Data modyfikacji:

Dębica Frigo HP - pierwsza zimówka Dębicy do aut o podwyższonych osiągach

Autor: Łukasz Wulkanista

Opon Dębica nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Jeździli na nich już nasi dziadkowie, a w poprzednim ustroju nie sposób było nie mieć z nimi styczności posiadając chociażby popularnego "Malucha". Niektórzy do dziś uważają, że opony Dębica przeznaczone są głównie do małych i wiekowych aut. Czy tak jest naprawdę? Nie do końca. Miałem okazję przekonać się o tym w minionym sezonie zimowym podczas testowania modelu Frigo HP. Podkarpacka marka od wielu lat należy do amerykańskiego koncernu Goodyear. Gigantowi zza oceanu zależy, aby wszystkie marki opon w jego portfolio charakteryzowały się dobrą jakością i pracowały na pozytywny wizerunek firmy. Z tego względu opony Dębica produkowane są podobnie jak pozostałe opony Goodyeara w najbardziej nowoczesnych fabrykach i korzystają ze sprawdzonych technologii, mimo faktu pozycjonowania ich w klasie budżetowej (opony w najniższych cenach). Wiadomo, że najbardziej zaawansowane rozwiązania są wprowadzane do nowości sygnowanych logo Goodyeara, ale np. Dębica Frigo 2 ma bieżnik starszego modelu z serii Goodyear UltraGrip (oznaczonego numerem 5). Producent jednocześnie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom kierowców mocniejszych i większych samochodów klasy średniej. Dlatego właśnie na rynku pojawił się model Frigo HP przeznaczony do aut o wyższych osiągach. Od 2016 roku w sprzedaży dostępny jest nowszy model - Dębica Frigo HP2.

Dębica Frigo HP

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów opon
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Opinie kierowców
  8. Ocena parametrów
  9. Podsumowanie
  10. Dane techniczne

Rozwiązania technologiczne

Zadaniem opon Frigo HP jest zapewnienie bezpiecznego podróżowania zimą także przy wyższej prędkości. Jednocześnie samo prowadzenie samochodu na tych oponach ma być komfortowe i bezproblemowe (brak uślizgów podczas dynamicznego ruszania, zbyt uciążliwego hałasu itp.). W celu realizacji powyższych założeń model Frigo HP został wyposażony w kierunkowy bieżnik, którego szerokie rowki w kształcie litery "V" rozpraszają wodę i błoto pośniegowe. Dzięki temu samochód zachowuje stabilność podczas jazdy w czasie i po intensywnych opadach śniegu czy deszczu oraz podczas gwałtownej odwilży. Podczas projektowania omawianej opony producent zdecydował się na wprowadzenie płaskiego konturu bieżnika, co przekłada się na równomierne obciążenie całej szerokości opony i w efekcie brak nieregularnego zużycia. Opłacalny jest więc nie tylko zakup modelu Frigo HP, ale także jego użytkowanie. Do mieszanki gumowej opon Dębica Frigo HP została dodana krzemionka. Poprawia to przyczepność w zróżnicowanych temperaturach oraz podnosi odporność konstrukcji opony na uszkodzenia mechaniczne (powstałe np. w wyniku uderzenia o krawężnik).

Oferta

Choć początkowo rozmiar dostępny był w 13 wariantach rozmiarowych, dzisiaj w sprzedaży zostało 6 najpopularniejszych. Pełna lista poniżej. FR - Rant chroniący felgę, XL - opona o dodatkowym wzmocnieniu.
Rozmiar Etykieta
195/55 R16 87H FR E C 67dB
195/65 R15 91H E E 68dB
205/55 R16 91H FR E E 69dB
205/60 R16 96H XL E E 68dB
225/45 R17 91H FR E C 70dB
225/55 R17 101V XL, FR E C 69dB

Wyniki testów

Opony Dębica nie są zbyt często testowane przez organizacje i magazyny motoryzacyjne - w tego typu sprawdzianach najczęściej biorą udział marki segmentu średniego i premium. Udało mi się jednak znaleźć test hamowania na śniegu i mokrej nawierzchni przeprowadzony przez magazyn "Auto Bild" w 2016 roku. Testowane były wówczas opony w rozmiarze 205/55 R16, a model Frigo HP zajął 31. miejsce na 50 możliwych. Podobnie jak w przypadku etykiet, dla opon klasy ekonomicznej jest to całkiem zadowalający rezultat.


Wady i zalety bieżnika Frigo HP

Pozwolę sobie przypomnieć, że omawiany model został wyposażony w kierunkową rzeźbę bieżnika. Takie rozwiązanie jest najczęściej stosowane w przypadku opon zimowych, ponieważ doskonale odprowadza śnieg, błoto pośniegowe i wodę spod (o czym już zresztą wspomniałem przy okazji opisu technologii). Do pozostałych zalet możemy zaliczyć dobre trzymanie toru jazdy podczas jazdy na wprost oraz atrakcyjny wygląd (wbrew pozorom wielu kierowców zwraca na to uwagę). Nie ma jednak technologii idealnych, a więc również i ta posiada pewne wady. Należą do nich przede wszystkim mniejsza odporność na zjawisko ząbkowania, problem z krzyżowym przekładaniem opon lub kołem zapasowym (jest 50% szansy, że po założeniu bieżnik będzie pracować w złą stronę) i nieco wyższy hałas w porównaniu do opon asymetrycznych.

Etykieta unijna

Dla rozmiaru 205/55 R16 etykieta Dębicy Frigo HP prezentuje się następująco: klasa "E" pod względem hamowania na mokrej nawierzchni, taka sama w kategorii oporów toczenia i 69dB (jedna fala) w przypadku hałasu zewnętrznego. W innych rozmiarach jest podobnie: E, E, 68dB w rozmiarze 195/65 R15 lub E, C, 67dB w przypadku rozmiaru 195/55 R16. Osiągi na etykietach w przypadku modelu Frigo HP są więc zgodne z oczekiwaniami wobec opon klasy ekonomicznej (inne określenie dla budżetowej) - nie można oczekiwać najwyższego poziomu, ale nie jest najgorzej.

Gwarancja na opony Dębica Frigo HP

Wspomniałem już, że marka Dębica należy do koncernu Goodyear. Oznacza to, że gwarancja udzielana przez producenta jest taka sama, jak w przypadku innych należących do amerykańskiego giganta. Na opony Dębica otrzymujemy standardowe 5 lat gwarancji liczone od daty produkcji opony. Obejmuje ona wady związane z jakością wykonania, materiałami lub konstrukcją. W przypadku uznania reklamacji producent przyznaje rekompensatę zależną od stopnia zużycia wadliwej opony (jest to standardowe rozwiązanie spotykane w większości marek).

Opinie kierowców o Dębicy Frigo HP

Warto sprawdzić co o prezentowanym modelu sądzą kierowcy. Przykładowe opinie wyglądają następująco:
"Opony Dębica zawsze kojarzyły mi się z oponami do samochodów typu Seicento, ale znajomy wulkanizator podpowiedział mi, że ostatnio zaczęli produkować modele do nieco większych i mocniejszych samochodów (Mazda 3). Fakt, że szukałem w tamtym czasie trochę oszczędności ostatecznie przekonał mnie do zakupu i muszę przyznać, że nie jest źle. Oczywiście do opon sportowych nie ma jej nawet porównywać, ale zwykłe "turlanie" się na co dzień idzie dobrze" - Michał.
"Całkiem dobre opony, samochód nie wpada w poślizgi, na zakrętach zachowuje stabilność, a hamowanie też przebiega bez większych problemów. Ostatnio nie ma może zbyt srogich zim, więc nie miałem okazji przetestować ich w zbyt trudnych warunkach (po górach też nie jeżdżę), ale polecam te opony, bo z mojego punktu widzenia nie mają one żadnych wielkich wad" - Adam z Poznania.
"Nie są to opony idealne, ale po Dębicy nie ma co oczekiwać kosmicznych technologii z Formuły 1. W każdym bądź razie mogę je polecić, bo jeździ się całkiem dobrze. Czasami wpadną w lekki poślizg, ale to musi być naprawdę bardzo śliska droga. W typowych miejskich warunkach jest ok. No i cena, która jest bardzo dobra, ciężko znaleźć nowe opony za takie pieniądze. Dlatego stosunek ceny do jakości jest dobrym argumentem przemawiającym za ich zakupem. Polecam!!!" - skomentował kierowca podpisany jako Grzesiek.

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony takie jak niska emisja hałasu, oszczędność paliwa czy droga hamowania na mokrej nawierzchni przy prędkości 80km/h. Pod lupę wzięliśmy również chęć ponownego zakupu oraz atrakcyjność ceny. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10.

Podsumowanie

Dębica Frigo HP to opony zimowe, które pokazują, że do samochodu o nieco wyższej mocy od przeciętnej nie trzeba od razu kupować drogich opon klasy premium charakteryzujących się sportowymi osiągami. Również w klasie budżetowej można znaleźć coś dla siebie i nie doprowadzić do ruiny domowego budżetu. Dotyczy to w szczególności kierowców o spokojnym lub umiarkowanym stylu jazdy, którzy nie pokonują zbyt wielu kilometrów w ciągu roku (np. poruszają się głównie po mieście). Model Frigo HP jest doskonałą odpowiedzią na ich potrzeby.

Bieżnik Frigo HP z boku

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Dębica
  • Koncern – Goodyear
  • Bieżnik – Frigo HP
  • Poprzednia wersja – brak
  • Następna wersja – Frigo HP2
  • Rodzaj bieżnika – symetryczny (kierunkowy)
  • Przeznaczenie – samochody o wysokich osiągach
  • Gwarancja – 5 lat
  • Średnica felgi – od 15 do 17 cali
  • Ilość wariantów – 6
  • Sezon – opony zimowe
  • W sprzedaży od 2012 roku
  • Cena – od 232 zł za sztukę (rozmiar 195/55 R16)

Inne nazwy modelu Frigo HP

Inne nazwy, pod którymi w sieci może ukrywać się opisywany model opon zimowych Dębica.
  • Dębica HP Frigo (zamieniona kolejność słów "Frigo" oraz "HP")
  • Dębica zimowa HP (bez „Frigo” w nazwie bieżnika)
Zobacz również:

wintercontact 8 s

Opona zimowa o sportowym charakterze, czyli Continental WinterContact 8 S

14.11.2025
Opony z serii Continental WinterContact 8 S to wysokiej klasy modele przeznaczone do jazdy w najtrudniejszych warunkach zimowych. Ogumienie zapewnia optymalną przyczepność nawet na oblodzonych i zaśnieżonych trasach, odznaczając się równocześnie wysoką trwałością. W artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na temat modelu.
michelin alpin 7

Michelin Alpin 7 od francuskiego giganta

10.11.2025
Opony zimowe poprawiają znacząco nasze bezpieczeństwo na drodze w sezonie jesienno-zimowym, pozwalając na bardziej komfortową jazdę nawet w niesprzyjających warunkach pogodowych oraz na mocno zaśnieżonych lub oblodzonych trasach. Wybierając odpowiednie ogumienie, warto sięgać po modele przygotowane przez sprawdzonych producentów i unikać tańszych produktów chińskich marek. W artykule przedstawimy opony Michelin Alpin 7.
pirelli powergy winter

Pirelli Powergy Winter. Zimowa odsłona popularnej serii

06.11.2025
W sklepach znajdziemy ogromny wybór opon zimowych w zróżnicowanych cenach, jednak wielu kierowców często odrzuca najtańsze modele z Chin i Azji, stawiając na sprawdzone produkty renomowanych europejskich producentów. Tu wyróżnić można cenione przez użytkowników opony Pirelli Powergy Winter, które zaliczają się do klasy premium. Czego zatem oczekiwać po tej serii?
bridgestone blizzak 6

Bridgestone Blizzak 6, czyli nowa opona zimowa premium

03.11.2025
Opony Bridgestone Blizzak 6 to zimowe ogumienie przeznaczone dla wymagających użytkowników dróg, którym zależy na wysokiej klasy wydajności, zarówno na zaśnieżonych, jak i skąpanych w deszczu trasach. Przedstawiamy najważniejsze informacje na temat tego modelu, w tym jego najmocniejsze strony. 
Nexen WINGUARD SPORT 3

Nexen WinGuard Sport 3 – co to za zimowa opona? 

29.10.2025
O względy właścicieli aut, zwłaszcza w segmencie osobowym, walczą ze sobą zażarcie największe marki oponiarskie, którym udziały w rynku starają się wyrwać mniej znani producenci, najczęściej z Azji. Często oferują oni modele o wysokiej jakości wykonania i świetnych parametrach, które są tańsze od propozycji bardziej uznanych firm. Do tej grupy zdecydowanie należy spółka Nexen. W artykule przedstawiamy informacje na temat jej serii opon zimowych Nexen WinGuard Sport 3.
jakie opony zimowe do suva

Najlepsze opony zimowe do SUV-a

24.10.2025
Eksperci stanowczo zalecają przesiadkę z ogumienia letniego na zimowe, zwłaszcza jeżeli zasiadamy za kierownicą popularnych SUV-ów. Auta te są cięższe i dysponują większą mocą silnika niż przeciętne modele osobowe. Dlatego tak ważne jest, aby jeździły na ogumieniu zapewniającym jak najlepszą przyczepność i najkrótszą drogę hamowania na wilgotnych lub oblodzonych trasach. Dowiedz się więc, jakie opony zimowe do SUV-a warto wybrać, a także na co zwracać uwagę podczas zakupów.