Data publikacji:

Czym się charakteryzują opony bieżnikowane? Czy warto je kupić? 

Bieżnikowanie opon bardzo zachęca swoją ceną. Jednak zawsze pojawia się wiele wątpliwości o stan i jakość bieżnikowanej opony. Zanim zdecydujemy się na taki zabieg warto zapoznać się z charakterystyką bieżnikowanych opon. Czym więc się charakteryzują i czy warto zainwestować w bieżnikowane ogumienie? 
opony

Opony bieżnikowane – charakterystyka 

Opony bieżnikowane, tzw. nalewane, stanowią bardzo dużą konkurencję dla nowych modeli opon. Głównym powodem jest ich cena, która może dwu, a nawet trzykrotnie niższa niż nowe egzemplarze. Jak rozpoznać opony po zabiegu bieżnikowania? Obowiązkowym oznaczeniem opon, które musi znaleźć się na bieżnikowanej oponie jest napis lub symbol „regroovable”, co oznacza oponę „z odzysku”. Nie jest to oznaczenie dyskryminujące dany model, a jedynie informacją, że dana opona przeszła proces bieżnikowania oraz skąd niższa cena w porównaniu z nowym modelem.

Samo bieżnikowanie jest procesem odnowienia właściwości opony. W miejscu zużytej warstwy nakładany (nalewany) jest nowy bieżnik. W przypadku kiedy opona jest bardzo zużyta, dodatkowo przeprowadza się proces pogłębiania bieżnika. Nie każdą oponę można poddać procesowi bieżnikowania. Jakie opony można poddać odnowieniu? 

Jakie opony bieżnikować?

Opony, które mogą zostać poddane bieżnikowaniu, muszą spełniać pewne procedury. Bieżnik takich opon musi mieć taką samą głębokość co opasanie stalowe lub tekstylne, co stanowi bazę do bieżnikowania. Ogumienie takie musi posiadać również bieżnik o głębokości co najmniej 2 do 3 milimetrów. Procesowi bieżnikowania poddać można zarówno opony całosezonowe, zimowe jak i letnie.

Jak wygląda proces bieżnikowania zużytej opony? 

Przed nałożeniem nowej warstwy bieżnika z opony pozbyć trzeba się zużytego. Jak wyżej wspomniano, nie może być on wyeksploatowany w całości. Aby móc przeprowadzić zabieg, bieżnik musi mieć 2 do 3 mm grubości, w przeciwnym razie opona taka nadaje się tylko do utylizacji. W tym celu sprawdź wskaźnik zużycia opony

Pierwszą czynnością, jaką wykonują specjaliści, to kontrola karkasu, czyli stalowego lub tekstylnego opasania opony, co jest bazą jej kształtu i rozmiaru. Do badania używa się specjalistycznych urządzeń, które pomagają sprawdzić, czy nie ma żadnych przebić, czy rozwarstwień osnowy. Po pomyślnie przeprowadzonych testach następuje zdzieranie zużytej warstwy zewnętrznej bieżnika. Pozwala to również wyrównać powierzchnię opony pozbawiając ją nierówności i powstałych w czasie jazdy ubytków.  

Nowy bieżnik odlewa się na dwa sposoby: wulkanizację na gorąco, która polega na wulkanizacji warstwy nowego bieżnika pod ciśnieniem w wysokich temperaturach, lub wulkanizację na zimno, gdzie wcześniej zwulkanizowany bieżnik jest doklejany na zewnętrzną, przygotowaną warstwę opony. Po procesie bieżnikowania opona poddawana jest kontroli jakości, którą musi zaliczyć, aby mogła być dopuszczona do dalszej eksploatacji. 

Opony bieżnikowane – czy warto kupić? 

Wiadomo, że opony bieżnikowane są zdecydowanie tańsze od ich nowych odpowiedników. Wiemy też, jak przebiega proces bieżnikowania zużytej opony. Jakie zalety i wady posiadają opony poddane odnowieniu? Czy warto je kupić? 

Zalety opon bieżnikowanych 

Jest kilka głównych zalet, które warto poznać przed zdecydowaniem się na bieżnikowanie swoich opon lub ich kupno. Najważniejsza jest ekonomiczność. Opony bieżnikowane są minimum 40% tańsze od nowych egzemplarzy. Jest to świetna wiadomość dla osób, które chcą ciąć wydatki związane z eksploatacją pojazdu.  

Do tego ważną zaletą jest poprawiona przyczepność i zmniejszone ryzyko zjawiska aqaplaningu. Dzieje się tak, ponieważ opony bieżnikowane często mają odlewany głębszy bieżnik niż seryjne modele. Bieżnikowanie pozwala zmniejszyć koszty eksploatacji, ponieważ dane modele można poddawać odlewaniu bieżnika kilkukrotnie.  

Opony do samochodów osobowych bieżnikować można z reguły dwa razy, jednak zdarza się, że zabieg powtarza się trzykrotnie. Opony samochodów ciężarowych można poddać takiemu procesowi nawet 4 razy, co zabezpiecza nasz budżet przed wydatkiem na nowy komplet. Ważnym aspektem jest również ekologia, ponieważ bieżnikowanie nie wpływa negatywnie na środowisko, a odnowiona opona dalej może służyć kierowcy, nie trzeba jej utylizować. 

Wady bieżnikowania opon 

Niestety obok zalet bieżnikowanie ma też swoje wady. Największą z nich jest obniżona wytrzymałość. Opony poddane bieżnikowaniu łatwiej ulegają przetarciom czy przebiciom niż nowe modele. Ze względu na ten fakt mają też krótszy przebieg. W niektórych przypadkach, kiedy opona była bardziej zużyta, zaobserwować można pogorszenie się niektórych właściwości opon takich jak większa emisja hałasu czy mniejsza precyzja kierowania. 

Patrząc na wszystkie właściwości opon bieżnikowanych i opinie, trudno jednoznacznie określić, czy warto kupić opony bieżnikowane. Kwestia ceny jest tu oczywiście kluczowa. Jednak patrząc na wytrzymałość i jakość opon bieżnikowanych, nieuniknione jest, że wcześniej, niż później trzeba będzie kupić kolejny komplet lub zabezpieczyć się na dłużej i kupić nowy egzemplarz.  

Do pojazdów miejskich, rzadziej używanych zdecydowanie warto zastanowić się nad bieżnikowaniem opon, jednak w samochodach o większej mocy, przeznaczonych na dłuższe przebiegi czy do pracy mobilnej zdecydowanie lepiej zainwestować w nowe opony, co przełoży się na komfort, bezpieczeństwo, ale też na jakość i długość eksploatacji. 

Zdjęcie: NomadSoul1 / Envato Elements