Data modyfikacji:

Hankook Winter i*cept evo2 W320 – rewolucja czy ewolucja?

Autor: Łukasz Wulkanista

Obecnie firma Hankook ma w swojej ofercie kilka serii opon zimowych dla posiadaczy samochodów osobowych. Jedną z nich jest Winter i*cept Evo, której najnowsza, druga generacja czyli Hankook Winter i*cept evo2 W320, może pochwalić się dużą popularnością na drogach Europy Środkowej. Nic dziwnego, południowokoreańska firma świetnie zna potrzeby tutejszych kierowców. Już w latach 90. w Hanowerze powstało centrum badawcze Hankook, a kilka lat później Europejskiego Centrum Dystrybucji w Rotterdamie. To nie koniec, bo wkrótce producent otworzył filie we Francji, Holandii, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, Turcji, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Na Węgrzech powstał z kolei zakład produkcyjny za ponad pół miliona euro. To właśnie stamtąd wytaczane są opony Hankook Winter i*cept evo 2 W320, które są nową jakością w klasie ogumienia budżetowego. Nic dziwnego, w końcu powstały one z połączenia południowokoreańskiej innowacyjności i europejskich standardów jakości. Bo jakie inne opony ekonomiczne mogłyby konkurować z takimi markami jak Nokian czy Uniroyal – a w tej niełatwej konkurencji czasem nawet wygrywać?

Hankook Winter i*cept evo2 W320

Spis treści:

  1. Technologia
  2. Oferta (lista produktów)
  3. Wyniki testów
  4. Wady i zalety bieżnika
  5. Etykieta EU
  6. Gwarancja
  7. Porównanie do modelu evo W310
  8. Opinie kierowców
  9. Ocena parametrów
  10. Podsumowanie
  11. Dane techniczne

Technologie / Cechy

Pod względem technologicznym Hankook Winter i*cept evo2 W320 stanowi ulepszenie rozwiązań zastosowanych już w poprzedniej generacji. Odnosząc się zatem do postawionego w tytule pytania, nie mamy tu do czynienia z rewolucją, która zmieni kierunek rynku ogumienia samochodowego, ale raczej dobrze przemyślaną i satysfakcjonującą ewolucją. Niektóre zmiany są dostrzegalne już na pierwszy rzut oka (wzór bieżnika jest ostrzejszy, czemu odpowiada lepsze zachowanie na ośnieżonych drogach), inne natomiast ujawniają się dopiero podczas jazdy. Oto, na jakie technologie zdecydowali się inżynierowie Hankooka.
  • Wzmocniona stopka Ulepszona stopka wykazuje dużo większą odporność. Jest to też pośrednio zasługa mocnych drutówek. Dzięki nim opona jest solidnie trzyma się na feldze, a stopka wykazuje się większą wytrzymałością. W efekcie stopka daje kierowcy poczucie większej władzy nad autem.
  • Zoptymalizowane, stalowe opasanie Szerokie, stalowe opasanie to przede wszystkim dużo wyższa sztywność bieżnika. Dzięki temu cechuje go wyraźnie zwiększona trwałość i równomierne ścieranie.
  • Zoptymalizowana mieszanka Guma, z jakiej wykonana jest opona, została wzbogacona domieszką krzemionki oraz innych dodatków, które poprawiają przyczepność oraz kierowalność.
  • Rowki trakcyjne typu Zig-Zag Nacięcia, które przecinają się pod różnymi kątami, w efekcie czego opona wykazuje się lepszą trakcją.
  • Dwa rowki obwodowe Rowki, które obiegają bieżnik na całej długości są proste. Precyzja, z jaką tego dokonano, pomogła uodpornić opony na zjawisko aquaplaningu i ogólnie poprawić zachowanie podczas deszczowej aury czy jazdy po błocie pośniegowym.
  • Kwadratowe klocki Żebra barkowe zostały wyposażone w kwadratowe klocki, których zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej stabilności. Rozwiązanie było i jest wykorzystywane w wielu modelach opon, co świadczy o jego wysokiej skuteczności.

Wyniki testów

Zimówki Hankook Winter i*cept Evo2 W320 były dotąd testowane m.in. przez takie uznane w świecie oponiarskim organizacje jak ADAC czy AutoBild Sportcars (dwukrotnie). Ich wyniki zaskoczyły niejednego kierowcę. Test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R18 W tym teście badane było zachowanie na trzech różnych typach nawierzchni: mokrej, suchej i ośnieżonej. Ich podsumowanie pozwoliło bieżnikowi Hankooka uzyskać ocenę zadowalającą i uplasować się na wysokim, piątym miejscu. Za nim znalazł się niezwykle popularny model skandynawskiej marki Nokian i inne (w tym klasy premium). Test opon zimowych w rozmiarze 245/40 R18 Kolejne badanie znanej na całym świecie organizacji. Zamontowane w sportowym aucie opony i*cept evo2 W320 ponownie zdobyły ocenę zadowalającą, podobnie jak wysokiej klasy Michelin Pilot Alpin PA4. Warto pamiętać, że omawiana tutaj zimówka zaliczana jest do segmentu budżetowego! Test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17 - Przejdź do testu Piąte miejsce na trzynaście to dobry wynik, zwłaszcza gdy ma się za sobą takich konkurentów jak Nokian, Uniroyal czy Bridgestone. Trudno też powiedzieć, aby przegrana z produktami Dunlopa, Pirelli, Firestone’a i Goodyeara była porażką. Warto za to dodać, że w niektórych kategoriach W320 okazał się nawet lepszy. Na przykład pod względem hamowania na suchym asfalcie zanotował wyższą notę od zwycięskiego bieżnika, zaś na śniegu i lodzie wykazał się lepszą przyczepnością niż zdobywca miejsca drugiego. Ogólna ocena zadowalająca i piąta pozycja to wyróżnienie, które pozwala stawiać ten bieżnik na równi z najlepszymi.
Miejsce Organizator Nazwa testu Rok
5 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 225/40 R18 2015
5 miejsce ADAC Test opon zimowych 225/45 R17 2016
6 miejsce Auto Bild Test opon zimowych 245/40 R18 2016
IF Design Award to międzynarodowy konkurs o ponad 60-letniej historii. Jego celem jest honorowanie produktów, które odznaczają się doskonałym designem. Jurorzy biorą pod uwagę innowacyjność, komfort użytkowania i wiele innych cech, które wyróżniają je na tle tego, co każdego roku zalewa światowy rynek. Wśród wyróżnionych w kategorii „Produkt” znalazły się również opony Hankook Winter i*cept Evo 2 W320. To jednak nie pierwszy raz, gdy południowokoreańska firma Hankook zaskarbiła sobie serca jurorów iF.

Wady i zalety bieżnika W320

Bieżnik ten, chociaż bardzo pozytywnie wyróżnia się na tle innych z klasy budżetowej, dzieli z nimi jedną, poważną wadę. Chodzi tu o duże różnice pomiędzy parametrami opon o odmiennych wymiarach. Pod względem przyczepności na mokrej nawierzchni i*cept evo2 W320 w każdej odsłonie sprawdza się bardzo dobrze (oceny „B” i „C” na etykietach unijnych), tak już w kategorii efektywności paliwowej dysproporcje są dużo większe. Część rozmiarów może pochwalić się klasą energetyczną „C”, inne zaś tylko „E”. Na szczęście to rozrzucenie parametrów jest tak duże wyłącznie tym razem. Pod względem hamowania, komfortu akustycznego czy wytrzymałości wszystkie prezentują już stosunkowo równy, wysoki poziom. Dużym atutem na pewno jest też niewygórowana cena i jej stosunek do jakości i technologicznego zaawansowania produktu.
Bieżnik evo2 W320, widok z boku

Etykieta unijna (dla rozmiaru UHP 215/55 R17 )

Opory toczenia / klasa paliwowa. W zależności od rozmiaru opony, natknąć się można na etykietę z oceną „C” lub „E” w tej kategorii. Jak pisaliśmy, taka rozbieżność nie jest niczym zaskakującym. Z kolei wynik „E” nie jest czymś, co powinno ten bieżnik dyskwalifikować. W rzeczywistości każdy rezultat (z wyjątkiem „G”) oznacza, że opona spełnia wyśrubowane standardy Unii Europejskiej i nadaje się do bezpiecznego użytkowania. Należy jednak pamiętać, że im większe opory toczenia, tym wyższy poziom spalania. Średnio to 0,12 litra na 100km dla każdej kolejnej oceny w dół. Hamowanie na mokrej nawierzchni. Pod tym względem bieżnik sprawdza się znakomicie bez względu na wymiary. W większości wypadków, tak jak w omawianym tu przykładzie, otrzymał on klasę „C”. Wyjątkiem jest rozmiar UHP 215/50 R17, który wypadł jeszcze lepiej i otrzymał kategorię „B”. Oba wyniki świadczą o bardzo dobrej odporności na deszczowe warunki, co przekłada się na wysokie bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Hałas. 72 dB to przyzwoity rezultat, który gwarantuje całkiem wysoki komfort akustyczny. Chociaż ten parametr nie odgrywa on na drodze najważniejszej roli, sprawia, że W320 jeszcze lepiej wypada na tle konkurencyjnych modeli.

Porównanie do Winter i*cept Evo W310

W320 to kolejne podejście inżynierów Hankooka. Pierwsza generacja serii zyskała sobie duże uznanie, jednak nie była wolna od wad. Na szczęście osoby odpowiedzialne za przyszłość bieżnika nie były głuche na krytykę. Dlatego w W320 udało się rozwiązać wiele problemów „jedynki”, jednocześnie pozostawiając wszystko to, co sprawdziło się poprzednim razem. I tak na warsztat został wzór bieżnika, który stał się nieco ostrzejszy. Zmiany poskutkowały szybszym odprowadzaniem wody i większą przyczepnością. Wielu użytkowników chwali je również za odporność na ścieranie i równomierne rozłożenie nacisków. Niezaprzeczalnym atutem obu generacji jest natomiast niska cena.

Gwarancja na Winter i*cept Evo 2

Kupują te opony, można liczyć na dożywotnią gwarancję. Nie znaczy to jednak, że firma nie ustanowiła żadnych kryteriów rozpatrywania reklamacji. Przede wszystkim wysokość bieżnika nie może być mniejsza niż 1,6 mm. Klient traci też gwarancję, jeżeli opony były naprawiane (bez względu na to, kto jej dokonywał i jaki był jej zakres). Podobnie w sytuacji wypadku, eksploatacji z nieprawidłowym poziomem ciśnienia, przeciążeniem, nieodpowiedniej geometrii kół i innych przypadkach niewłaściwego użytkowania. Można ubiegać się o wymianę na nowe opony o tym samym lub innym wzorze bieżnika albo zwrot kosztów, których wysokość jest uzależniona od pozostałej głębokości bieżnika.

Hankook Winter i*cept Evo2 W320 - Opinie

Szukałem, szukałem i oto namiastka najciekawszych moim zdaniem opinii znalezionych na forach dyskusyjnych oraz portalach społecznościowych (Facebook, Twitter, Google+). Poniższe opinie, bardzo często powielały się więc wydaje mi się że bardzo obrazowo przedstawiają wrażenia kierowców z użytkowania opon zimowych od Hankook-a.
Opony dały radę nawet w takich sytuacjach, w których inni musieli zakładać na koła łańcuchy. Ja całą zimę przejeździłem bez nich chociaż śnieg wysoki był nieraz. Generalnie na śniegu zachowywały się ponad przeciętnie. Czy to podczas ruszania czy gdzieś na drodze. Podczas odwilży też nie mogłem narzekać, bo trzymał się drogi jak przyklejone. Do tego udało mi się kupić na mega duże promoszce, więc nie mogę nie być zadowolony. Polecam – nawet jeśli nie ma akurat promocji!
Mam samochód typu SUV i komplet tych opon. Miałem obawy, czy je kupić, bo etykieta pokazywała, że mogą przyczynić się do sporego zużycia. Po roku stwierdzam, że różnicy nie widzę, a jeździłem tyle co zawsze, może nawet nieco więcej. Jeśli jakiś wpływ jest, to nieodczuwalny. Polecam z czystym sumieniem do SUVów.
Moje pierwsze opony i pierwszy samochód. Ten drugi pewnie za jakiś czas zmienię, ale na Hankooka na pewno jeszcze nie raz postawię, bo to mix niskiej ceny i wysokiej jakości. A wszystko przyprawione ciekawie prezentującym się wyglądem zewnętrznym. Naprawdę warto!
1. Ciche, 2. przyczepne, 3. wytrzymałe, 4. niedrogie. Czego więcej trzeba? 4 RAZY TAK!
Markę znam dobrze, sam bieżnik też, bo wcześniej kupiłem EVO W310 a teraz ten. Różnica jest spora, na plus i dotyczy praktycznie każdego aspektu jazdy. Jeżeli producent zdecyduje się na trzecią oponę z tej serii to na pewno ją kupię. Bardzo fajne oponki w równie fajnej cenie.

Parametry opony

Porównajmy główne cechy opony Hankook Winter i*cept evo 2. W śród nich: przyczepność na lodzie, cena produktu, trwałość bieżnika czy komfort jazdy. Wszystkie parametry oceniane są w skali od 1 do 10, z dokładnością do jednego miejsca po przecinku.

Podsumowanie

Hankook Winter i*cept evo2 W320 to opony, po których powinniśmy się spodziewać wiele – w końcu to opony premium, nie kupowane dla wysokich osiągów, tylko bezawaryjnej, spokojnej jazdy. Południowokoreańskie ogumienie, mimo klasowej przynależności, zaskakują bardzo dobrymi wynikami w testach i świetnymi opiniami samych kierowców. Może zatem nie warto wrzucać wszystkich „azjatyckich opon” do jednego worka?

W320 z profilu , fot. Hankook Tyre

Dane techniczne:

  • Klasa – premium
  • Producent – Hankook (czyt. hankuk, henkuk)
  • Koncern – Hankook
  • Bieżnik – Winter i*cept evo2 W320
  • Poprzednia wersja – Winter i*cept evo W310
  • Następna wersja – brak
  • Rodzaj bieżnika – asymetryczny
  • Przeznaczenie – samochody osobowe
  • Gwarancja – do osiągnięcia przez bieżnik głębokości 1,6 mm
  • Średnica felgi – od 16 do 20 cali
  • Ilość wariantów – 76
  • Sezon – opony zimowe
  • Cena – od 296 zł za sztukę (rozmiar 205/60 R16)

Inne nazwy modelu Winter i*cept evo2 W320

Inne nazwy tego modelu, które możecie spotkać w sieci. Osobiście uważam że zarówno wersje bieżników pisane jako "evo2" jak i "evo 2" ze spacją są poprawne, stosowałem je zamiennie w powyższym artykule. Na oponie oraz stronie producenta "2" jest kwadratem co oznacza "evo" do potęgi drugiej. Oznaczenie te widnieje pisane tam łącznie.
  • Hankook Winter i*cept evo 2 W320 (słowo "evo2" ze spacją)
  • Hankook evo2 (bez "Winter i*cept" oraz "W320")
  • Hankook w320 (bez "Winter i*cept" oraz "evo2")
  • Hankook Winter i'cept evo2 w320 (słowo "i*cept" pisane z apostrofem)
  • Hankook Winter icept evo2 w320 (słowo "i*cept" pisane bez gwiazdki)
Zobacz również:

7 komentarzy
  1. Przemek | 01.10.2019 10:01
    Powyższe komentarze napisane są chyba przez konkurencję w celu dyskredytowania tych opon. Mam jej w Lagunie III w rozmiarze 205/60 R16 i jeździ się na nich bardzo przyzwoicie. Daja radę w każdych warunkach, a nie sa juz nowe bo z 2015 r. Wielu myśli, ze w zimie na zimowkach bedzie jezdzic, jak w lecie na letnich. Życzę powodzenia z takim podejściem do sprawy, bo wowczas kazda zimowka bedzie zbyt sliska.
  2. latoski | 28.09.2018 18:39
    Jeśli mogę dodać od Siebie... Opona bardzo słaba - jeździłem przez 3 sezony i niestety ale nie dorównuje np Continentalom TS850... przede wszystkim bardzo mało wytrzymałe - tzn opony po 2 sezonach zimowy do wymiany - bieżnik "0" (tzn nie zero ale taki, że Policja zatrzymuje dowód rej przy kontroli) - to ich wieeeelka wada... zużycie... Dodatkowo - bardzo mało stabilne na śniegu czy błocie posniegowym nie mówiąc już o deszczu / mokrej nawierzchni... Ogólnie - to najgorsze opony jakich uzytkowałem (ale nie miałem wyboru i musiałem miec te)... Inne opony - nawet te dużo tańsze - biją je na głowę... A Hankook raczej porównywac się chce do tych najdroższych... Niestety nie... (to samo do letniej wersji - przede wszystkim zuzycie porażka)...
  3. herman | 28.01.2018 11:58
    Potwierdzam dwie powyższe wypowiedzi. Drugi sezon mam je na X-trailu T32 z 1.6DIG-t i jak przychodzi zima, nie daj Boże ze śniegiem, boję się jeździć. Na śniegu i błocie pośniegowym, fatalnie, w mieście wydawać by się mogło na suchym asfalcie w temp w okolicach 0, tragedia. Każde ruszanie z pod świateł, buksowanie i asr, na dwójce również. Na błocie pośniegowym zdarzało się na trójce. Nie wiem co mnie podkusilo, że kupiłem opony asymetryczne. Ostatnie 2 komplety, fakt że na innych autach, to kierunkowe Sava. Nigdy, żadnego problemu, ze śniegu wyjeżdżały jak quatro. Zdecydowanie nie polecam do auta typu Nissan X-trail. Jedyny plus, są naprawdę ciche. Po zmianie kół na letnie goodyear efficientgrip 19cali, zastanawiałem się czy wulkanizator właściwie założył koła ;)
  4. Marek | 12.12.2017 22:41
    Bardzo wiele ocen pozytywnych. Od kilku dni mam te opony ale wrażenie jest raczej odmienne od większości. Opona owszem cicha 225/55/17 ale w temperaturach dodatnich raczej mało stabilna, szczególnie przy większych prędkościach. Słabo też trzyma się drogi na suchym i wilgotnym podłożu. Dosyć często włącza mi się ASR. Potrafi też zerwać przyczepność nawet na trzecim biegu. Auto ma 300Nm i może jest to za słaba opona do silników o większej mocy. Mam nadzieję, że w zimowych warunkach będzie zachowywała się bardziej poprawnie
    1. Arek | 03.01.2018 11:09
      Potwierdzam słaba przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni i nie trzeba jakiś znacznych prędkości już przy 40 km/h traci przyczepność i załączają się systemy ABS.
  5. Kris | 27.09.2017 22:06
    W podsumowaniu napisał Pan, że ta opona jest budżetowa a w danych technicznych, że to opona klasy premium. Podejrzewam, że to raczej opona klasy średniej. Zastanawiam się nad oponami zimowymi do Toyoty Avensis T27 215/55/17, wybór ograniczyłem do tych Hankooków, Kleber Krisalp HP3 i Fulda Kristall control HP2. Jestem prawie zdecydowany na zakup Hankook może Pan coś doradzi innego w tej cenie. Dziękuję z góry.
    1. Łukasz Wulkanista | 28.09.2017 14:47
      Hankook jest marką opon w klasie pośredniej pomiędzy premium a średnią, podobnie jak Yokohama czy Nokian. W związku, iż kategoria taka jeszcze nie została zdefiniowana, zdecydowałem się przypisywać koreańskiego producenta do klasy premium. Dziękuję za czujność, informację poprawiłem w podsumowaniu.
Opony zimowe 15 cali

Opony zimowe 15 cali. Jakie 15-calowe zimówki wybrać?

2023-08-12
Jak powszechnie wiadomo, zima to czas, który jest szczególnie wymagający dla kierowców. Ta pora roku wymaga nie tylko wyjątkowej ostrożności podczas kierowania pojazdem, ale także – o czym nie wolno zapominać – konieczności dostosowania samochodu do mniej sprzyjających warunków. Jednym z elementów, o które należy w szczególności zadbać, są opony. Jakie zimowe opony 15 cali warto wybrać?
marki opon ranking

Najlepsze marki opon. Ranking Wulkanisty

2023-02-01
Co roku największe serwisy motoryzacyjne testują setki modeli opon, aby wybrać ich zdaniem najlepszy egzemplarz. Spośród wszystkich rodzajów ogumienia wyróżniamy trzy główne rodzaje, które charakteryzują przystosowanie opon. Są to opony letnie, zimowe i całoroczne. Przeglądając rankingi najlepszych modeli zauważyć można, że czołówka jest bardzo ciasna, lecz w każdym z podanych przed chwilą rodzajów opon powtarzają się ci sami producenci. Świadczy to o ich jakości i popularności. Dziś przedstawimy naszym zdaniem najlepsze marki opon w oparciu i analizowane rankingi i doświadczenie, dzieląc producentów zgodnie z przeznaczeniem i rodzajem ogumienia.
Dębica Frigo 2 - Najpopularniejsza opona zimowa w Polsce

Dębica Frigo 2 - Najpopularniejsza opona zimowa w Polsce

2022-12-28
Dębica Frigo 2 to jedna z najchętniej wybieranych opon zimowych w Polsce. Zobacz opinie kierowców na temat modelu Frigo 2, zapoznaj się z wynikami testów oraz sprawdź gdzie kupisz najtaniej Dębicę Frigo 2 z darmową dostawą.
michelin alpin a3

Michelin Alpin A3

2022-12-17
Zakup opon zimowych jest kluczowy dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy podczas chłodnych miesięcy. Na rynku dostępnych jest wiele modeli ogumienia zimowego, które skonstruowano z zastosowaniem najnowocześniejszych i sprawdzonych technologii. Jednak w każdym przypadku opony powinny być dopasowane zarówno do danego modelu auta, jak i stylu jazdy i wymagań danego kierowcy. Jedną z wysoko ocenianych propozycji opon zimowych jest model Michelin Alpin A3. To nie tylko gwarancja niezawodności i obecność w najważniejszych testach branżowych na bardzo wysokich pozycjach, ale również doskonały wybór dla osób dbających o detale i praktyczne rozwiązania.
Pirelli Cinturato Winter

Pirelli Cinturato Winter. Opona zimowa od włoskiego producenta

2022-12-02
Ogumienie Pirelli Cinturato Winter już od momentu, w którym pojawiło się na rynku, stało się ogromnym hitem w kategorii opon zimowych. Już w roku, w którym rozpoczęto jej dystrybucję, wzięła udział w przynajmniej sześciu testach opon i została w nich wyróżniona jako polecana lub szczególnie polecana. W dzisiejszym artykule omówimy wszystkie aspekty związane z użytkowaniem tego modelu opon, a także dostępnymi rozmiarami, bieżnikiem czy zastosowanymi technologiami. Przytoczymy też najważniejsze wnioski z opinii użytkowników i przybliżymy profil tej włoskiej marki.
goodride z507

Opona zimowa Goodride Z507

2022-12-01
Ogumienie do auta zaliczyć można do najważniejszych elementów wyposażenia pojazdu. Na szczególną uwagę zasługują opony zimowe, ponieważ ich głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy w niekorzystnych i mało przyjaznych warunkach. To nie tylko niskie temperatury, ale też mokra, zaśnieżona i oblodzona nawierzchnia wraz z dużo większym ryzykiem utraty panowania nad autem. Dlatego wybierając opony zimowe, warto postawić na modele polecane i sprawdzone. Doskonałym przykładem jest tu ogumienie zimowe Goodride Z507. Co wyróżnia te opony i dlaczego to dobry wybór?