Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 295/35 R21? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 295/35R21? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 295/35 R21. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 295. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (35) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 35% z 295. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 295/35 R21 będzie to 21 cali. Zobacz ofertę na opony 295/35 R21 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 295/35 R21 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 73.99 cm (739.90 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 295/35 R21 wynosi 10.33 cm (103.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (295) razy jej profil (35) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 295/35 R21?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 295/35 R21?
(21 * 25,4) + (2 * 295 * 0,35)
czyli wspomniane 739.90 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 295/35 R21?
(295 * 35) / 1000
czyli wspomniane 10.33 cm. Druga (szybsza) metoda: 295 * 0,35
= 103.25 mm (wysokość profilu opony 295/35R21).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R21 | - | 744.9 mm | +5.0 mm 0.70 % |
245/40 R21 | - | 729.4 mm | -10.5 mm -1.40 % |
255/40 R21 | 667 zł | 737.4 mm | -2.5 mm -0.30 % |
265/40 R21 | 584 zł | 745.4 mm | +5.5 mm 0.70 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | -14.0 mm -1.90 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | -7.0 mm -0.90 % |
305/35 R21 | - | 746.9 mm | +7.0 mm 0.90 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | -11.5 mm -1.60 % |
Oryginał | 463 zł | 739.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 295/35 R21 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 275/35 R21 ( -14.0 mm)Zalecany!
letnie 275/35 R21
zimowe 275/35 R21
Opony 285/35 R21 ( -7.0 mm)
letnie 285/35 R21
zimowe 285/35 R21
Opony 305/35 R21 ( +7.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | -14.9 mm -2.00 % |
225/80 R15 | - | 741.0 mm | 1.1 mm 0.10 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | -6.4 mm -0.90 % |
245/75 R15 | - | 748.5 mm | 8.6 mm 1.20 % |
255/70 R15 | 288 zł | 738.0 mm | -1.9 mm -0.30 % |
Oryginał | 463 zł | 739.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R16 | 210 zł | 734.4 mm | -5.5 mm -0.70 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | -11.0 mm -1.50 % |
215/80 R16 | 301 zł | 750.4 mm | 10.5 mm 1.40 % |
225/75 R16 | 223 zł | 743.9 mm | 4.0 mm 0.50 % |
235/70 R16 | 219 zł | 735.4 mm | -4.5 mm -0.60 % |
245/70 R16 | 242 zł | 749.4 mm | 9.5 mm 1.30 % |
255/65 R16 | 224 zł | 737.9 mm | -2.0 mm -0.30 % |
Oryginał | 463 zł | 739.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/70 R17 | - | 732.8 mm | -7.1 mm -1.00 % |
225/70 R17 | 429 zł | 746.8 mm | 6.9 mm 0.90 % |
235/65 R17 | 217 zł | 737.3 mm | -2.6 mm -0.40 % |
245/65 R17 | 265 zł | 750.3 mm | 10.4 mm 1.40 % |
255/60 R17 | 324 zł | 737.8 mm | -2.1 mm -0.30 % |
265/60 R17 | - | 749.8 mm | 9.9 mm 1.30 % |
275/55 R17 | 369 zł | 734.3 mm | -5.6 mm -0.80 % |
Oryginał | 463 zł | 739.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | -12.7 mm -1.70 % |
225/65 R18 | - | 749.7 mm | 9.8 mm 1.30 % |
235/60 R18 | 227 zł | 739.2 mm | -0.7 mm -0.10 % |
245/60 R18 | 333 zł | 751.2 mm | 11.3 mm 1.50 % |
255/55 R18 | 199 zł | 737.7 mm | -2.2 mm -0.30 % |
285/50 R18 | - | 742.2 mm | 2.3 mm 0.30 % |
Oryginał | 463 zł | 739.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | -9.8 mm -1.30 % |
235/55 R19 | 325 zł | 741.1 mm | 1.2 mm 0.20 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | -12.3 mm -1.70 % |
255/50 R19 | 290 zł | 737.6 mm | -2.3 mm -0.30 % |
265/50 R19 | 377 zł | 747.6 mm | 7.7 mm 1.00 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | -9.8 mm -1.30 % |
285/45 R19 | 448 zł | 739.1 mm | -0.8 mm -0.10 % |
295/45 R19 | 526 zł | 748.1 mm | 8.2 mm 1.10 % |
Oryginał | 463 zł | 739.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/50 R20 | 737 zł | 743.0 mm | 3.1 mm 0.40 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | -11.4 mm -1.50 % |
255/45 R20 | 518 zł | 737.5 mm | -2.4 mm -0.30 % |
265/45 R20 | 501 zł | 746.5 mm | 6.6 mm 0.90 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | -11.9 mm -1.60 % |
285/40 R20 | 885 zł | 736.0 mm | -3.9 mm -0.50 % |
295/40 R20 | 501 zł | 744.0 mm | 4.1 mm 0.60 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | -11.4 mm -1.50 % |
325/35 R20 | - | 735.5 mm | -4.4 mm -0.60 % |
Oryginał | 463 zł | 739.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 295/35 R21 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 275/40 R20 ( -11.9 mm)Zalecany!
letnie 275/40 R20
zimowe 275/40 R20
Opony 285/40 R20 ( -3.9 mm)
letnie 285/40 R20
zimowe 285/40 R20
całoroczne 285/40 R20
Opony 295/40 R20 ( +4.1 mm)
letnie 295/40 R20
zimowe 295/40 R20
całoroczne 295/40 R20
Opony 315/35 R20 ( -11.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/35 R22 | - | 737.3 mm | -2.6 mm -0.40 % |
265/35 R22 | - | 744.3 mm | 4.4 mm 0.60 % |
275/35 R22 | 924 zł | 751.3 mm | 11.4 mm 1.50 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | -10.1 mm -1.40 % |
295/30 R22 | - | 735.8 mm | -4.1 mm -0.60 % |
305/30 R22 | - | 741.8 mm | 1.9 mm 0.30 % |
315/30 R22 | 966 zł | 747.8 mm | 7.9 mm 1.10 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | -13.6 mm -1.80 % |
Oryginał | 463 zł | 739.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 295/35 R21 na felgę 22". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 275/35 R22 ( +11.4 mm)
Opony 285/30 R22 ( -10.1 mm)
Opony 295/30 R22 ( -4.1 mm)Zalecany!
letnie 295/30 R22
zimowe 295/30 R22
Opony 305/30 R22 ( +1.9 mm)
Opony 315/30 R22 ( +7.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
315/25 R23 | - | 741.7 mm | 1.8 mm 0.20 % |
Oryginał | 463 zł | 739.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
275/25 R24 | - | 747.1 mm | 7.2 mm 1.00 % |
Oryginał | 463 zł | 739.9 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?