Data publikacji:

Naprawa szyby samochodowej, czyli jak wykonać klejenie szyb samochodowych

Uszkodzenia szyby samochodowej najczęściej powstają w wyniku zdarzeń losowych. Podbite kamienie, gałęzie, elementy infrastruktury czy poprzedzających nas pojazdów po uderzeniu w szybę mogą spowodować jej uszkodzenia. Ze względu na konstrukcję i budowę szyby czołowej, rzadko pęka ona całkowicie, a w miejscu uderzenia powstają odpryski, rysy czy przysłowiowe pajączki. Chroni to kierowcę i pasażerów przed obrażeniami, jakie mógłby spowodować taki uderzający element. Niemniej jednak jazda samochodem z uszkodzoną szybą to nie tylko pogorszenie komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Odpryski, rysy czy pajączki mogą utrudniać widzenie podczas kierowania, a przy rozległych obrażeniach nawet się pogłębiać. Dodatkowo jazda z uszkodzoną szybą jest prawnie zabroniona, co może skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu do czasu usunięcia usterki. Jak zatem zadbać o nasz komfort i bezpieczeństwo i naprawić szybę samochodową?
naprawa szyby w samochodzie

Naprawa szyby samochodowej

Naprawę uszkodzonej szyby samochodowej możemy rozpocząć już na miejscu zdarzenia. Wystarczy, że w bagażniku lub schowku będziemy wozić taśmę klejącą lub samoprzylepna folię. W ten sposób można zabezpieczyć uszkodzenie tak, aby zapobiec jego dalszemu rozprzestrzenianiu. Szybę w taki sposób można naprawić w kilku sytuacjach:
  • jeżeli odprysk pojawiający się na szybie nie przekracza 22–25 mm (średnica);
  • długość pęknięcia podłużnego nie przekracza 15 cm;
  • odprysk lub rysa znajduje się dalej niż 10 cm od krawędzi szyby;
  • jeżeli uszkodzenie nie znajduje się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.
  • Zestaw naprawczy do szyb. Jak używać?

    Zamiast taśmy czy folii do naprawy szyby czołowej w naszym pojeździe wykorzystać można dedykowane zestawy naprawcze do szyb. Nie są one drogie, a na pewno sprawdzą się znacznie lepiej niż taśma. Zestaw naprawczy to najczęściej aplikator z substancją klejącą i folia. Uszkodzone miejsce należy precyzyjnie wypełnić aplikatorem, a następnie zabezpieczyć folią i zaprasować. Ma to na celu usunięcie pęcherzyków powietrza, które podczas aplikacji mogły przedostać się na powierzchnię pęknięcia.
    Zestawy naprawcze mogą być wykorzystywane kilkukrotnie, dlatego po jednym zabiegu nie należy ich wyrzucać. Średniej jakości aplikator z folią naprawia szybę w przeciągu kilkunastu minut, a najlepsze preparaty potrafią zniwelować odprysk już w ciągu kilku minut.
    Klej do szyb jest preparatem na bazie żywicy. Jego aplikacja jest prosta, a zasada działania samoczynna. Klej utwardza się na szybie w ciągu kilku minut pod działaniem promieni słonecznych. W tym czasie twardnieje, uzupełnia cały ubytek i robi się przezroczysty. Stosowanie zestawów naprawczych do szyb nigdy nie naprawi szyby w stu procentach, jednak pozwoli zabezpieczyć ją i zmniejszyć do minimum widoczność rys, pajączków czy odprysków.

    Klejenie szyby samochodowej

    Nie zawszę szybę trzeba wymieniać, kiedy stosowanie zestawów naprawczych nie przynosi efektu. Uszkodzenia można usunąć przy pomocy klejenia szyby. Można to wykonać samodzielnie, jednak w profesjonalnych zakładach samochodowych jest to proces znacznie szybszy i dokładniejszy. Aby szyba nadawała się do klejenia, musi spełniać kilka czynników, bez których jej naprawa nie będzie możliwa.
  • Uszkodzenie szyby nie może utrudniać kierowania pojazdem i zasłaniać pole widzenia.
  • Jeżeli na szybie jest kilka uszkodzeń bądź ubytków, nie mogą być bliżej niż 10 centymetrów od siebie.
  • Uszkodzenie na szybie nie może być stare. Najlepiej kleić szybę w niedużym odstępie czasowym od zdarzenia.
  • Średnica odprysku, w zależności od stosowanej metody, nie może przekraczać 5–20 milimetrów.
  • Długość pęknięcia, w zależności od stosowanej metody, nie może przekraczać 5–15 centymetrów.
  • Pęknięcie nie może znajdować się bliżej niż 10 centymetrów od krawędzi szyby.
  • Pęknięcie nie może kończyć się na krawędzi szyby oraz pod uszczelką.
  • Odprysk musi znajdować się na zewnętrznej powierzchni szyby.
  • Szyba nie może być wielokrotnie uszkodzona.
  • Spełniając powyższe warunki, można śmiało przystąpić do zabiegu klejenia szyby. Fachowcy dysponują specjalistycznym sprzętem, który skutecznie oczyszcza i odtłuszcza powierzchnię, pozbywając się tym samym pęcherzyków powietrza.

    Samodzielne klejenie szyby

    W sytuacji, kiedy samodzielnie chcemy kleić szybę, należy ją dokładnie oczyścić z drobinek i kurzu. Kolejne kroki to postępowanie zgodnie z instrukcją środka, jaki będziemy stosować. Należy pamiętać, że klejenia szyby nie powinno wykonywać się na pełnym słońcu. Przed aplikacją preparatów i klejeniem szybę należy dokładnie umyć i osuszyć.
    Ze względu na różne temperatury stygnięcia klejów do szyb nie zaleca się klejenia na rozgrzanej szybie. Po zaschnięciu kleju można zeskrobać jego nadmiar i przejść do polerowania. Z tym zabiegiem nie należy się spieszyć.
    Producenci klejów informują, że klej zastyga już nawet po 15 minutach. W praktyce jednak warto zaczekać nawet godzinę. Ze względu na skład i właściwości kleje w pełni wiążą po upływie nawet kilku godzin. Zabieg klejenia nie powinien stwarzać większych problemów.
    Średnia cena zestawu do samodzielnej naprawy szyby lub klejów do klejenia to około 50 złotych. Ten sam zabieg w profesjonalnym zakładzie kosztować może nawet 200 złotych, jednak jest on dużo dokładniejszy i szybszy, ze względu na wiedzę i doświadczenie fachowców oraz sprzęt, którym dysponują. Jeżeli któreś z powyższych wymagań nie jest spełnione lub szyba posiada rozległe i liczne uszkodzenia, nie warto bawić się w jej naprawę nawet w serwisie, a poddać całkowitej wymianie.
    Zdjęcie: Envato Elements