Data publikacji:

Jakie są objawy zużytych klocków hamulcowych?

Bezpieczeństwo jazdy to niezwykle wątpliwy aspekt poruszania się po drogach publicznych. Poza licznymi systemami bezpieczeństwa, dobrą widocznością i umiejętnościami kierowcy za poziom bezpieczeństwa wpływa stan układu hamulcowego pojazdu. Klocki hamulcowe, jak i cały układ hamowania to elementy, które trzeba regularnie kontrolować i nie oszczędzać na ich jakości. To one w pierwszej kolejności narażone będą na ciężką pracę spowodowaną awaryjnym wciśnięciem pedału hamulca. Ich stan i jakość wpłyną bezpośrednio na poziom bezpieczeństwa. Jakie są objawy zużywających się klocków hamulcowych i jak je rozpoznać?
objawy zużytych klocków

Objawy zużywania się klocków hamulcowych

Najczęstszym rozpoznawalnym objawem zużywających się klocków hamulcowych w samochodzie jest charakterystyczne piszczenie wydobywające się z okolicy kół podczas hamowania. Wynika to z silnego tarcia między wytartą już strukturą klocków hamulcowych a tarczą hamulca. Głośniejszy, bardziej uciążliwy pisk to efekt tarcia metalowego czujnika wewnątrz klocka, który ma za zadanie w sposób akustyczny informować o tym, że element ten jest niezwłocznie do wymiany. Nowoczesne pojazdy posiadają elektryczne czujniki, które również informują o zużywającej się powierzchni klocków hamulcowych i przypominają o zbliżającej się wymianie.
Najlepszą, najbardziej uniwersalną metodą, która nigdy nie zawodzi, jest samodzielna ocena stanu i jakości klocków hamulcowych. Wzrokowo jesteśmy w stanie ocenić nie tylko poziom zużycia danego klocka hamulcowego, ale też równomierność wycierania się jego powierzchni czy inne mechaniczne uszkodzenia. Oceny najlepiej dokonywać podczas co sezonowej wymiany opon. Zdjęte koło umożliwi bardziej dokładne przyjrzenie się klockom i pozwoli skuteczniej ocenić ich stan. Nowoczesne klocku hamulcowe, podobnie jak opony, wyposażone są w rowki, których zadaniem jest sygnalizowanie stopnia zużycia. Ocena tym sposobem jest bardzo prosta i intuicyjna. Kiedy rowek przestaje być widoczny, oznacza to, że klocki hamulcowe trzeba wymienić na nowe.
Całkowite zniszczenie klocków hamulcowych objawia się nie tylko charakterystycznym piskiem i hałasem. Powodować może też nierówne hamowanie i ściąganie do jednej ze stron jezdni lub całkowicie obniżyć skuteczność hamowania. Głównym powodem zużywania się klocków hamulcowych jest zbyt długi okres eksploatacji jednego kompletu. Na szybkość wycierania się elementów hamujących składają się takie czynniki jak styl jazdy, prędkość, częstotliwość i dynamika hamowania oraz jakość. Lekceważenie zużywających się klocków hamulcowych to nie tylko spadek poziomu bezpieczeństwa, ale też ryzyko powstawania kolejnych usterek, takich jak chociażby gięcie czy pękanie tarcz hamulcowych, których wymiana jest dużo kosztowniejsza niż zakup nowego kompletu dobrej jakości klocków hamulcowych. Kontrolowanie prawidłowego stanu elementów hamujących znacząco wpływa na poziom bezpieczeństwa podróży. Od tego, jak długo i skutecznie hamować będzie nasz pojazd, zależeć może czyjeś zdrowie lub życie. Klocki hamulcowe to elementy, na których wymianie nie należy oszczędzać. Kwota i częstotliwość wymiany nie powinny powodować dylematu związanego z wymianą, ponieważ to bezpieczeństwo jazdy nie tylko kierowcy, ale też pasażerów oraz innych uczestników ruchu jest najważniejsze. Inwestycja w lepszej jakości klocki hamulcowe, spokojna jazda, pewne i nie gwałtowne hamowanie to klucz do sukcesu.

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Aby wymienić klocki hamulcowe, wystarczy po zdjęciu opony odkręcić ich śruby mocujące do tarczy hamulcowej oraz zamontować nowy komplet. Przy doborze warto zwrócić uwagę na ich rozmiar, sposób montażu i dopasowanie śrub, aby uniknąć niepotrzebnych problemów związanych z ich utrudnionym dopasowaniem.
Zdjęcie: Envato Elements