Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 265/60 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 265/60R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Wybór odpowiedniego rozmiaru opon ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy pojazdem, dlatego też każdy właściciel samochodu powinien znać rodzaj ogumienia, jakie potrzebne okaże się niezbędne w jego aucie. Jakie informacje zaszyfrowane są w rozmiarze 265/60 R17? Szerokość czyli odległość między zewnętrznymi ścianami bocznymi napompowanej opony wynosi 265 mm. Drugi parametr podany jest w procentach, a zatem profil stanowi 60 procent szerokości, co jest równoznaczne z 159 mm. R w tym przypadku oznacza typ konstrukcji opony - radialna. Średnica osadzenia wynosi 17 cali. Znając te rozmiary możemy bez problemu dobrać właściwe opony do naszego samochodu. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 265/60 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 74.98 cm (749.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 265/60 R17 wynosi 15.90 cm (159.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (265) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 265/60 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 265/60 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 265 * 0,60)
czyli wspomniane 749.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 265/60 R17?
(265 * 60) / 1000
czyli wspomniane 15.90 cm. Druga (szybsza) metoda: 265 * 0,60
= 159.00 mm (wysokość profilu opony 265/60R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | -3.0 mm -0.40 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | -12.5 mm -1.70 % |
235/70 R17 | 374 zł | 760.8 mm | +11.0 mm 1.50 % |
245/65 R17 | 265 zł | 750.3 mm | +0.5 mm 0.10 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | -12.0 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 749.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 265/60 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/65 R17 ( +0.5 mm)Zalecany!
letnie 245/65 R17
zimowe 245/65 R17
całoroczne 245/65 R17
Opony 255/60 R17 ( -12.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/80 R15 | - | 741.0 mm | -8.8 mm -1.20 % |
245/75 R15 | - | 748.5 mm | -1.3 mm -0.20 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | -11.8 mm -1.60 % |
265/70 R15 | 317 zł | 752.0 mm | 2.2 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 749.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R16 | 301 zł | 750.4 mm | 0.6 mm 0.10 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | -5.9 mm -0.80 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | -14.4 mm -1.90 % |
235/75 R16 | - | 758.9 mm | 9.1 mm 1.20 % |
245/70 R16 | 242 zł | 749.4 mm | -0.4 mm -0.10 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | -11.9 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 749.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 265/60 R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/70 R16 ( -0.4 mm)Zalecany!
letnie 245/70 R16
zimowe 245/70 R16
całoroczne 245/70 R16
Opony 255/65 R16 ( -11.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/65 R18 | - | 749.7 mm | -0.1 mm 0.00 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | -10.6 mm -1.40 % |
245/60 R18 | 333 zł | 751.2 mm | 1.4 mm 0.20 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | -12.1 mm -1.60 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | -7.6 mm -1.00 % |
Oryginał | - | 749.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 265/60R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 245/60 R18 ( +1.4 mm)Zalecany!
letnie 245/60 R18
zimowe 245/60 R18
całoroczne 245/60 R18
Opony 255/55 R18 ( -12.1 mm)Zalecany!
letnie 255/55 R18
zimowe 255/55 R18
całoroczne 255/55 R18
Opony 285/50 R18 ( -7.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | -8.7 mm -1.20 % |
245/55 R19 | - | 752.1 mm | 2.3 mm 0.30 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | -12.2 mm -1.60 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | -2.2 mm -0.30 % |
275/50 R19 | 558 zł | 757.6 mm | 7.8 mm 1.00 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | -10.7 mm -1.40 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | -1.7 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 749.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | -6.8 mm -0.90 % |
245/50 R20 | 414 zł | 753.0 mm | 3.2 mm 0.40 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | -12.3 mm -1.60 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | -3.3 mm -0.40 % |
275/45 R20 | 456 zł | 755.5 mm | 5.7 mm 0.80 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | -13.8 mm -1.80 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | -5.8 mm -0.80 % |
305/40 R20 | 820 zł | 752.0 mm | 2.2 mm 0.30 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | -14.3 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 749.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | -4.9 mm -0.70 % |
245/45 R21 | 710 zł | 753.9 mm | 4.1 mm 0.50 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | -12.4 mm -1.70 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | -4.4 mm -0.60 % |
275/40 R21 | 576 zł | 753.4 mm | 3.6 mm 0.50 % |
285/40 R21 | - | 761.4 mm | 11.6 mm 1.50 % |
295/35 R21 | 463 zł | 739.9 mm | -9.9 mm -1.30 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | -2.9 mm -0.40 % |
315/35 R21 | - | 753.9 mm | 4.1 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 749.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | -12.5 mm -1.70 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | -5.5 mm -0.70 % |
275/35 R22 | 924 zł | 751.3 mm | 1.5 mm 0.20 % |
285/35 R22 | - | 758.3 mm | 8.5 mm 1.10 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | -14.0 mm -1.90 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | -8.0 mm -1.10 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | -2.0 mm -0.30 % |
Oryginał | - | 749.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | -8.1 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 749.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R24 | - | 747.1 mm | -2.7 mm -0.40 % |
285/25 R24 | - | 752.1 mm | 2.3 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 749.8 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?