Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 305/25 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 305/25R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 305/25 R20. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 305. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (25) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 25% z 305. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 305/25 R20 będzie to 20 cali. Zobacz ofertę na opony 305/25 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 305/25 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 66.05 cm (660.50 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 305/25 R20 wynosi 7.63 cm (76.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (305) razy jej profil (25) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 305/25 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 305/25 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 305 * 0,25)
czyli wspomniane 660.50 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 305/25 R20?
(305 * 25) / 1000
czyli wspomniane 7.63 cm. Druga (szybsza) metoda: 305 * 0,25
= 76.25 mm (wysokość profilu opony 305/25R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | +5.0 mm 0.80 % |
235/30 R20 | - | 649.0 mm | -11.5 mm -1.70 % |
245/30 R20 | - | 655.0 mm | -5.5 mm -0.80 % |
255/30 R20 | - | 661.0 mm | +0.5 mm 0.10 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | +6.5 mm 1.00 % |
285/25 R20 | - | 650.5 mm | -10.0 mm -1.50 % |
295/25 R20 | - | 655.5 mm | -5.0 mm -0.80 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | +10.0 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 660.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 305/25 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/25 R20 ( -10.0 mm)
Opony 295/25 R20 ( -5.0 mm)Zalecany!
Opony 325/25 R20 ( +10.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R14 | 157 zł | 651.6 mm | -8.9 mm -1.30 % |
195/75 R14 | - | 648.1 mm | -12.4 mm -1.90 % |
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | 7.1 mm 1.10 % |
205/75 R14 | - | 663.1 mm | 2.6 mm 0.40 % |
215/70 R14 | - | 656.6 mm | -3.9 mm -0.60 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | 10.1 mm 1.50 % |
245/60 R14 | - | 649.6 mm | -10.9 mm -1.70 % |
Oryginał | - | 660.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R15 | - | 661.0 mm | 0.5 mm 0.10 % |
195/70 R15 | 174 zł | 654.0 mm | -6.5 mm -1.00 % |
205/65 R15 | 157 zł | 647.5 mm | -13.0 mm -2.00 % |
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | 7.5 mm 1.10 % |
215/65 R15 | 147 zł | 660.5 mm | 0.0 mm 0.00 % |
225/60 R15 | - | 651.0 mm | -9.5 mm -1.40 % |
235/60 R15 | - | 663.0 mm | 2.5 mm 0.40 % |
Oryginał | - | 660.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | 8.4 mm 1.30 % |
195/65 R16 | 169 zł | 659.9 mm | -0.6 mm -0.10 % |
205/60 R16 | 143 zł | 652.4 mm | -8.1 mm -1.20 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | 3.9 mm 0.60 % |
225/55 R16 | 153 zł | 653.9 mm | -6.6 mm -1.00 % |
Oryginał | - | 660.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R17 | 183 zł | 657.3 mm | -3.2 mm -0.50 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | 7.8 mm 1.20 % |
225/50 R17 | 179 zł | 656.8 mm | -3.7 mm -0.60 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | 6.3 mm 1.00 % |
245/45 R17 | 185 zł | 652.3 mm | -8.2 mm -1.20 % |
255/45 R17 | - | 661.3 mm | 0.8 mm 0.10 % |
275/40 R17 | - | 651.8 mm | -8.7 mm -1.30 % |
285/40 R17 | - | 659.8 mm | -0.7 mm -0.10 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | 5.8 mm 0.90 % |
Oryginał | - | 660.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/45 R18 | 286 zł | 650.7 mm | -9.8 mm -1.50 % |
225/45 R18 | 164 zł | 659.7 mm | -0.8 mm -0.10 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | 8.2 mm 1.20 % |
245/40 R18 | 176 zł | 653.2 mm | -7.3 mm -1.10 % |
255/40 R18 | - | 661.2 mm | 0.7 mm 0.10 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | 8.7 mm 1.30 % |
275/35 R18 | - | 649.7 mm | -10.8 mm -1.60 % |
285/35 R18 | - | 656.7 mm | -3.8 mm -0.60 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | 3.2 mm 0.50 % |
335/30 R18 | - | 658.2 mm | -2.3 mm -0.30 % |
Oryginał | - | 660.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/40 R19 | - | 662.6 mm | 2.1 mm 0.30 % |
235/35 R19 | 235 zł | 647.1 mm | -13.4 mm -2.00 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | 10.1 mm 1.50 % |
245/35 R19 | - | 654.1 mm | -6.4 mm -1.00 % |
255/35 R19 | 269 zł | 661.1 mm | 0.6 mm 0.10 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | 7.6 mm 1.20 % |
275/30 R19 | - | 647.6 mm | -12.9 mm -2.00 % |
285/30 R19 | - | 653.6 mm | -6.9 mm -1.00 % |
295/30 R19 | - | 659.6 mm | -0.9 mm -0.10 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | 5.1 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 660.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 305/25R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/30 R19 ( -6.9 mm)
letnie 285/30 R19
zimowe 285/30 R19
Opony 295/30 R19 ( -0.9 mm)Zalecany!
letnie 295/30 R19
zimowe 295/30 R19
Opony 305/30 R19 ( +5.1 mm)
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?