Indeks nośności opon

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (Głosów: 3, Średnia: 4,00 na 5)
Loading...

indeks-nosnosci-opony-lead

Wiele oznaczeń umieszczanych na oponach ma kluczowe znaczenie w kontekście bezpieczeństwa ich użytkowania. Jednym z nich jest bez wątpienia indeks nośności. W artykule postanowiłem wyjaśnić jego znaczenie i doradzić wybór opon z odpowiednim indeksem. Zapraszam do lektury.

Jakiś czas temu na łamach bloga opisałem zagadnienia związane z indeksem prędkości. Wspomniałem wówczas, że na ścianie bocznej towarzyszy mu indeks nośności. Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy ma ten parametr? Jak dobrać opony z właściwym indeksem nośności? Kto powinien zainwestować w opony wzmacniane? Na te i wiele innych pytań odpowiadam poniżej.

 

Co to jest indeks nośności?

Za pomocą indeksu nośności (po angielsku load index) określa się maksymalne obciążenie, jakie może wytrzymać opona podczas jazdy z największą dopuszczalną prędkością. Wyrażony jest on za pomocą dwu- lub trzycyfrowej liczby i umieszczony na boku opon zaraz za rozmiarem, obok indeksu prędkości. Do wyznaczenia wartości indeksu zawsze brana jest pod uwagę bardziej obciążona oś pojazdu.

 

Jak dobrać indeks nośności?

Zalecany do auta indeks nośności w zależności od rozmiaru (tabliczka znamionowa)
Zalecany do auta indeks nośności w zależności od rozmiaru (tabliczka znamionowa)

Producent samochodu obowiązkowo podaje informację, jaki indeks nośności należy zastosować. Umieszczona jest on najczęściej w instrukcji obsługi pojazdu, na klapie od wlewu paliwa, na słupku drzwi lub ich wnętrzu od strony kierowcy.

 

Indeks nośności a waga samochodu?

F2. Dopuszczalna masa całkowita samochodu, G. Masa własna auta (dowód rejestracyjny)
F2. Dopuszczalna masa całkowita samochodu, G. Masa własna auta (dowód rejestracyjny)

Warto wiedzieć, że na podstawie indeksu nośności można wyliczyć maksymalną masę całkowitą pojazdu. Dla przykładu indeks nośności 94 dopuszcza obciążenie na jedną oponę wynoszące 670 kg. Mnożąc tę wartość razy liczbę opon w samochodzie otrzymamy liczbę minimalnie wyższą niż maksymalna masa samochodu.

 

Tabela indeksów nośności

test-opon

Poniższe tabele (kalkulator) zawierają wartości indeksów nośności dla opon samochodów osobowych, terenowych (4×4), dostawczych, motocyklowych, ciężarowych i rolniczych. Tabela podzielona została na 3 części: niskie indeksy nośności najczęściej występujących w przypadku opon do motocykli (0-69), najpopularniejsze indeksy nośności spotykane w oponach samochodowych, dostawczych, rolniczych i ciężarowych (70-119) oraz wysokie indeksy nośności opon specjalistycznych czy przemysłowych (119-200).

 

Niskie indeksy nośności (0 – 69)

Indeks nośności = Obciążenie opony Indeks nośności = Obciążenie opony
  • 0 = 45 kg
  • 1 = 46,2 kg
  • 2 = 47,5 kg
  • 3 = 48,7 kg
  • 4 = 50 kg
  • 5 = 51,5 kg
  • 6 = 53 kg
  • 7 = 54,5 kg
  • 8 = 56 kg
  • 9 = 58 kg
  • 10 = 60 kg
  • 11 = 61,5 kg
  • 12 = 63 kg
  • 13 = 65 kg
  • 14 = 67 kg
  • 15 = 69 kg
  • 16 = 71 kg
  • 17 = 73 kg
  • 18 = 75 kg
  • 19 = 77,5 kg
  • 20 = 80 kg
  • 21 = 82,5 kg
  • 22 = 85 kg
  • 23 = 87,5 kg
  • 24 = 90 kg
  • 25 = 92,5 kg
  • 26 = 95 kg
  • 27 = 97 kg
  • 28 = 100 kg
  • 29 = 103 kg
  • 30 = 106 kg
  • 31 = 109 kg
  • 32 = 112 kg
  • 33 = 115 kg
  • 34 = 118 kg
  • 35 = 121 kg
  • 36 = 125 kg
  • 37 = 128 kg
  • 38 = 132 kg
  • 39 = 136 kg
  • 40 = 140 kg
  • 41 = 145 kg
  • 42 = 150 kg
  • 43 = 155 kg
  • 44 = 160 kg
  • 45 = 165 kg
  • 46 = 170 kg
  • 47 = 175 kg
  • 48 = 180 kg
  • 49 = 185 kg
  • 50 = 190 kg
  • 51 = 195 kg
  • 52 = 200 kg
  • 53 = 206 kg
  • 54 = 212 kg
  • 55 = 218 kg
  • 56 = 224 kg
  • 57 = 230 kg
  • 58 = 236 kg
  • 59 = 243 kg
  • 60 = 250 kg
  • 61 = 257 kg
  • 62 = 265 kg
  • 63 = 272 kg
  • 64 = 280 kg
  • 65 = 290 kg
  • 66 = 300 kg
  • 67 = 307 kg
  • 68 = 315 kg
  • 69 = 325 kg

 

Popularne indeksy nośności (70 – 119)

Siedem najczęściej występujacych na oponach indeksów nośności: 91 = 615 kg, 94 = 670 kg, 98 = 750 kg, 88 = 560 kg, 95 = 690 kg, 99 = 775 kg, 82 = 475 kg. Indeksy nośności występują zawsze w parze z indeksem prędkości. Wówczas na oponie możemy spotkać oznaczenia 91H, 91Y, 92H, 94H, 91W, 94Y itd. Wszystkie indeksy nośności opon jakie możecie spotkać, znajdziecie w tabelach poniżej.

Indeks nośności = Obciążenie opony Indeks nośności = Obciążenie opony
  • 70 = 335 kg
  • 71 = 345 kg
  • 72 = 355 kg
  • 73 = 365 kg
  • 74 = 375 kg
  • 75 = 387 kg
  • 76 = 400 kg
  • 77 = 412 kg
  • 78 = 425 kg
  • 79 = 437 kg
  • 80 = 450 kg
  • 81 = 462 kg
  • 82 = 475 kg
  • 83 = 487 kg
  • 84 = 500 kg
  • 85 = 515 kg
  • 86 = 530 kg
  • 87 = 545 kg
  • 88 = 560 kg
  • 89 = 580 kg
  • 90 = 600 kg
  • 91 = 615 kg
  • 92 = 630 kg
  • 93 = 650 kg
  • 94 = 670 kg
  • 95 = 690 kg
  • 96 = 710 kg
  • 97 = 730 kg
  • 98 = 750 kg
  • 99 = 775 kg
  • 100 = 800 kg
  • 101 = 825 kg
  • 102 = 850 kg
  • 103 = 875 kg
  • 104 = 900 kg
  • 105 = 925 kg
  • 106 = 950 kg
  • 107 = 975 kg
  • 108 = 1 000 kg
  • 109 = 1 030 kg
  • 110 = 1 060 kg
  • 111 = 1 090 kg
  • 112 = 1 120 kg
  • 113 = 1 150 kg
  • 114 = 1 180 kg
  • 115 = 1 215 kg
  • 116 = 1 250 kg
  • 117 = 1 285 kg
  • 118 = 1 320 kg
  • 119 = 1 360 kg

 

Wysokie indeksy nośności (120 – 199)

 Indeks nośności = Obciążenie opony  Indeks nośności = Obciążenie opony
  • 120 = 1 400 kg
  • 121 = 1 450 kg
  • 122 = 1 500 kg
  • 123 = 1 550 kg
  • 124 = 1 600 kg
  • 125 = 1 650 kg
  • 126 = 1 700 kg
  • 127 = 1 750 kg
  • 128 = 1 800 kg
  • 129 = 1 850 kg
  • 130 = 1 900 kg
  • 131 = 1 950 kg
  • 132 = 2 000 kg
  • 133 = 2 060 kg
  • 134 = 2 120 kg
  • 135 = 2 180 kg
  • 136 = 2 240 kg
  • 137 = 2 300 kg
  • 138 = 2 360 kg
  • 139 = 2 430 kg
  • 140 = 2 500 kg
  • 141 = 2 575 kg
  • 142 = 2 650 kg
  • 143 = 2 725 kg
  • 144 = 2 800 kg
  • 145 = 2 900 kg
  • 146 = 3 000 kg
  • 147 = 3 075 kg
  • 148 = 3 150 kg
  • 149 = 3 250 kg
  • 150 = 3 350 kg
  • 151 = 3 450 kg
  • 152 = 3 550 kg
  • 153 = 3 650 kg
  • 154 = 3 750 kg
  • 155 = 3 875 kg
  • 156 = 4 000 kg
  • 157 = 4 125 kg
  • 158 = 4 250 kg
  • 159 = 4 375 kg
  • 160 = 4 500 kg
  • 161 = 4 625 kg
  • 162 = 4 750 kg
  • 163 = 4 875 kg
  • 164 = 5 000 kg
  • 165 = 5 150 kg
  • 166 = 5 300 kg
  • 167 = 5 450 kg
  • 168 = 5 600 kg
  • 169 = 5 800 kg
  • 170 = 6 000 kg
  • 171 = 6 150 kg
  • 172 = 6 300 kg
  • 173 = 6 500 kg
  • 174 = 6 700 kg
  • 175 = 6 900 kg
  • 176 = 7 100 kg
  • 177 = 7 300 kg
  • 178 = 7 500 kg
  • 179 = 7 750 kg
  • 180 = 8 000 kg
  • 181 = 8 250 kg
  • 182 = 8 500 kg
  • 183 = 8 750 kg
  • 184 = 9 000 kg
  • 185 = 9 250 kg
  • 186 = 9 500 kg
  • 187 = 9 750 kg
  • 188 = 10 000 kg
  • 189 = 10 300 kg
  • 190 = 10 600 kg
  • 191 = 10 900 kg
  • 192 = 11 200 kg
  • 193 = 11 500 kg
  • 194 = 11 800 kg
  • 195 = 12 150 kg
  • 196 = 12 500 kg
  • 197 = 12 850 kg
  • 198 = 13 200 kg
  • 199 = 13 600 kg

 

Różne indeksy nośności na osiach

Czy można mieć opony z różnym indeksem nośności na poszczególnych osiach? Różne indeksy na tej samej osi oraz na przedniej i tylnej osi. Czy indeks nośności ma znaczenie?

Indeks nośności powinien być identyczny na wszystkich oponach zamontowanych w samochodzie (dotyczy tej samej osi lub sytuacji gdy takie rozwiązanie zaleca producent auta). Opona o wyższym indeksie nośności ma nieco inną konstrukcję wewnętrzną, np. dodatkową warstwę kordu. Przez to staje się sztywniejsza i zmienia się jej charakterystyka prowadzenia.

W taki sposób opony na przedniej i tylnej osi będą zachowywały się inaczej. Samochód z takimi oponami będzie prowadził się w sposób trudny do przewidzenia (może dojść do ściągania na boki, nierównego „brania” hamulców itd.), co przełoży się na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Coraz częściej jednak producenci zwłaszcza nowszych aut, zalecają montaż różnych opon na osi przedniej i tylnej np. szersze opony z tyłu, a węższe z przodu. Wówczas należy też zwrócić uwagę na indeksy nośności ponieważ, na przedniej osi może być wówczas zalecany indeks np. 91 a z tyłu 93. Mamy wtedy sytuację gdzie jak najbardziej prawidłowo i bezpiecznie montujemy na aucie opony o różnych indeksach prędkości (inne na tył oraz przód).

 

Wyższy i niższy indeks nośności niż zalecany

Montaż opon z wyższym lub niższym indeksem nośności niż zalecany. Czy może być większy niż zalecany przez producenta auta? Jakie niesie to za sobą konsekwencje?

Przepisy ruchu drogowego zabraniają jazdy na oponach, które mają niższe indeksy prędkości i nośności niż zalecane przez producenta. Opony z niższym indeksem nośności przy takim samym rozmiarze będą nieco tańsze, ale potencjalne straty wynikające z montażu takiego ogumienia znacznie przewyższą poczynione w ten sposób oszczędności.

 

Montaż opon z niższym indeksem

nizszy-indeks-nosnosci

Opony z zaniżonym indeksem nośności będą musiały znosić większe obciążenie niż zostało dla nich przewidziane. Przez to będą zużywać się szybciej, a ogólne wydatki na utrzymanie samochodu wzrosną. Takie opony stwarzają też duże zagrożenie podczas jazdy. Zbyt mocno obciążona opona może wystrzelić podczas jazdy, a to jest częstą przyczyną wypadków. Opony ze zbyt niskim indeksem nośności mają także tendencję do pływania, co utrudnia zapanowanie nad samochodem.

Pamiętajmy, że użytkując opony niezgodnie z ich przeznaczeniem tracimy na nie gwarancję, a gdy dojdzie do kolizji ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania.

 

Montaż opon z wyższym indeksem

wyzszy-indeks-nosnosci

Z kolei nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamontować opony z indeksem wyższym niż przewidział producent. Musimy jednak pamiętać, że takie rozwiązanie ma zarówno wady, jak i zalety. Pamiętajmy, że opony z wyższym indeksem nośności będą droższe od tych ze „standardowym”.

Sztywniejsza konstrukcja przełoży się na niższy komfort podróżowania (gorsze tłumienie nierówności), a większe opory toczenia (wyższa masa) takich opon sprawią, że samochód zacznie nieco więcej palić.

Z drugiej strony pojazd na takich oponach jest bardziej stabilny podczas jazdy pod wiatr czy przy wyższych prędkościach. Lepiej wchodzi też w zakręty. W związku z tym opony z wyższym indeksem nośności doceniają głównie kierowcy preferujący dynamiczny, a wręcz sportowy styl jazdy.

 

Wpływ indeksu nośności na komfort jazdy

kierowca

Wyższy indeks nośności związany jest ściśle z konstrukcją opony. Jak już wspomniałem, opony z wyższym indeksem mają na przykład dodatkową warstwę kordu, przez co charakteryzują się sztywniejszą konstrukcją. Im opona ma niższy indeks nośności, tym jest bardziej „miękka”. Wpływ na komfort jazdy jest tutaj ewidentny.

Opony z niższym indeksem są bardziej komfortowe, lepiej tłumią nierówności. Z kolei te posiadające wyższy indeks są mniej komfortowe, ale za to poprawiają panowanie nad samochodem przy wyższych prędkościach. Wybór pomiędzy komfortem a bezpieczeństwem zawsze należy do kierowcy. Pamiętajmy tylko, żeby nie montować opon z niższym indeksem nośności niż zalecany.

 

Opony wzmocnione a indeks nośności

opona-dostawcza-c

Przy okazji omawiania indeksu nośności warto wspomnieć o istnieniu tzw. „opon wzmocnionych”. Takie modele z założenia posiadają podwyższoną nośność. Przeznaczone są najczęściej do samochodów dostawczych, aut sportowych i dużych osobowych, np. typu SUV. Oznaczone są za pomocą symboli XL, EXL (extra load), RFD, RF, REF, REINF (reinforced) lub C (commercial), które można znaleźć na ich ścianach bocznych.

 

Indeks nośności opon XL oraz C

Czym charakteryzują się opony wzmocnione? Indeks nośności to wartość określana przez organizacje techniczne zrzeszające producentów opon takie jak ETRTO (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Felg). Wyznaczona wartość dotyczy standardowej wersji danego rozmiaru. Jeśli w danej grupie pojawia się potrzeba zastosowania opon o wyższej nośności (np. ze względu na homologację do SUVa czy dostawczaka), to wówczas produkuje się opony XL. Dostosowane są one do większego obciążenia i ciśnienia niż ma to miejsce w oponie standardowej (SL – Standard Load).

Wzmocnioną konstrukcję opony uzyskuje się poprzez ingerencję w czoło (znajduje się po bieżnikiem), stopkę opony (miejsce styku z felgą) lub wspomniane wcześniej zastosowanie dodatkowej warstwy osnowy. Wady i zalety stosowania opon XL są podobne, jak wymienione w sekcji o wyższym i niższym indeksie prędkości. To lepsza trakcja, sprawniejsze manewrowanie czy odporność na uszkodzenia i zużycie. Wady związane są z wyższym hałasem i oporami toczenia.

Zasada stosowania opon wzmocnionych jest podobna jak w przypadku opon standardowych – jeśli taki właśnie typ opon jest homologowany do naszego pojazdu, to bezwzględnie należy je montować, a nie szukać oszczędności w ogumieniu o obniżonym indeksie. Z kolei zastosowanie opon XL, gdy homologowane są standardowe, jest jak najbardziej dopuszczalne (tylko czy na pewno potrzebne?).

 

Indeks nośności opon zimowych

opony-zimowe

W przeciwieństwie do indeksu prędkości, co do którego możemy zastosować w okresie zimowym opony z mniejszą dopuszczalną prędkością, o tyle w przypadku indeksu nośności nie mamy dostępnej takiej furtki. Indeks nośności opon bez względu na porę roku zawsze musi być co najmniej taki jak homologowany do samochodu. Nie można więc zamontować ogumienia o jeden stopień niższy na zimę, jak to jest możliwe w przypadku indeksu prędkości.

Montaż opon zimowych z niższym indeksem nośności jest niezgodny z prawem, niezgondy z zaleceniami producentów aut oraz może skutować nałożeniem mandatu czy uchyleniem wstrzymania odszkodowanie przez firmę ubezpieczeniową.

Oczywiście da się na takich oponach jeździć i w większości przypadków nic poważniejszego nie będzie nam grozić, no chyba że przez cały rok jeździcie na maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej auta, przewozicie 4 pasażerów a dodatkowo w bagażniku macie schowane 3 worki ziemniaków. Nie jest to tak że założycie opony z mniejszym indeksem nośności i od razu po wyjechaniu z garażu wyskoczy wam balon czy pęknie opona.

 

Co oznacza podwójny indeks nośności?

podwojny-indeks-nosnosci

Na koniec artykułu warto wspomnieć jeszcze o istnieniu podwójnego indeksu nośności. Można spotkać opony, które w oznaczeniu tego parametru mają na przykład 110/108. Przeznaczone są one do samochodów dostawczych i ciężarowych.

Dana wartość indeksu obowiązuje w zależności od tego czy na jednej osi w danym aucie zamontowane są 2 czy 4 opony (popularny „bliźniak” na z tyłu). Wartość 110 dotyczy naszego samochodu, jeśli na tylnej osi ma opony pojedyncze (wówczas maksymalne obciążenie wyniesie 4 x 1 060 = 4 240 kg). Przy kołach bliźniaczych z tyłu maksymalne obciążenie to 2 x 1 060 = 2 120 kg (oś przednia) i 4 x 1000 = 4 000 (oś tylna), czyli w sumie 6 120 kg.

 

Inne popularne podwójne indeksy nośności to 107/105 czy 115/113. Pozostałe podwójne indeksy nośności przedstawia poniższa tabela.

Podwójny indeks nośności Podwójny indeks nośności
  • 88/86 = 560/530 kg
  • 90/88 = 600/560 kg
  • 99/97 = 775/730 kg
  • 102/100 = 850/800 kg
  • 104/101 = 900/825 kg
  • 104/102 = 900/850 kg
  • 106/104 = 950/900 kg
  • 107/105 = 975/925 kg
  • 109/107 = 1030/975 kg
  • 110/108 = 1060/1000 kg
  • 112/110 = 1120/1060 kg
  • 113/111 = 1150/1090 kg
  • 115/113 = 1215/1150 kg
  • 116/114 = 1250/1180 kg
  • 118/116 = 1320/1250 kg
  • 121/120 = 1450/1400 kg
  • 126/124 = 1700/1600 kg
  • 143/141 = 2725/2575 kg
  • 152/148 = 3550/3175 kg
  • 154/150 = 3750/3350 kg

 

Podsumowanie

indeks-nosnosci-opony-motocyklowej
Przykładowe oznaczenie indeksu nośności na oponie motocyklowej

Każdemu kierowcy zależy na bezpiecznym, komfortowym i tanim podróżowaniu. Jest to oczywiście możliwe, ale pod warunkiem zastosowania opon dobrze dopasowanych do samochodu.

Jednym z elementów, który należy wziąć pod uwagę przy zakupie jest indeks nośności. Pamiętajmy, aby zawsze stosować się do zaleceń producenta samochodu, a jeśli mamy specjalne wymagania to montujmy opony z zawyżonym indeksem nośności.

Nigdy nie stosujmy zaniżonego, bo to niebezpieczne i tylko pozornie ekonomiczne – koszty takiego rozwiązania mogą być naprawdę wysokie, gdy przez niewłaściwie dobrany (za niski) indeks dojdzie to wypadku lub kolizji.

 

Zobacz również inne moje poradniki:


2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *