Data publikacji:

Jaka nagrzewnica do samochodu to najlepszy wybór?

Poruszanie się samochodem w okresie jesienno-zimowym nie należy do najprzyjemniejszych, kierowcy muszą nie tylko zmagać się z gorszymi warunkami na drogach, w tym dłuższą jazdą po zmroku, na ich komfort wpływa także zdecydowanie niższa temperatura panująca we wnętrzu pojazdu. Tutaj z pomocą przychodzi system ogrzewania pojazdu, który od dziesiątek lat montowany jest w autach każdego typu. Jego sercem jest nagrzewnica, w artykule przedstawiamy najważniejsze informacje na jej temat. 
nagrzewnica do samochodu

Czemu optymalna temperatura we wnętrzu auta jest tak ważna?

Najpierw odpowiedzmy sobie jednak na pytanie, czemu optymalna temperatura w kabinie kierowcy jest tak ważna? Wbrew pozorom nie wpływa ona bowiem wyłącznie na samopoczucie pasażerów w trakcie jazdy. Według opinii ekspertów, najlepiej, aby we wnętrzu pojazdu temperatura utrzymywała się na stałym poziomie ok. 20-22 stopni Celsjusza.
Niższa temperatura wpływa negatywnie na ciało kierowcy i pasażerów, którzy z racji pozycji w jakie się znajdują mają bardzo ograniczone ruchy. Dłuższe przebywanie w wychłodzonej kabinie zwiększa podatność organizmu na infekcje wirusowe i bakteryjne. Dłonie i stawy kierowcy mogą przemarzać, zmniejszając jest skuteczność i czas reakcji. 
Warto dodać, że skutecznym rozwiązaniem nie może być tutaj jazda w kurtce i rękawiczkach. Dodatkowy ubiór krępuje ruchy kierowcy, a w trakcie wypadku może mieć fatalne skutki, bowiem zakłóca działanie pasów, a w przypadku dzieci także fotelików bezpieczeństwa, zwiększając ryzyko wystąpienia dodatkowych obrażeń. 
Dodajmy, że niska temperatura sprzyja też skraplaniu się pary wodnej na wewnętrznych szybach samochodu, co pogarsza widoczność, zwłaszcza w bocznych lusterkach, a także negatywnie wpływa na stan tapicerki. 

Czym jest nagrzewnica samochodowa?

Nagrzewnica to względnie proste urządzenie, które montowane jest bezpośrednio za deską rozdzielczą. Po włączeniu wdmuchuje ona gorące powietrze do wnętrza samochodu, zwiększając temperaturę wnętrza. Większa część generowanego przez nią ciepła pochodzi wprost z silnika samochodu, wraz z chłodnicą jest więc ona również elementem odpowiadającym za zapobieganie przegrzewaniu się układu napędowego. Z tego też powodu, bardzo często jest określana również jako „mała chłodnica” lub „chłodniczka”.
Ciepło z silnika jest transportowane do nagrzewnicy pod postacią rozgrzanego płynu chłodniczego, który kierowany jest do systemu żebrowych rurek znajdujących się wewnątrz urządzenia. Przez konstrukcję tą przepływa zimne powietrze pochodzące z zewnątrz pojazdu, po szybkim nagrzaniu trafia ono bezpośrednio do kabiny. Bardzo często w nagrzewnicy zamontowany jest też wentylator z regulacją obrotów, przyspieszający strumień powietrza.
Warto zauważyć, że nagrzewnica zaczyna pracować na pełnych obrotach dopiero po rozgrzaniu się silnika. W pierwszych minutach jazdy nie będzie ona więc specjalnie podwyższać temperatury, nieraz będziemy musieli przejechać kilka kilometrów nim poczujemy zmiany. Dotyczy to zwłaszcza dłużej nagrzewających się silników diesla. Dlatego też wiele nagrzewnic ma dodatkowo wbudowane grzałki, które w pierwszych minutach zastępują gorący płyn chłodniczy. 

Awarie nagrzewnicy – przyczyny i naprawa

Mimo względnie nieskomplikowanej konstrukcji, podobnie jak inne komponenty mechaniczne w samochodzie, nagrzewnica może ulec uszkodzeniu. Objawy awarii są dość oczywiste, choć często rozpoznajemy je po dłuższym czasie, zwłaszcza jeżeli do usterki doszło latem. Mowa tu oczywiście o braku ciepłego nawiewu, nawet mimo rozgrzanego silnika lub słabym strumieniu powietrza.
Przyczyny problemów mogą być wielorakie. Mogą one wynikać z nieprawidłowo działającego termostatu regulującego pracę sprzętu, albo uszkodzenia wentylatora. 
Bardzo często winnym okazują się zapchane przewody transportujące ciecz chłodniczą, co jest niezwykle często spotykane zwłaszcza w starszych autach. Zatory wynikają wprost z braku przykładania należytej uwagi do regularnej wymiany płynu chłodniczego, przez co we wnętrzu żeberek nagrzewnicy zaczynają odkładać się różnego rodzaju zabrudzenia. W takim wypadku sprzęt może nadawać się do wymiany, albo profesjonalnego czyszczenia za pomocą odpowiednich środków chemicznych.
Bez względu na rodzaj usterki, wymianę lub naprawę nagrzewnicy należy pozostawić specjalistom w warsztacie samochodowym. Otrzymanie dostępu do urządzenia wymaga bowiem demontażu deski rozdzielczej.

Jaka dodatkowa nagrzewnica do samochodu?

Jeżeli nie jesteśmy zadowoleni z wydajności nagrzewnicy zainstalowanej w aucie możemy postawić na urządzenia dodatkowe, które podłączane są do gniazda zapalniczkowego wewnątrz auta. Ustawia się je lub przypina do deski rozdzielczej. Podkreślmy jednak, że ze względu na niska mocą, w obrębie ok. 150-300 W, nie są one w stanie zastąpić standardowego ogrzewania, pomogą jednak w podniesieniu i utrzymaniu wysokiej temperatury wewnątrz kabiny  Ceny nagrzewnic tego typu wahają się w granicy do kilkudziesięciu do kilkuset złotych, w większości są to urządzenia kompletnie uniwersalne pasującego do każdego modelu i marki samochodu. 
Zdjęcie: Envato elements
Autor: Michał Kułakowski