/35 R22 | - | 779.3 mm | -9.4 mm -1.20 % |
325/35 R22 | - | 786.3 mm | -2.4 mm -0.30 % |
Oryginał | - | 788.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/35 R23 | - | 783.7 mm | -5.0 mm -0.60 % |
295/35 R23 | - | 790.7 mm | 2.0 mm 0.30 % |
305/35 R23 | - | 797.7 mm | 9.0 mm 1.10 % |
325/30 R23 | - | 779.2 mm | -9.5 mm -1.20 % |
335/30 R23 | - | 785.2 mm | -3.5 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 788.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
295/30 R24 | - | 786.6 mm | -2.1 mm -0.30 % |
355/25 R24 | - | 787.1 mm | -1.6 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 788.7 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?