Data publikacji:

Wymiana paska klinowego w samochodzie – jak to zrobić?

Pasek klinowy to z reguły niewielki element w każdym samochodzie. Mimo swoich niepozornych rozmiarów, pełni w pojeździe bardzo ważną rolę. Pasek klinowy wpływa na prawidłowe działanie wielu podzespołów, takich jak alternator, sprężarka klimatyzacji czy pompa wspomagania układu kierowniczego. Zerwanie lub uszkodzenie paska powoduje nieprawidłowe działanie powyższych systemów, co może nawet spowodować unieruchomienie pojazdu. Sam pasek nie jest drogi, a jego wymiana nie jest skomplikowana. Jak zatem przeprowadzić wymianę paska klinowego w samochodzie?
wymiana paska klinowego

Wymiana paska klinowego – jak często?

Zerwanie lub uszkodzenie paska klinowego niemal natychmiast utrudnia dalszą jazdę. Warto podczas okresowych przeglądów sprawdzać jego stan i stopień naciągu. Obecnie trwałość pasków klinowych jest bardzo duża i wynosi z reguły kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Jego wymianę zaleca się przeprowadzać razem z paskiem rozrządu. Mimo to zdarzają się sytuacje, że pasek klinowy dużo wcześniej będzie wymagał naszej interwencji.
Najczęstszym powodem szybszego wyeksploatowania się paska klinowego jest jego niewłaściwy naciąg, zły dobór lub uszkodzenia samego koła pasowego. Jego trwałość jest bardzo uzależniona od jego napięcia, dlatego zaleca się częste sprawdzanie jego stanu. Prawidłowe ugięcie paska klinowego po napięciu powinno zawierać się w granicy od 5 milimetrów do 15 milimetrów, mierząc w połowie długości paska między kołami pasowymi. Nowoczesne samochody wyposażone są w automatyczne lub mechaniczne napinacze paska, w których za jego naciąg odpowiada specjalnie dobrana i spasowana sprężyna. Problemy z odpowiednim naciągiem z reguły pojawiają się w starszych modelach, gdzie naciągu paska dokonywało się ręcznie.
Zbyt duży luz na pasku klinowym da się odczuć przede wszystkim przez charakterystyczny pisk pochodzący z jego okolic. Szczególnie słyszalny będzie podczas pracy na zimnym silniku. Zbyt duży luz na pasku będzie zaburzać pracę alternatora, co poskutkuje niedoładowaniem akumulatora, a w konsekwencji jego rozładowaniem.
Zbyt napięty pasek będzie cechował się znacznie zmniejszoną trwałością, a w efekcie tego szybciej ulegnie rozerwaniu. Za duże napięcie zwiększy opór na kołach pasowych, przez co i one szybciej będą się zużywać. Ze względu na konstrukcję pojazdów pasków klinowych możemy mieć w samochodzie kilka, a każdy z nich będzie odpowiadać za napędzanie innego urządzenia. Istnieją też rozwiązania, gdzie za wszystkie układy odpowiada jeden długi pasek klinowy, który jest odpowiedzialny za pracę wszystkich systemów.
Ze względu na prostą budowę i łatwość wymiany warto samodzielnie wymieniać pasek klinowy w swoim samochodzie. Największym utrudnieniem, jakie możemy napotkać, jest ograniczona ilość miejsca w komorze silnika, jednak nie jest to przeszkoda nie do ominięcia, a wymaga odrobinę więcej cierpliwości i czasu.

Pasek klinowy w samochodzie – co należy wiedzieć przed wymianą

Planując wymianę paska klinowego w samochodzie, trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy, które warto wiedzieć przed jego demontażem i ponownym montażem. Przede wszystkim należy pamiętać o regularnej i dokładnej ocenie jego stanu. Mowa tu przede wszystkim o ocenie pracy (czy nie słychać pisków, nie jest zaburzona praca napędzanych przez niego podzespołów), mechanicznych aspektach oraz kontrolować czas przypadającej wymiany.
Decydując się na zakup nowego elementu, należy sprawdzić jego długość i sposób montażu (jeden długi czy kilka krótszych pasków). Zaleca się zakup droższych egzemplarzy prosto od rekomendowanych, znanych producentów. Różnica w cenie nie jest duża, a trwałość i jakość wykonania bardzo często znacznie lepsza na korzyść popularnych marek.

Wymiana paska klinowego w samochodzie

Wymiana paska klinowego w samochodzie bez napinacza lub z napinaczem nie jest skomplikowaną i drogą usługą. Wyjątkiem od zasady jest zaawansowane konstrukcyjnie auto, gdzie wymiana paska klinowego wiąże się nierzadko z demontażem kilku dodatkowych elementów, czego nie spotyka się w przeciętnych pojazdach. Przed przystąpieniem do demontażu starego paska klinowego warto zapoznać się z jego montażem, a najlepiej zrobić poglądowe zdjęcie, aby montaż przeprowadzić dokładnie w taki sam sposób.
Mimo intuicyjnego, dość szybkiego montażu okazać się ono może mapą do rozwiązania zagadki. Pierwszą czynnością demontażu paska klinowego jest odkręcenie wszystkich śrub, co doprowadzi nas do napinacza. Jeżeli potrzebny jest jego demontaż, należy zdjąć go za pomocą specjalnego klucza, jeżeli nie, należy od razu zdjąć stary pasek klinowy.
Kolejnym krokiem jest założenie nowego elementu, dokładnie odwzorowując ułożenie na kołach pasowych poprzedniego. Najlepiej postępować zgodnie z zaleceniami producenta i założyć część, a pozostałość odpowiednio naciągać, sterując śrubą regulującą. Po założeniu paska klinowego przystępujemy do montażu napinacza i dokręcenia śrub. Na koniec należy skontrolować, czy naciąg paska jest odpowiedni. Ugięcie w połowie długości pomiędzy kołami pasowymi powinno zawierać się w granicy między 5 milimetrów a 15 milimetrów. Jeżeli jest inaczej, należy dokręcić lub poluzować napinacz do momentu osiągnięcia odpowiedniego naciągu paska klinowego.
Zdjęcie: Envato Elements