Data publikacji:

Krok po kroku: jak wymienić rozrusznik w samochodzie?

Rozrusznik w samochodzie, jak sama jego nazwa wskazuje, odpowiedzialny jest za uruchomienie silnika. Jego nieprawidłowe działanie lub awaria powoduje brak możliwości korzystania z pojazdu. Nie oznacza to jednak, że nasz samochód nie nadaje się do dalszego użytkowania. Rozrusznik w samochodzie można wymienić nawet samodzielnie, posiadając odpowiednie narzędzia i podstawową wiedzę w tym temacie. Jak wymienić rozrusznik w samochodzie?
Closeup image of a finger pressing on a start stop engine button in a car

Rozrusznik w samochodzie

Zanim przejdziemy do wymiany rozrusznika, warto dowiedzieć się, czym tak właściwie jest i kiedy uległ uszkodzeniu. Rozrusznik jest podzespołem w naszym pojeździe, który jak wspomnieliśmy, odpowiada za rozruch silnika. Jest mechanizmem składającym się z zębatki oraz silniczka elektrycznego wyposażonego w jednokierunkowe sprzęgło. Jego działanie polega na wysunięciu się zębatki, wprawiając w ruch koło zamachowe, co umożliwia uruchomienie wału korbowego. Wszystko to zaczyna się od przekręcenia kluczyka w stacyjce samochodu. Wczesne rozpoznanie awarii rozrusznika znacznie zmniejsza koszty, które wynikają z jego naprawy. Awaria rozrusznika spowodowana może być wieloma czynnikami. Najczęściej psującymi się jego elementami są szczotki węglowe, łożyska i tuleje mocujące. Pierwsza z tych części poddana jest nieustannemu tarciu o komutator wirnika. Łożyska, ze względu na wykonywaną pracę, ciągłe drgania i wysoką temperaturę, ulegają zatarciu lub po prostu pękają. Podobnie wygląda sprawa tulei, które stale poddawane są znaczącym obciążeniom.
Jednym z objawów, który może świadczyć o nieprawidłowej pracy rozrusznika, jest jego głośna praca bez kręcenia wałem korbowym. Informuje to kierowcę o prawdopodobnym uszkodzeniu mechanizmu sprzęgającego. Innym z objawów jest brak reakcji silnika na przekręcenie kluczyka w stacyjce. W pierwszej kolejności należy sprawdzić poziom naładowania akumulatora, a gdy ten pracuje prawidłowo, warto przyjrzeć się mechanizmowi zasilania oraz samej stacyjce. Awaria rozrusznika objawia się również charakterystycznym dźwiękiem uderzania metalu o metal bez kręcenia rozrusznikiem. W takiej sytuacji problem jest w kole zębatym rozrusznika, które uderza o koło zamachowe samochodu. Zbyt wolne kręcenie wałem korbowym również przyczynia się do braku możliwości uruchomienia silnika. Winy należy szukać w wirniku, stojanie, szczotkach, tulejach mocujących lub silniczku rozrusznika. Charakterystycznym objawem awarii jest też ciągła, trwająca po uruchomieniu pojazdu, praca rozrusznika. Świadczyć to może o uszkodzeniu przewodów lub zacinającym się mechanizmie sprzęgania. Cena naprawy i wymiany rozrusznika zawiera się w bardzo szerokich widełkach cenowych. Zależnie od liczby i elementów, które należy wymienić, waha się ona między 100 złotych a nawet 500 złotych. Finalnie cena może być jeszcze wyższa, w zależności od jakości montowanych części zamiennych i podzespołów.

Jak wymienić rozrusznik?

W przypadku pojawienia się awarii rozrusznika, konieczne jest wymontowanie całego podzespołu z pojazdu w celu naprawy lub wymiany na nowy. Trudność naprawy zależy od umiejscowienia rozrusznika pod maską samochodu oraz jego konstrukcji. Najczęściej polega na odłączeniu przewodów elektrycznych i odkręceniu śrub mocujących go w bloku silnika. W wielu przypadkach wymaga to dostępu do podzespołu od dołu pojazdu. W takiej sytuacji należy podnieść samochód na podnośniku lub przeprowadzić zabieg z kanału samochodowego. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy można regenerować rozrusznik, zamiast go wymieniać. Jak najbardziej można, jednak nie zawsze jest to opłacalne. W wielu przypadkach uszkodzeń rozrusznika niezbędna jest wymiana podzespołu na nowy, gdyż nie da się regenerować wszystkich elementów lub regeneracja nie przyniesie oczekiwanego, długotrwałego rezultatu.

Wymiana rozrusznika w samochodzie – krok po kroku

Krok 1. W pierwszej kolejności należy podnieść pojazd. Wykonać to można przy pomocy podnośnika samochodowego lub wjeżdżając samochodem na kanał. Prace przeprowadza się w dolnej części silnika, dlatego cała masa pojazdu znajduje się nad głową mechanika. Aby bezpiecznie przeprowadzać wymianę, warto pojazd odpowiednio zabezpieczyć na kanale lub podnośniku. Po ustabilizowaniu pojazdu i upewnieniu się, że możemy pracować w bezpieczny sposób, należy oczyścić rozrusznik i jego przewody. Aby to wykonać, należy oba zaciski akumulatora odłączyć, żeby uniknąć zagrożenia spowodowanego przez spięcie. Po tym zabiegu należy oczyścić rozrusznik i sąsiadujące z nim elementy z nagromadzonego osadu, nagaru oraz rdzy. Sprawdzić należy też, czy zaciski przyłączeniowe są nieuszkodzone, nie mają zabrudzeń oraz czy podłączone są w prawidłowy sposób. Jeżeli po oczyszczeniu rozrusznika problem nadal się pojawia, należy przystąpić do jego demontażu.
Krok 2. Drugim krokiem będzie odłączenie rozrusznika i jego demontaż. Ze względu na ciasne przestrzenie robocze warto przygotować sobie niezbędne narzędzia, jakimi będą klucze nasadkowe oraz klucze typu torx. W większości przypadków do rozrusznika można dotrzeć od dołu pojazdu, jednak zdarzają się modele, gdzie pracę należy przeprowadzać również z góry. Nierzadko zdarza się, że aby dotrzeć do elementów rozrusznika, niezbędne jest usunięcie innego elementu, który z nim sąsiaduje. Po dotarciu do rozrusznika, w pierwszej kolejności należy odpiąć duży przewód zasilający, który łączy się bezpośrednio z akumulatorem. W przypadku trudności z odkręceniem mocowania przewodu potraktować je można środkami penetrującymi, które skutecznie oczyszczą i ułatwią demontaż. Po usunięciu przewodu należy odkręcić śruby mocujące, po których demontażu z łatwością można wyjąć rozrusznik.
Krok 3. Wymiana rozrusznika powinna być poprzedzona sprawdzeniem jego działania oraz oględzinami i ewentualnymi naprawami elementów sąsiadujących i współpracujących. Działanie nowego rozrusznika można sprawdzić poprzez podłączenie go „na krótko” do akumulatora. Należy sprawdzić takie elementy jak silniczek rozrusznika oraz jego koło zębate. Sprawdzić należy również stan i jakość podzespołów, ocenić, czy nie ma braków i wyszczerbień. Jeżeli są zastrzeżenia co do prawidłowości działania, element można poddać badaniu przez specjalistów, którzy pomogą ocenić stan i przydatność elementu. Po potwierdzeniu prawidłowego działania należy przystąpić do montażu rozrusznika. Czynności wykonuje się w kolejności odwrotnej niż przy demontażu. Rozpoczynamy od przykręcenia śrub mocujących, następnie podłączamy przewód zasilający i podpinamy akumulator. Po drodze montujemy wszystkie usunięte wcześniej elementy i osłony. Po całym zabiegu zjeżdżamy z najazdu samochodowego, kanału lub opuszczamy samochód z podnośnika. Po wszystkim przekręcamy kluczyk w stacyjce i uruchamiamy pojazd.
Zdjęcie: Envato Elements