Data publikacji:

5W30 czy 10W40. Jakie to oleje? Czy można ich używać zamiennie?

Oleje silnikowe pełnią bardzo ważną rolę w jednostkach napędowych naszych samochodów. Odpowiadają za odpowiednie nasmarowanie współpracujących ze sobą elementów, konserwują części silnika, uszczelniają go, oczyszczają z nagromadzających się produktów spalania oraz regulują temperaturę silnika. Powstały z myślą o redukowaniu tarcia powstałego w wyniku współpracy części w silniku, jednak z biegiem czasu zostały one udoskonalone i uszlachetnione licznymi dodatkami, które urozmaicają i poprawiają właściwości silnikowych środków smarnych.
olej silnikowy
Zanim przejdziemy do porównania olejów 5W30 oraz 10W40, po krótce wyjaśnimy, co one oznaczają. Oleje silnikowe można podzielić na mineralne, syntetyczne i półsyntetyczne. Pierwsze z nich bazują na starych środkach smarnych, czyli pochodnych ropy naftowej. Nie są one zalecane do nowoczesnych silników ze względu na słabsze i znacznie ograniczone parametry pracy. Najlepsze obecnie są oleje syntetyczne, które poza bazą naturalną posiadają liczne dodatki uszlachetniające, które nadają olejowi dodatkowych możliwości, przez co poprawiają jego pracę. Pomiędzy tymi rodzajami są środki półsyntetyczne. Łączą one cechy obu tych rodzajów. Posiadają większą bazę mineralną i mniej dodatków, jednak doskonale sprawdzają się w codziennym użytkowaniu, stąd ich największa ilość na rynku motoryzacyjnym.
W oznaczeniach olejów silnikowych znajdziemy dwa człony. Pierwszy mówi nam o wartości lepkości w warunkach zimowych, stąd litera W. W naszych olejach będą to kolejno „5W” oraz „10W”. Drugi człon informuje o wartości lepkości w wyższych temperaturach pracy. Lepkość oleju silnikowego odnosi się głównie do tego, jak łatwo olej „leje się” w danej temperaturze. Cienkie oleje mają niższą wartość lepkości niż grubsze. Cienkie środki smarne doskonale smarują i konserwują pracujące elementy silnika oraz pomagają silnikowi w szybkim i sprawnym rozruchu w niskich temperaturach. Oleje gęste są bardziej wytrzymałe i charakteryzują się lepszym ciśnieniem przy wysokich temperaturach i obciążeniach.

Olej silnikowy 5W30

Dobry środek smarny powinien zachowywać swoją płynność, która jest niezbędna do prawidłowego smarowania pracujących elementów silnika nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. W przypadku opisywanego oleju lepkość jest optymalna przy temperaturze nawet –35 stopni Celsjusza. Olej ten dysponuje dużą pompowalnością, dzięki czemu skutecznie oczyszcza wszystkie elementy silnika oraz skutecznie go chłodzi. Jest produktem bardzo uniwersalnym. Świetnie sprawdza się w nowoczesnych, jak i starszych samochodach wszelkiego rodzaju – od osobowych, przez mniejsze miejskie jednostki, VAN-y, SUV-y, aż po samochody ciężarowe. Jest to doskonały wybór dla kierowców, którzy preferują spokojną, ekonomiczną jazdę.

Olej silnikowy 10W40

Oleje silnikowe 10W40 to typowe półsyntetyczne modele, które przeznaczone są do eksploatacji w warunkach umiarkowanych. Optymalną płynność osiągają już przy –25 stopniach Celsjusza. Świetnie radzą sobie z konserwacją, oczyszczaniem i uszczelnianiem zwłaszcza starszych modeli pojazdów. Zapewniają dobrą ochronę silnika, a przy tym cechują się niską ceną zakupu. Oleje tego typu są dość wszechstronne, dopasowane zarówno do silników wysokoprężnych, jak i benzynowych. Olej silnikowy 10W40 łączy w sobie dwie zdecydowanie najpopularniejsze klasy – letnią 40, oraz zimową 10W. Środki smarne tej klasy dobrze radzą sobie w umiarkowanych, środkowoeuropejskich klimatach. Pracują z bardzo dużą wydajnością zarówno w wysokich, jak i bardzo niskich temperaturach.

Olej 5W30 czy 10W40?

Podsumowując oba te rodzaje środków smarnych, porównajmy je ze sobą. Olej 5W30 jest mniej lepkim olejem w niskiej oraz wysokiej temperaturze, w stosunku do 10W40. Podczas ochładzania się samochodu przy starcie, olej 5W30 doskonale działa, smarując wszystkie elementy i manewrując wokół uszczelek. Tak samo jest w przypadku oleju 10W40. Ten jednak znacznie lepiej radzi sobie, gdy temperatura pracy silnika wzrasta. Tańsze, gorszej jakości oleje 5W30 w wysokiej temperaturze będą pracować mniej wydajnie niż środki 10W40 w podobnej cenie. Oznacza to, że aby osiągnąć podobną wydajność obu klas, trzeba wydać więcej na olej 5W30. Tego rodzaju olej polecany jest do samochodów wyposażonych w popychacze hydrauliczne. Lepiej od porównywanego do niego modelu sprawdzi się w zimowych regionach, gdzie zdecydowanie szybciej spotkamy niższe temperatury. Olej 10W40 jest sztucznie opracowanym olejem, który zachowuje lepsze parametry i wydajność pracy zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Działa bardziej wydajnie, gdy pojazd jest w ruchu i osiąga większe temperatury. Zalecany jest głównie do użytkowania w obszarach o umiarkowanym klimacie, gdzie może się wykazać najlepszymi parametrami pracy. W porównaniu do oleju 5W30, model ten współpracuje z wszystkimi rodzajami jednostek silnikowych.
Autor: Przemysław Mańka