Data publikacji:

Opony Run Flat czy zwykłe?

Dalsza jazda po przebiciu opony jeszcze kilkanaście lat temu wydawała się niemożliwa. W dzisiejszych czasach, przy obecnym rozwoju technologicznym, powstają opony, które pozwalają na dalszą jazdę po przebiciu opony lub przy ubywającym z niej powietrzu. Nazywane są one oponami Run Flat. Czym różnią się od zwykłych modeli opon?
opony run flat czy zwykłe

Opony Run Flat – czym są?

Początki opon Run Flat sięgają jeszcze czasów międzywojennych. Pierwsze modele wyszły spod skrzydeł francuskiego giganta Michelin. Firma spotkała się jednak z dużym oporem i dezaprobatą, w związku z czym zaprzestano prac związanych z oponami typu Run Flat. Pod koniec lat 80. do projektu wrócił japoński koncern Bridgestone, który skutecznie wprowadził opony Run Flat na rynek motoryzacyjny.
Pierwotnie opony w tym stylu bazowały na pierścieniach nośnych wewnątrz opony, których zadaniem było przenoszenie obciążeń. Obecnie stosuje się technologię wzmocnionych ścianek bocznych, których zadaniem jest kontrolowanie powierzchni styku i utrzymywanie sztywności opony podczas jazdy z ulatniającym się powietrzem. Dzisiejsze modele Run Flat pozwalają na kontynuowanie jazdy z przebitą oponą do nawet 80 kilometrów, z zalecaną prędkością najczęściej nieprzekraczającą 80 km/h. Ciągły rozwój koncernów oponiarskich pracuje nad wydłużeniem żywotności oraz lepszymi parametrami jezdnymi tych produktów.
Dzięki specjalnie wzmocnionej konstrukcji ścianki bocznej opony, której zadaniem jest utrzymywanie ciężaru pojazdu po utracie ciśnienia w oponie, opony Run Flat zwiększają komfort i bezpieczeństwo jazdy, dając możliwość reakcji i ewentualnego kontynuowania podróży do najbliższego serwisu. Dodatkowo opony Run Flat ze względu na swoją konstrukcję minimalizują ryzyko wystąpienia nagłego wystrzału opony, co również znacznie poprawia poziom bezpieczeństwa.
System Run Flat najczęściej stosowany jest w oponach o dużej szerokości i niskich profilach. Przeznaczone są głównie do aut sportowych, o dużej mocy, gdzie nagła utrata ciśnienia w oponie, przy jeździe z dużą prędkością, może być tragiczna w skutkach. Nie oznacza to jednak, że opon Run Flat nie można użytkować w innego typu pojazdach. Pamiętać należy jedynie o ograniczonej gamie rozmiarowej i parametrycznej tego typu ogumienia, dlatego nie do każdego samochodu uda się je zamontować.
Prawidłowa eksploatacja opon z systemem Run Flat wynika przede wszystkim z zaleceń producenta. Warto zapoznać się z nimi, gdyż ogumienie tego typu, zależnie od producenta, może się od siebie różnić. Dla przykładu, wielu producentów opon z systemem Run Flat dopuszcza pompowanie ich opon azotem.
Nie wszyscy jednak zalecają użytkowanie środków uszczelniających do opon, szczególnie tych, które aplikuje się do wnętrza ogumienia. Niestosowanie się do zaleceń może pogorszyć warunki jazdy, ale przede wszystkim spowodować, że opony w najbardziej oczekiwanym momencie nie spełnią swojego przeznaczenia. Niemniej jednak każdy producent zaleca środki i medium dozwolone do stosowania w ich oponach i jasno określa poziom ciśnienia, jaki należy utrzymywać w ogumieniu.

Zimowe opony Run Flat

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie odnośnie do stosowania opon z systemem Run Flat zimą. Punktem wyjścia jest zmienna, często skrajnie niska temperatura otoczenia oraz trudne warunki drogowe. Zimowe modele Run Flat radzą sobie równie dobrze zimą, jak ich letnie odpowiedniki w ciepłe dni.
Jedyną odczuwalną różnicą może być większa sztywność pojazdu, co wynika z zastosowania bardziej trwałej mieszanki do wzmocnienia boku opony. Poza tym zimowe egzemplarze ani trochę nie wypadają gorzej w testach jakości, tym samym poziom bezpieczeństwa przy ich użytkowaniu jest niezmiennie wysoki.

Wady i zalety stosowania opon Run Flat

Opony Run Flat zalecane są do użytkowania w pojazdach o dużej mocy. Nie wyklucza to jednak możliwości korzystania z nich w przypadku samochodów miejskich, rodzinnych czy SUV-ów. Zanim zdecydujemy się na zakup opon w systemie Run Flat, warto zapoznać się z ich wadami i zaletami.

Zalety

Niewątpliwie największą zaletą opon Run Flat jest bardzo duży wzrost poziomu bezpieczeństwa. Posiadanie tego typu ogumienia minimalizuje ryzyko wystrzału opony oraz panowania nad pojazdem przy przebiciu. Kolejnym atutem jest fakt, że uszkodzenie opony nie wymusza na kierowcy nagłego zatrzymania się i konieczności wymiany ogumienia. Z oponami Run Flat po przebiciu można przejechać nawet do 80 kilometrów, stosując zalecane ograniczenia prędkości, co pozwoli nam bez problemu dojechać do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego lub do domu.
Poprzednia zaleta ściśle wiąże się z kolejną, jaką jest oszczędność miejsca w bagażniku. Jeżeli z uszkodzoną oponą możemy pokonać jeszcze kilkadziesiąt kilometrów, co pozwoli nam na wygodną wymianę opony u specjalisty lub w domowym garażu, zyskujemy przestrzeń bagażową, gdyż nie musimy wozić ze sobą ani koła zapasowego, ani dojazdowego.
Opony Run Flat mają wzmocnione ściany boczne, a co za tym idzie, są konstrukcyjnie przystosowane do trudnych warunków drogowych. Powoduje to zwiększenie ich odporności na przetarcia i przebicia.

Wady

Oprócz zalet opony te mają również swoje wady. Największą z nich jest niewątpliwie cena. Ze względu na wzmocnienia i większe możliwości opony te różnią się cenowo od zwykłych modeli.
Dodatkowo konstrukcja wymusza na nich większą masę. Sztywniejsze opony to gorsze tłumienie drgań. Opony Run Flat mogą generować większy hałas i gorzej tłumić nierówności na drodze. Dodatkowo sztywniejsze opony mają tendencję do szybszego zużywania się bieżnika, ze względu na gorszą adaptacyjność do podłoża.
Opony Run Flat, ze względu na konstrukcję i wzmocnienia, nie zawsze można regenerować. Często przebicie opony pozwoli nam dojechać do punktu docelowego, jednak uniemożliwi naprawę i zmusi nas do zakupu nowej opony. Będąc w tym temacie, warto podkreślić, że nie każdy zakład wulkanizacyjny podejmuje się naprawy tego typu opon ze względu na ich budowę i procesy technologiczne.
Na koniec warto podkreślić, że opony Run Flat nie pasują do każdego pojazdu. Musi być on dostosowany do użytkowania takich opon, posiadać odpowiednie parametry zawieszenia oraz sprawne czujniki ciśnienia w oponach. Bez tych elementów stosowanie opon Run Flat może okazać się niemożliwe.

Opony Run Flat czy zwykłe?

Opony Run Flat są świetnym rozwiązaniem dla kierowców, którzy cenią sobie nie tylko bezpieczeństwo, ale też dynamiczną jazdę. Warto zadać sobie pytanie, czy potrzebujemy aż takiego komfortu oraz czy nasze środki finansowe pozwalają na takie zakupy. Kolejna sprawa to dopasowanie do samochodu. Czasami nie warto wymieniać elementów zawieszenia tylko po to, aby zakupić wymarzony model opon Run Flat.
Rozsądek i własne potrzeby oraz oczekiwania są tu jednymi z najważniejszych czynników. Warto jednak pamiętać, że jeżeli kupujemy nowy samochód, który z salonu wyjechał na oponach typu Run Flat, oznacza to, że jego zawieszenie jest przystosowane do jazdy na tym rodzaju ogumienia i nie należy ich zmieniać na tradycyjne modele.
Zdjęcie: Envato Elements