Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 275/65 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 275/65R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 275/65 R18, jej szerokość wynosi 275, wysokość stanowi 65 procent szerokości, a więc 178.75 mm, natomiast R18 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 45.72. Zobacz ofertę na opony 275/65 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 275/65 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 81.47 cm (814.70 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 275/65 R18 wynosi 17.88 cm (178.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (275) razy jej profil (65) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 275/65 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 275/65 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 275 * 0,65)
czyli wspomniane 814.70 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 275/65 R18?
(275 * 65) / 1000
czyli wspomniane 17.88 cm. Druga (szybsza) metoda: 275 * 0,65
= 178.75 mm (wysokość profilu opony 275/65R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/70 R18 | - | 814.2 mm | -0.5 mm -0.10 % |
265/65 R18 | - | 801.7 mm | -13.0 mm -1.60 % |
285/60 R18 | 349 zł | 799.2 mm | -15.5 mm -1.90 % |
305/60 R18 | - | 823.2 mm | +8.5 mm 1.00 % |
Oryginał | 290 zł | 814.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 275/65 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/70 R18 ( -0.5 mm)
letnie 255/70 R18
całoroczne 255/70 R18
Opony 265/65 R18 ( -13.0 mm)Zalecany!
letnie 265/65 R18
całoroczne 265/65 R18
Opony 285/60 R18 ( -15.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/85 R16 | - | 805.9 mm | -8.8 mm -1.10 % |
265/75 R16 | - | 803.9 mm | -10.8 mm -1.30 % |
Oryginał | 290 zł | 814.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/80 R17 | - | 807.8 mm | -6.9 mm -0.80 % |
245/75 R17 | - | 799.3 mm | -15.4 mm -1.90 % |
255/75 R17 | - | 814.3 mm | -0.4 mm 0.00 % |
265/70 R17 | 334 zł | 802.8 mm | -11.9 mm -1.50 % |
275/70 R17 | - | 816.8 mm | 2.1 mm 0.30 % |
285/65 R17 | 360 zł | 802.3 mm | -12.4 mm -1.50 % |
Oryginał | 290 zł | 814.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 275/65 R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/75 R17 ( -0.4 mm)
letnie 255/75 R17
całoroczne 255/75 R17
Opony 265/70 R17 ( -11.9 mm)Zalecany!
letnie 265/70 R17
zimowe 265/70 R17
całoroczne 265/70 R17
Opony 275/70 R17 ( +2.1 mm)
Opony 285/65 R17 ( -12.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/65 R19 | - | 814.1 mm | -0.6 mm -0.10 % |
Oryginał | 290 zł | 814.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 275/65 R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 255/65 R19 ( -0.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/60 R20 | - | 802.0 mm | -12.7 mm -1.60 % |
255/60 R20 | - | 814.0 mm | -0.7 mm -0.10 % |
265/60 R20 | - | 826.0 mm | 11.3 mm 1.40 % |
275/55 R20 | 542 zł | 810.5 mm | -4.2 mm -0.50 % |
285/55 R20 | - | 821.5 mm | 6.8 mm 0.80 % |
Oryginał | 290 zł | 814.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/50 R21 | - | 808.4 mm | -6.3 mm -0.80 % |
315/45 R21 | - | 816.9 mm | 2.2 mm 0.30 % |
Oryginał | 290 zł | 814.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/45 R22 | - | 806.3 mm | -8.4 mm -1.00 % |
285/45 R22 | 798 zł | 815.3 mm | 0.6 mm 0.10 % |
305/40 R22 | - | 802.8 mm | -11.9 mm -1.50 % |
325/40 R22 | - | 818.8 mm | 4.1 mm 0.50 % |
Oryginał | 290 zł | 814.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/40 R23 | - | 804.2 mm | -10.5 mm -1.30 % |
285/40 R23 | - | 812.2 mm | -2.5 mm -0.30 % |
325/35 R23 | - | 811.7 mm | -3.0 mm -0.40 % |
Oryginał | 290 zł | 814.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/35 R24 | - | 809.1 mm | -5.6 mm -0.70 % |
295/35 R24 | - | 816.1 mm | 1.4 mm 0.20 % |
305/35 R24 | - | 823.1 mm | 8.4 mm 1.00 % |
335/30 R24 | - | 810.6 mm | -4.1 mm -0.50 % |
Oryginał | 290 zł | 814.7 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?