Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 305/30 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 305/30R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 305/30 R20 będzie mieć 305 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 30 (co rozumiemy jako 30% z szerokości), czy ma 91.5 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 20-stu cali, co daje wartość 508 mm. Zobacz ofertę na opony 305/30 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 305/30 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 69.10 cm (691.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 305/30 R20 wynosi 9.15 cm (91.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (305) razy jej profil (30) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 305/30 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 305/30 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 305 * 0,30)
czyli wspomniane 691.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 305/30 R20?
(305 * 30) / 1000
czyli wspomniane 9.15 cm. Druga (szybsza) metoda: 305 * 0,30
= 91.50 mm (wysokość profilu opony 305/30R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | +3.0 mm 0.40 % |
175/55 R20 | - | 700.5 mm | +9.5 mm 1.40 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | +10.5 mm 1.50 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | -3.0 mm -0.40 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | +5.0 mm 0.70 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | -11.5 mm -1.70 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | -4.5 mm -0.70 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | +2.5 mm 0.40 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | +9.5 mm 1.40 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | -12.0 mm -1.70 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | -6.0 mm -0.90 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | +6.0 mm 0.90 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | -10.5 mm -1.50 % |
Oryginał | - | 691.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 305/30 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/30 R20 ( -12.0 mm)
letnie 285/30 R20
zimowe 285/30 R20
Opony 295/30 R20 ( -6.0 mm)Zalecany!
letnie 295/30 R20
zimowe 295/30 R20
Opony 315/30 R20 ( +6.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R14 | - | 683.6 mm | -7.4 mm -1.10 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | -12.9 mm -1.90 % |
215/80 R14 | - | 699.6 mm | 8.6 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 691.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -14.0 mm -2.00 % |
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | 2.0 mm 0.30 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | -2.5 mm -0.40 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | -9.0 mm -1.30 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | 5.0 mm 0.70 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | -4.0 mm -0.60 % |
Oryginał | - | 691.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R16 | - | 686.4 mm | -4.6 mm -0.70 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | -7.1 mm -1.00 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | -11.6 mm -1.70 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | 7.9 mm 1.10 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | 2.4 mm 0.30 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | -5.1 mm -0.70 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | 7.9 mm 1.10 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | -2.6 mm -0.40 % |
Oryginał | - | 691.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -13.2 mm -1.90 % |
205/65 R17 | - | 698.3 mm | 7.3 mm 1.10 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | -1.2 mm -0.20 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | -11.7 mm -1.70 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | -0.7 mm -0.10 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | 10.3 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 691.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | 0.2 mm 0.00 % |
205/55 R18 | - | 682.7 mm | -8.3 mm -1.20 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | 2.7 mm 0.40 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | -8.8 mm -1.30 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | 1.2 mm 0.20 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -13.3 mm -1.90 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | -4.3 mm -0.60 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | 4.7 mm 0.70 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -13.8 mm -2.00 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | -5.8 mm -0.80 % |
345/35 R18 | - | 698.7 mm | 7.7 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 691.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | 8.6 mm 1.20 % |
175/60 R19 | - | 692.6 mm | 1.6 mm 0.20 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | -3.4 mm -0.50 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | 6.6 mm 1.00 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | -5.9 mm -0.90 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | 3.1 mm 0.40 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | -12.4 mm -1.80 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | -4.4 mm -0.60 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | 3.6 mm 0.50 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | -8.9 mm -1.30 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | -1.9 mm -0.30 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | 5.1 mm 0.70 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -13.4 mm -1.90 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | -1.4 mm -0.20 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | 4.6 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 691.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 305/30 R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 285/35 R19 ( -8.9 mm)
letnie 285/35 R19
zimowe 285/35 R19
Opony 295/35 R19 ( -1.9 mm)Zalecany!
letnie 295/35 R19
zimowe 295/35 R19
Opony 305/35 R19 ( +5.1 mm)
letnie 305/35 R19
zimowe 305/35 R19
Opony 325/30 R19 ( -13.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | -10.6 mm -1.50 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | -4.6 mm -0.70 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | 1.4 mm 0.20 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | 7.4 mm 1.10 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | -10.1 mm -1.50 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | -5.1 mm -0.70 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | 4.9 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 691.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 305/30R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 295/25 R21 ( -10.1 mm)Zalecany!
Opony 305/25 R21 ( -5.1 mm)
Opony 325/25 R21 ( +4.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | 8.8 mm 1.30 % |
275/25 R22 | - | 696.3 mm | 5.3 mm 0.80 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | 10.3 mm 1.50 % |
Oryginał | - | 691.0 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?