Data publikacji:

Michelin Anakee. Charakterystyka, opinie, testy

Na krawędzi opony motocyklowej znajduje się bardzo dużo oznaczeń. Warto zapoznać się z ich znaczeniem i symboliką, zanim zacznie się wybierać odpowiedni model. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się oznaczeniom, a także charakterystyce i wynikom testów dla opony Michelin Anakee.

Oznaczenia DOT na oponach motocyklowych

Jakie oznaczenia opon motocyklowych warto znać? Pierwszą istotną rzeczą jest oznaczenie DOT (Department of Transport), które informuje kupującego o dacie produkcji danej opony w formacie tydzień i rok. Dla przykładu oznaczenie DOT o numerze 1021 informuje nas, że dana opona została wyprodukowana w 10 tygodniu 2021 roku. Samo oznaczenie DOT jest istotne, ponieważ jego obecność świadczy o tym, że dany model spełnia obowiązujące normy Departamentu Transportu.
Obok indeksu DOT znajduje się informacja o rozmiarze opony. W przykładzie posłużymy się rozmiarem opony Michelin Anakee, o której niżej opowiemy więcej. Do przedstawienia oznaczeń przyjmiemy model opony przedniej o rozmiarze 110/80R19 59V. Pierwsza w kolejności liczba, tak samo jak w oponach samochodowych, to oznaczenie szerokości opony wyrażone w milimetrach. U nas jest to opona o szerokości 110mm.
Kolejnym oznaczeniem jest profil opony. Przedstawia się go w procentach, ponieważ jest to stosunek wysokości całej opony do jej szerokości, u nas jest to 80%. R19 to parametr średnicy. Literka R mówi nam, że mamy do czynienia z oponą radialną. Średnicę przedstawia się w calach, u nas 19”.
Następne oznaczenia informują o indeksach nośności i prędkości. Indeks nośności informuje nas o maksymalnej masie jaka przypada na daną oponę. W przypadku opisywanego modelu jest to cyfra 59, która odpowiada naciskowi 243 kg. Za tym indeksem widać kolejny, oznaczany pojedynczą literą. Indeks prędkości informuje o tym, z jaką maksymalną prędkością można poruszać się na danych oponach przy maksymalnym ich obciążeniu. Literka V w oznaczeniu tej danej oznacza prędkość maksymalną do 240km/h.
Poza tymi podstawowymi parametrami znaleźć można dodatkowe, które informują nas o bardziej technicznej specyfikacji danej opony, zastosowanych technologiach czy uzyskanych certyfikatach i homologacjach.
Dodatkowo na oponach motocyklowych zauważyć można oznaczenia TL (TubeLess) co oznacza oponę bezdętkową, lub TT (TubeType), czyli oponę wymagającą obecności dętki. Warto również zwrócić uwagę na budowę motocykla. Jednoślady o mniejszej pojemności, takie jak skutery, nie eksponują tego tak bardzo, jednak po motorach sportowych, o większej pojemności widać różnicę w szerokości przedniej i tylnej opony. Napędzana (tylna) jest znacznie szersza i często grubsza niż opona zamontowana z przodu motocykla.
Na oponach motocyklowych zauważyć można specjalistyczne oznaczenia, takie jak:
  • „A” – wersja specjalna opony przygotowana konstrukcyjnie do ściśle określonego pojazdu;
  • M/C – opona o przeznaczeniu tylko i wyłącznie do motocykli, gdzie średnica jest większa niż 13”;
  • NHS – oznaczenie opony bez homologacji drogowej, takie opony przygotowywane są na wyścigi motorowe, rajdy przełajowe oraz jazdę po torze.

Michelin Ankee 3 – przedstawienie modelu

Opony motocyklowe Michelin Ankee 3 to gwarancja przyczepności na suchych i mokrych nawierzchniach. Wybierając ten właśnie model nie trzeba martwić się zróżnicowanymi, zmieniającymi się warunkami pogodowymi. Nowy, sztywniejszy profil i wzmacniane opasanie opony to elementy, które poprawiono w porównaniu z poprzednim modelem drugiej generacji.
Michelin Ankee 3 oferuje dużo wyższy poziom stabilności i bardziej precyzyjne sterowanie nawet w trudnych warunkach. Wzór bieżnika to również nowoczesna technologia, coraz częściej stosowana w topowych modelach opon motocyklowych. Jest to zmienna rzeźba bieżnika i zróżnicowana głębokość rowków. Dzięki temu opony zdecydowanie lepiej dopasowują się do sytuacji na drodze i dostosowują do nawierzchni optymalizując punkt, w którym stykają się z drogą.
Nowe wzory nacięć w połączeniu z bieżnikiem znakomicie odprowadzają nagromadzoną wodę, co przekłada się na dobre parametry przyczepności podczas jazdy na mokrej drodze. Ścięte krawędzie bieżnika i specjalistyczne wgłębienia nie tylko poprawiają przyczepność i gwarantują doskonałe warunki pracy ale nadają też agresywny, przykuwający uwagę wygląd. Potwierdzeniem tego, że opony te nadają się do jazdy nawet w bardzo dobrych warunkach i spełniają wszelkie oczekiwania jest uzyskanie przez Michelin Ankee 3 certyfikatu i homologacji BMW. Z tego względu model ten często gości w rankingu opon motocyklowych.

Michelin Ankee 3 – charakterystyka techniczna

Michelin Anakee 3 110/80R19 59V

Charakterystyka:
Przeznaczenie - letnia
Szerokość - 110 mm
Profil - 80%
Rozmiar – 19”
Indeks nośności – 59 (do 243 kg)
Indeks prędkości – V ( do 240 km/h)
Opór toczenia – Klasa E
Indeks przyczepności – Klasa C (+8m przy 80km/h
Oznaczenia dodatkowe – M/C – do użytku tylko w motorach; TL – opona bezdętkowa;
Front – tylko montaż jako opony przedniej