Data publikacji:

Jak wymienić płyn hamulcowy?

Właściciele aut muszą stale pamiętać o regularnej konserwacji i kontroli wielu elementów pojazdu, co ma znaczenie nie tylko dla komfortu, ale również bezpieczeństwa jazdy. Zazwyczaj większość czynności serwisowych pozostawiamy mechanikom w warsztacie, oczywiście każda usługa to dodatkowy wydatek, jednak wiele z czynności można wykonać samodzielnie. W artykule podpowiadamy, jak wymienić płyn hamulcowy w aucie.
jak wymienić płyn hamulcowy

Do czego służy płyn hamulcowy?

Jednym z elementów układu hamulcowego samochodu jest specjalny płyn, którego zadaniem jest schładzanie jego elementów i zapobieganie ich przegrzewaniu się, które zwiększa ryzyko awarii. Ciecz jest specjalnie przygotowaną mieszanką, która różni się swoją temperaturą wrzenia, a więc odpornością na wysoką temperaturę. W sklepach spotkamy się z produktami z oznaczeniami DOT3, DOT4 i DOT5.1, które wytrzymują odpowiednio 205, 230 i 260 stopni Celsjusza.
Choć płyn pracuje w układzie zamkniętym, nie jest on całkowicie szczelny i z czasem do jego wnętrza dostaje się wilgoć. Substancja bardzo łatwo pochłania wodę (ma właściwości higroskopijne) i z czasem ulega rozcieńczeniu, przez co stopniowo zmniejsza się jej temperatura wrzenia, a więc wydajność. Sytuacja ta prowadzi do większego obciążenia układu hamulcowego, a tym samym ryzyka wystąpienia awarii lub wydłużenia drogi hamowania, zwłaszcza podczas szybkiej i dynamicznej jazdy. Co więcej, woda znajdująca się w płynie z czasem może prowadzić do korozji ruchomych elementów układu hamulcowego.

Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Eksperci zalecają, by płyn profilaktycznie wymieniać w odstępie 3–5 lat. Standardowo substancja nadaje się do zastąpienia, gdy zawartość wody w jej składzie przekroczy 3%. Stan cieczy można sprawdzić za pomocą specjalnego testera.

Jak wymienić płyn hamulcowy?

Jeżeli nie mamy doświadczenia w naprawie i konserwacji auta lub nie jesteśmy przekonani co do własnych umiejętności w tym aspekcie, dla spokoju warto jednak wymienić płyn w warsztacie. Samodzielne przeprowadzenie operacji niesie ze sobą chociażby ryzyko uszkodzenia odpowietrznika przy jego odkręcaniu.
W wypadku gdy czujemy się na siłach, w pierwszej kolejności warto zapoznać się z dokumentacją auta i sprawdzić ewentualne zalecenia producenta. Ważna pozostaje też kwestia zakupu nowego płynu hamulcowego. Wybierać możemy spośród już wymienionych środków DOT3, DOT4 lub DOT5.1, a wybór zależy od naszych preferencji, sprawdzą się one bowiem w dowolnym układzie hamulcowym. Zazwyczaj potrzebne będzie nam od 1–1,5 litra środka. Poza tym powinniśmy wyposażyć się w pojemnik na zużyty płyn, strzykawkę, elastyczną gumową rurę oraz klucz przeznaczony do odkręcania odpowietrzników.
Aby usunąć płyn, musimy ustawić samochód na podnośniku i usunąć wszystkie cztery koła, ale tylko wówczas, gdy bez tego nie otrzymamy dostępu do odpowietrzników (dlatego też należy zapoznać się z instrukcją auta). Teraz otwieramy maskę pojazdu i wyszukujemy zbiornik wyrównawczy. Po czym korzystając ze strzykawki połączonej z rurką, odciągamy jak największą ilość pozostałego w nim starego płynu. Następnie uzupełniamy go do odpowiedniego poziomu nowym preparatem.
Kolejnym krokiem jest usunięcie płynu z wszystkich czterech kół. Po kolei odkręcamy odpowietrzniki, zaczynając od tego, który znajduje się najdalej od pompy hamulcowej. Na zawór odpowietrznika zakładamy gumową rurkę i odprowadzamy środek do uprzednio używanego pojemnika ze starym płynem. Końcówkę zanurzamy w cieczy, by zapobiec zapowietrzaniu się układu.
Zużyty płyn poznamy po ciemnym kolorze i bąbelkach powietrza. W trakcie operacji musimy poprosić o pomoc drugą osobę, która będzie naciskać pedał hamulca, pompując tym samym nowy środek do układu. Kiedy w rurce zobaczymy przezroczystą ciecz, przechodzimy do kolejnego koła i powtarzamy czynność. Pamiętajmy jednak, że przed każdym naciśnięciem hamulca musimy odłączyć rurkę i zakręcić odpowietrznik, dlatego też musimy pozostawać w stałym kontakcie z osobą na siedzeniu kierowcy.
W nowszych samochodach z systemami ABS oraz bardziej zaawansowaną konstrukcją układu hamulcowego wspomniana metoda nie będzie działała. Płyn musimy w takim wypadku usunąć pod ciśnieniem, korzystając ze sprężarki, której zakup wiąże się z wydatkiem co najmniej 100 złotych. Plusem tego rozwiązania jest to, że odsysanie starego środka możemy wykonać całkowicie samodzielnie. Odkręcanie odpowietrzników w autach z ABS rozpoczynamy od koła znajdującego się najbliżej pompy.
Uwaga! Musimy też pamiętać, że zużyty płyn należy odpowiednio zutylizować – powinien zostać oddany do warsztatu lub specjalnego punktu zbierania odpadów.
Po wymianie płynu regularnie zwracajmy uwagę na jego poziom w zbiorniczku, jeżeli znacząco się on zmienił, może się okazać, że nie dokręciliśmy poprawnie odpowietrznika lub przez przypadek uszkodziliśmy jakiś element systemu. W tej sytuacji najlepiej poprosić o pomoc doświadczonego mechanika. Jeżeli straty są niewielkie, możemy je uzupełniać.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Michał Kułakowski