Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 265/35 R21? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 265/35R21? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 265/35 R21 będzie mieć 265 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 35 (co rozumiemy jako 35% z szerokości), czy ma 92.75 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 21-stu cali, co daje wartość 533.4 mm. Zobacz ofertę na opony 265/35 R21 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 265/35 R21 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 71.89 cm (718.90 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 265/35 R21 wynosi 9.28 cm (92.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (265) razy jej profil (35) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 265/35 R21?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 265/35 R21?
(21 * 25,4) + (2 * 265 * 0,35)
czyli wspomniane 718.90 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 265/35 R21?
(265 * 35) / 1000
czyli wspomniane 9.28 cm. Druga (szybsza) metoda: 265 * 0,35
= 92.75 mm (wysokość profilu opony 265/35R21).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | -14.0 mm -1.90 % |
245/40 R21 | - | 729.4 mm | +10.5 mm 1.50 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | -7.0 mm -1.00 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | +7.0 mm 1.00 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | -14.5 mm -2.00 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | -8.5 mm -1.20 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | -2.5 mm -0.30 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | +3.5 mm 0.50 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | +9.5 mm 1.30 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | -8.0 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 718.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 265/35 R21 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/35 R21 ( -14.0 mm)Zalecany!
letnie 245/35 R21
zimowe 245/35 R21
Opony 245/40 R21 ( +10.5 mm)
letnie 245/40 R21
zimowe 245/40 R21
Opony 255/35 R21 ( -7.0 mm)
letnie 255/35 R21
zimowe 255/35 R21
Opony 275/35 R21 ( +7.0 mm)Zalecany!
letnie 275/35 R21
zimowe 275/35 R21
Opony 285/30 R21 ( -14.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | 6.1 mm 0.80 % |
225/75 R15 | - | 718.5 mm | -0.4 mm -0.10 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | -8.9 mm -1.20 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | -7.9 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 718.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/85 R16 | - | 720.9 mm | 2.0 mm 0.30 % |
205/75 R16 | 200 zł | 713.9 mm | -5.0 mm -0.70 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | -11.5 mm -1.60 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | 10.0 mm 1.40 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | 2.5 mm 0.30 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | -7.0 mm -1.00 % |
285/55 R16 | - | 719.9 mm | 1.0 mm 0.10 % |
Oryginał | - | 718.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/70 R17 | - | 718.8 mm | -0.1 mm 0.00 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | -7.6 mm -1.10 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | 5.4 mm 0.80 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | -5.1 mm -0.70 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | -6.6 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 718.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/60 R18 | - | 715.2 mm | -3.7 mm -0.50 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | -14.2 mm -2.00 % |
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | 8.3 mm 1.20 % |
235/55 R18 | 215 zł | 715.7 mm | -3.2 mm -0.40 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | -6.7 mm -0.90 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | -14.2 mm -2.00 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | -5.2 mm -0.70 % |
Oryginał | - | 718.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | -10.8 mm -1.50 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | -11.3 mm -1.60 % |
235/50 R19 | 189 zł | 717.6 mm | -1.3 mm -0.20 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | 8.7 mm 1.20 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | -6.8 mm -0.90 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | 2.2 mm 0.30 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | -8.3 mm -1.20 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | -0.3 mm 0.00 % |
Oryginał | - | 718.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/55 R20 | 319 zł | 722.5 mm | 3.6 mm 0.50 % |
235/45 R20 | - | 719.5 mm | 0.6 mm 0.10 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | 9.6 mm 1.30 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | -6.9 mm -1.00 % |
265/40 R20 | - | 720.0 mm | 1.1 mm 0.20 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | 9.1 mm 1.30 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | -11.4 mm -1.60 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | -4.4 mm -0.60 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | 2.6 mm 0.40 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | 9.6 mm 1.30 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | -9.9 mm -1.40 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | -3.9 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 718.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 265/35R21 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/45 R20 ( +9.6 mm)
letnie 245/45 R20
zimowe 245/45 R20
całoroczne 245/45 R20
Opony 255/40 R20 ( -6.9 mm)Zalecany!
letnie 255/40 R20
zimowe 255/40 R20
Opony 265/40 R20 ( +1.1 mm)
letnie 265/40 R20
zimowe 265/40 R20
całoroczne 265/40 R20
Opony 275/40 R20 ( +9.1 mm)Zalecany!
letnie 275/40 R20
zimowe 275/40 R20
Opony 285/35 R20 ( -11.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R22 | - | 705.8 mm | -13.1 mm -1.80 % |
255/30 R22 | - | 711.8 mm | -7.1 mm -1.00 % |
265/30 R22 | - | 717.8 mm | -1.1 mm -0.20 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | 10.9 mm 1.50 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | -12.6 mm -1.80 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | -7.6 mm -1.10 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | -2.6 mm -0.40 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | 7.4 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 718.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 265/35R21 na felgę 22". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/30 R22 ( -7.1 mm)Zalecany!
Opony 265/30 R22 ( -1.1 mm)Zalecany!
Opony 285/30 R22 ( +10.9 mm)
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?