Rozmiar opony 225/50 R17 Opony w rozmiarze 225/50 R17 są bardzo cenione przez posiadaczy samochodów średniej i wysokiej klasy. Bardzo chętnie korzystają z nich także miłośnicy tuningu, gdyż duża szerokość pozwala nadać autu sportowy charakter. Rozmiar opony odczytujemy na podstawie ciągu znaków wytłoczonych na bocznej ściance. Pierwsza liczba to szerokość wyrażona w milimetrach. Oznacza to, że bieżnik opony 225/50 R17 ma 225 milimetrów licząc pomiędzy zewnętrznymi ściankami opony założonej na felgę prawidłowej szerokości. Druga liczba to profil opony, czyli wysokość. Aby poznać tę wartość konieczne są obliczenia, gdyż cyfry nie oznaczają w tym wypadku konkretnej miary, ale są stosunkiem wysokości do szerokości bieżnika. W wypadku rozmiaru 225/50 R17 obliczenia są proste, gdyż profil to równo połowa (50%) szerokości, czyli 112,5 milimetra. W oznaczeniu znajduje się też litera. Ogumienie produkowane jest dwoma technologiami – z zastosowaniem kordów krzyżujących się (opony diagonalne) oraz rozchodzących się promieniowo (opony radialne). Większość obecnie produkowanych modeli posiada konstrukcję radialną, gdyż równoległe ułożenie nici osnowy pozwala obniżyć opory toczenia i poprawić przyczepność bieżnika na suchej nawierzchni. W praktyce trudno spotkać już ogumienie diagonalne (oznaczone literą "D") – zalety konstrukcji radialnych (oznaczonych literą "R") sprawiły, że zdominowały rynek. Ostatnia liczba określa wewnętrzną średnicę opony i tym samym wskazuje rozmiar felgi do jakiej jest dedykowana. W zapisie 225/50 R17 ostatnie dwie cyfry pokazują zatem, że jest to ogumienie przeznaczone do montażu na felgach 17-calowych. Zapis z użyciem miar anglosaskich stosowany jest nieprzerwanie od początków motoryzacji i nie rezygnuje się z niego z powodu wygody. Znacznie łatwiej bowiem zapisać, iż felga ma 17 cali niż 43,18 centymetra. Opony 225/50 R17 montowane są m.in. w takich samochodach jak BMW 3, Audi A4 i A5, Mazda RX8, Mercedes klasy C czy Honda Accord. Spotkamy je również w wielu poddawanych tuningowi optycznemu samochodach sportowych i limuzynach.