Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 295/25 R22? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 295/25R22? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 295/25 R22 będzie mieć 295 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 25 (co rozumiemy jako 25% z szerokości), czy ma 73.75 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 22-stu cali, co daje wartość 558.8 mm. Zobacz ofertę na opony 295/25 R22 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 295/25 R22 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 70.63 cm (706.30 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 295/25 R22 wynosi 7.38 cm (73.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (295) razy jej profil (25) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 295/25 R22?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 295/25 R22?
(22 * 25,4) + (2 * 295 * 0,25)
czyli wspomniane 706.30 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 295/25 R22?
(295 * 25) / 1000
czyli wspomniane 7.38 cm. Druga (szybsza) metoda: 295 * 0,25
= 73.75 mm (wysokość profilu opony 295/25R22).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | -6.5 mm -0.90 % |
245/30 R22 | - | 705.8 mm | -0.5 mm -0.10 % |
255/30 R22 | - | 711.8 mm | +5.5 mm 0.80 % |
275/25 R22 | - | 696.3 mm | -10.0 mm -1.40 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | -5.0 mm -0.70 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | +5.0 mm 0.70 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | +10.0 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 706.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 295/25 R22 na felgę 22". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 275/25 R22 ( -10.0 mm)
Opony 305/25 R22 ( +5.0 mm)Zalecany!
Opony 315/25 R22 ( +10.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R14 | - | 699.6 mm | -6.7 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 706.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | -13.3 mm -1.90 % |
215/75 R15 | - | 703.5 mm | -2.8 mm -0.40 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | -10.3 mm -1.50 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | 3.7 mm 0.50 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | 4.7 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 706.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R16 | - | 702.4 mm | -3.9 mm -0.60 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | -7.4 mm -1.00 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | -12.9 mm -1.80 % |
205/75 R16 | 200 zł | 713.9 mm | 7.6 mm 1.10 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | 1.1 mm 0.20 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | -7.4 mm -1.00 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | 5.6 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 706.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/65 R17 | - | 698.3 mm | -8.0 mm -1.10 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | 5.0 mm 0.70 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | -4.5 mm -0.60 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | 7.5 mm 1.10 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | -5.0 mm -0.70 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | 6.0 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 706.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | -12.6 mm -1.80 % |
215/60 R18 | - | 715.2 mm | 8.9 mm 1.30 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | -1.6 mm -0.20 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | -14.1 mm -2.00 % |
235/55 R18 | 215 zł | 715.7 mm | 9.4 mm 1.30 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | -4.1 mm -0.60 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | 5.9 mm 0.80 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | -10.6 mm -1.50 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | -1.6 mm -0.20 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | 7.4 mm 1.00 % |
345/35 R18 | - | 698.7 mm | -7.6 mm -1.10 % |
Oryginał | - | 706.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | -6.7 mm -0.90 % |
175/60 R19 | - | 692.6 mm | -13.7 mm -1.90 % |
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | 1.8 mm 0.30 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | -8.7 mm -1.20 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | 1.3 mm 0.20 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | -12.2 mm -1.70 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | -3.2 mm -0.50 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | 5.8 mm 0.80 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | -11.7 mm -1.70 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | -3.7 mm -0.50 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | 4.3 mm 0.60 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | -10.2 mm -1.40 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | -10.7 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 706.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | -12.3 mm -1.70 % |
175/55 R20 | - | 700.5 mm | -5.8 mm -0.80 % |
195/50 R20 | - | 703.0 mm | -3.3 mm -0.50 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | -4.8 mm -0.70 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | -10.3 mm -1.50 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | -2.3 mm -0.30 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | 5.7 mm 0.80 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | -12.8 mm -1.80 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | -5.8 mm -0.80 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | 1.2 mm 0.20 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | 8.2 mm 1.20 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | -9.3 mm -1.30 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | -3.3 mm -0.50 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | 2.7 mm 0.40 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | 8.7 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 706.3 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | -1.4 mm -0.20 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | 5.6 mm 0.80 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | -13.9 mm -2.00 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | -7.9 mm -1.10 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | -1.9 mm -0.30 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | 4.1 mm 0.60 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | 10.1 mm 1.40 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | -10.4 mm -1.50 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | 4.6 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 706.3 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 295/25 R22 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 275/30 R21 ( -7.9 mm)
letnie 275/30 R21
zimowe 275/30 R21
Opony 285/30 R21 ( -1.9 mm)Zalecany!
letnie 285/30 R21
zimowe 285/30 R21
Opony 295/30 R21 ( +4.1 mm)Zalecany!
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?