Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 285/40 R23? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 285/40R23? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 285/40 R23 będzie mieć 285 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 40 (co rozumiemy jako 40% z szerokości), czy ma 114 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 23-stu cali, co daje wartość 584.2 mm. Zobacz ofertę na opony 285/40 R23 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 285/40 R23 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 81.22 cm (812.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 285/40 R23 wynosi 11.40 cm (114.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (285) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 285/40 R23?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 285/40 R23?
(23 * 25,4) + (2 * 285 * 0,40)
czyli wspomniane 812.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 285/40 R23?
(285 * 40) / 1000
czyli wspomniane 11.40 cm. Druga (szybsza) metoda: 285 * 0,40
= 114.00 mm (wysokość profilu opony 285/40R23).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/40 R23 | - | 804.2 mm | -8.0 mm -1.00 % |
305/35 R23 | - | 797.7 mm | -14.5 mm -1.80 % |
325/35 R23 | - | 811.7 mm | -0.5 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 812.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 285/40 R23 na felgę 23". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 275/40 R23 ( -8.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/85 R16 | - | 805.9 mm | -6.3 mm -0.80 % |
265/75 R16 | - | 803.9 mm | -8.3 mm -1.00 % |
Oryginał | - | 812.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/80 R17 | - | 807.8 mm | -4.4 mm -0.50 % |
245/75 R17 | - | 799.3 mm | -12.9 mm -1.60 % |
255/75 R17 | - | 814.3 mm | 2.1 mm 0.30 % |
265/70 R17 | 334 zł | 802.8 mm | -9.4 mm -1.20 % |
275/70 R17 | - | 816.8 mm | 4.6 mm 0.60 % |
285/65 R17 | 360 zł | 802.3 mm | -9.9 mm -1.20 % |
Oryginał | - | 812.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/70 R18 | - | 814.2 mm | 2.0 mm 0.20 % |
265/65 R18 | - | 801.7 mm | -10.5 mm -1.30 % |
275/65 R18 | 290 zł | 814.7 mm | 2.5 mm 0.30 % |
285/60 R18 | 349 zł | 799.2 mm | -13.0 mm -1.60 % |
305/60 R18 | - | 823.2 mm | 11.0 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 812.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/65 R19 | - | 814.1 mm | 1.9 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 812.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/60 R20 | - | 802.0 mm | -10.2 mm -1.30 % |
255/60 R20 | - | 814.0 mm | 1.8 mm 0.20 % |
275/55 R20 | 542 zł | 810.5 mm | -1.7 mm -0.20 % |
285/55 R20 | - | 821.5 mm | 9.3 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 812.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/50 R21 | - | 808.4 mm | -3.8 mm -0.50 % |
315/45 R21 | - | 816.9 mm | 4.7 mm 0.60 % |
Oryginał | - | 812.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/45 R22 | - | 806.3 mm | -5.9 mm -0.70 % |
285/45 R22 | 798 zł | 815.3 mm | 3.1 mm 0.40 % |
305/40 R22 | - | 802.8 mm | -9.4 mm -1.20 % |
325/40 R22 | - | 818.8 mm | 6.6 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 812.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 285/40R23 na felgę 22". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/45 R22 ( +3.1 mm)Zalecany!
letnie 285/45 R22
zimowe 285/45 R22
Opony 305/40 R22 ( -9.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
285/35 R24 | - | 809.1 mm | -3.1 mm -0.40 % |
295/35 R24 | - | 816.1 mm | 3.9 mm 0.50 % |
305/35 R24 | - | 823.1 mm | 10.9 mm 1.30 % |
335/30 R24 | - | 810.6 mm | -1.6 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 812.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 285/40 R23 na felgę 24". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/35 R24 ( -3.1 mm)Zalecany!
Opony 295/35 R24 ( +3.9 mm)Zalecany!
Opony 305/35 R24 ( +10.9 mm)
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Zarówno szersze, jak i węższe opony mają swoje wady oraz zalety. Pierwszy rodzaj ogumienia zapewnia znacznie lepszą przyczepność na suchej powierzchni. Dlatego właśnie szersze opony polecane są na sezon letni, gdyż zapewniają krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Węższe opony natomiast pozytywnie wpływają na komfort podczas jazdy. Ich elastyczność przyczynia się do lepszej amortyzacji, a opony nie emitują hałasu. Ponadto później wpadają w aquaplaning. Są też bardziej ekonomiczne, gdyż mają mniejszy współczynnik tarcia, co oznacza mniejszy wpływ na spalanie paliwa. Warto zatem dobrać opony do własnych potrzeb, uwzględniając pory roku. W okresie zimowym, gdy często jeździmy po mokrej powierzchni, dlatego też sprawdzą się opony węższe, ponieważ to one zmniejszają one ryzyko poślizgu i lepiej odprowadzają wodę. Za to w sezonie letnim poleca się szersze opony, dlatego że lepiej sprawdzają się pod względem bezpieczeństwa, zapewniając lepszą kontrolę nad autem.Odpowiedniki węższe czy szersze?