Podsumowując oba te rodzaje środków smarnych, porównajmy je ze sobą. Olej 5W30 jest mniej lepkim olejem w niskiej oraz wysokiej temperaturze, w stosunku do 10W40. Podczas ochładzania się samochodu przy starcie, olej 5W30 doskonale działa, smarując wszystkie elementy i manewrując wokół uszczelek. Tak samo jest w przypadku oleju 10W40. Ten jednak znacznie lepiej radzi sobie, gdy temperatura pracy silnika wzrasta. Tańsze, gorszej jakości oleje 5W30 w wysokiej temperaturze będą pracować mniej wydajnie niż środki 10W40 w podobnej cenie. Oznacza to, że aby osiągnąć podobną wydajność obu klas, trzeba wydać więcej na olej 5W30. Tego rodzaju olej polecany jest do samochodów wyposażonych w popychacze hydrauliczne. Lepiej od porównywanego do niego modelu sprawdzi się w zimowych regionach, gdzie zdecydowanie szybciej spotkamy niższe temperatury. Olej 10W40 jest sztucznie opracowanym olejem, który zachowuje lepsze parametry i wydajność pracy zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Działa bardziej wydajnie, gdy pojazd jest w ruchu i osiąga większe temperatury. Zalecany jest głównie do użytkowania w obszarach o umiarkowanym klimacie, gdzie może się wykazać najlepszymi parametrami pracy. W porównaniu do oleju 5W30, model ten współpracuje z wszystkimi rodzajami jednostek silnikowych.