Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 275/60 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 275/60R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 275/60 R15. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 275. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (60) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 60% z 275. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 275/60 R15 będzie to 15 cali. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 275/60 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 71.10 cm (711.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 275/60 R15 wynosi 16.50 cm (165.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (275) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 275/60 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 275/60 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 275 * 0,60)
czyli wspomniane 711.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 275/60 R15?
(275 * 60) / 1000
czyli wspomniane 16.50 cm. Druga (szybsza) metoda: 275 * 0,60
= 165.00 mm (wysokość profilu opony 275/60R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/75 R15 | - | 703.5 mm | -7.5 mm -1.10 % |
225/75 R15 | - | 718.5 mm | +7.5 mm 1.10 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | -1.0 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 711.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 275/60 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R14 | - | 699.6 mm | -11.4 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 711.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 275/60 R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R16 | - | 702.4 mm | -8.6 mm -1.20 % |
185/85 R16 | - | 720.9 mm | 9.9 mm 1.40 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | -12.1 mm -1.70 % |
205/75 R16 | 200 zł | 713.9 mm | 2.9 mm 0.40 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | -3.6 mm -0.50 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | -12.1 mm -1.70 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | 10.4 mm 1.50 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | 0.9 mm 0.10 % |
285/55 R16 | - | 719.9 mm | 8.9 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 711.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 275/60 R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/55 R16 ( +8.9 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/65 R17 | - | 698.3 mm | -12.7 mm -1.80 % |
205/70 R17 | - | 718.8 mm | 7.8 mm 1.10 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | 0.3 mm 0.00 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | -9.2 mm -1.30 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | 2.8 mm 0.40 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | -9.7 mm -1.40 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | 1.3 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 711.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/60 R18 | - | 715.2 mm | 4.2 mm 0.60 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | -6.3 mm -0.90 % |
235/55 R18 | 215 zł | 715.7 mm | 4.7 mm 0.70 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | -8.8 mm -1.20 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | 1.2 mm 0.20 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | -6.3 mm -0.90 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | 2.7 mm 0.40 % |
345/35 R18 | - | 698.7 mm | -12.3 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 711.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | -11.4 mm -1.60 % |
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | -2.9 mm -0.40 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | -13.4 mm -1.90 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | -3.4 mm -0.50 % |
235/50 R19 | 189 zł | 717.6 mm | 6.6 mm 0.90 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | -7.9 mm -1.10 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | 1.1 mm 0.20 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | 10.1 mm 1.40 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | -8.4 mm -1.20 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | -0.4 mm -0.10 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | 7.6 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 711.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/55 R20 | - | 700.5 mm | -10.5 mm -1.50 % |
195/50 R20 | - | 703.0 mm | -8.0 mm -1.10 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | -9.5 mm -1.30 % |
235/45 R20 | - | 719.5 mm | 8.5 mm 1.20 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | -7.0 mm -1.00 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | 1.0 mm 0.10 % |
265/40 R20 | - | 720.0 mm | 9.0 mm 1.30 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | -10.5 mm -1.50 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | -3.5 mm -0.50 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | 3.5 mm 0.50 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | 10.5 mm 1.50 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | -14.0 mm -2.00 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | -8.0 mm -1.10 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | -2.0 mm -0.30 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | 4.0 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 711.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | -6.1 mm -0.90 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | 0.9 mm 0.10 % |
265/35 R21 | - | 718.9 mm | 7.9 mm 1.10 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | -12.6 mm -1.80 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | -6.6 mm -0.90 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | -0.6 mm -0.10 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | 5.4 mm 0.80 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | -0.1 mm 0.00 % |
Oryginał | - | 711.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | -11.2 mm -1.60 % |
245/30 R22 | - | 705.8 mm | -5.2 mm -0.70 % |
255/30 R22 | - | 711.8 mm | 0.8 mm 0.10 % |
265/30 R22 | - | 717.8 mm | 6.8 mm 1.00 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | -9.7 mm -1.40 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | -4.7 mm -0.70 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | 0.3 mm 0.00 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | 5.3 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 711.0 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Zarówno szersze, jak i węższe opony mają swoje wady oraz zalety. Pierwszy rodzaj ogumienia zapewnia znacznie lepszą przyczepność na suchej powierzchni. Dlatego właśnie szersze opony polecane są na sezon letni, gdyż zapewniają krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Węższe opony natomiast pozytywnie wpływają na komfort podczas jazdy. Ich elastyczność przyczynia się do lepszej amortyzacji, a opony nie emitują hałasu. Ponadto później wpadają w aquaplaning. Są też bardziej ekonomiczne, gdyż mają mniejszy współczynnik tarcia, co oznacza mniejszy wpływ na spalanie paliwa. Warto zatem dobrać opony do własnych potrzeb, uwzględniając pory roku. W okresie zimowym, gdy często jeździmy po mokrej powierzchni, dlatego też sprawdzą się opony węższe, ponieważ to one zmniejszają one ryzyko poślizgu i lepiej odprowadzają wodę. Za to w sezonie letnim poleca się szersze opony, dlatego że lepiej sprawdzają się pod względem bezpieczeństwa, zapewniając lepszą kontrolę nad autem.Odpowiedniki węższe czy szersze?