Opony Uniroyal są znane i szanowane w większości krajów świata, szczególnie tych europejskich. W ofercie marki każdy kierowca znajdzie coś dla siebie dzięki szerokiemu wyborowi rozmiarów i rodzajów opon, a wielu konsumentów rozważa ich zakup. W dzisiejszym artykule omówimy najpopularniejsze modele tej marki, wspomnimy o ich wynikach w testach czy opiniach kierowców, a także podpowiemy, które z nich warto kupić. Dowiedz się, czy warto zainwestować w opony Uniroyal.
Gdy w 1868 Oscar Englebert założył niewielki sklep z produktami gumowymi, nie miał pojęcia, że daje początek jednej z najbardziej uznanych marek opon. Zanim odszedł, przekazując swój dorobek w ręce przyszłych pokoleń Englebertów, zdążył zbudować solidny fundament przedsiębiorstwa.
W 1877 działalność handlowa została rozszerzona o własną produkcję artykułów z gumy (butów, zabawek i podzespołów górniczych). Jeszcze w tym samym wieku powstały pierwsze, prototypowe egzemplarze opon. Wykonane wtedy modele dedykowane były dla rowerów i wozów zaprzęgowych. Niedługo później przyszła jednak pora na ogumienie samochodowe. Fabryka żartobliwie nazywana była wtedy „haremem”, jako że większość pracowników stanowiły kobiety. Pierwsza połowa XX wieku przyniosła rodzinnemu interesowi wiele sukcesów, ale i nie mniej problemów. Wszystko za sprawą wojny. Z jednej strony, w warunkach konfliktu zbrojnego zapotrzebowanie wojska na opony było ogromne. Z drugiej, działania bojowe prowadziły do wielu zniszczeń i strat finansowych.
Dotknęły one także nowo powstały zakład produkcyjny Uniroyala (wtedy jeszcze Engleberta) w Aachen. Dzięki zręcznemu zarządzaniu udało się jednak przetrwać trudny okres. W połowie XX wieku ówczesny właściciel firmy, Georges Englebert, mógł pochwalić się kilkoma fabrykami w różnych częściach świata (m.in. w Anglii, Francji, Luksemburgu i Turcji). Po połączeniu z US Rubber w 1958 roku powstało przedsiębiorstwo Uniroyal-Englebert, zatrudniające ok. 70 tys. pracowników i będące trzecim co do wielkości producentem opon na świecie. Wreszcie, w 1967 roku nazwa została skrócona do pierwszego członu. Rozpoczęła się produkcja opon Uniroyal ze słynną parasolką w logo.
Skąd wzięła się parasolka? Kierownictwo firmy długo szukało sposobu, by „wstrzelić się” w rynek oponiarski z unikalnym pomysłem. Wreszcie, w 1969 roku powstały pierwsze deszczowe opony Uniroyal („The rallye 180”). Od tego czasu starania inżynierów belgijskiego przedsiębiorstwa były nakierowane głównie na tworzenie ogumienia, które doskonale poradzi się podczas deszczowej aury. I tak jest do dziś, co potwierdzają liczne testy oraz doświadczenia samych kierowców. Ci natomiast podzielają dobrą opinię o oponach Uniroyal, pomimo dzielących ich mórz, gór i granic. Bo trzeba wiedzieć, że słynne „opony deszczowe” sprzedawane są niemal na całym świecie. W 1979 właścicielem marki stał się koncern Continental. Strategia firmy nie zmieniła się, jednak produkcja została rozszerzona m.in. o ogumienie do aut terenowych. Opony Uniroyal nadal uznawane są za jedne z najlepszych w klasie średniej.
Wśród opon wielosezonowych od Uniroyal na uwagę zasługują w szczególności AllSeasonExpert 2 oraz AllSeasonMax. Uniroyal AllSeasonExpert 2 w popularnym rozmiarze 205/55 R17 ma następujące parametry: indeks prędkości V – max 240 km/h; indeks nośności 95 – max 690 kg; klasę paliwową D; przyczepność C oraz hałas B – 72 dB. Model jest dodatkowo wzmacniany i zbiera dobre opinie wśród kierowców. Świetnie chroni przed aquaplaningiem, a jego parametry plasują się w klasie średniej, jak na oponę tego segmentu przystało! Wariant wyposażony jest także w ochraniacz felgi. Był testowany w popularnych testach, gdzie zawsze uzyskiwał satysfakcjonujące wyniki.
AllSeasonMax to mniej znana niż poprzedniczka opona wielosezonowa od Uniroyal, jednak również świetna do jazdy całorocznej po mieście. Przykładowe parametry dla AllSeasonMax 195/70 R15 prezentują się następująco:
Wśród opon zimowych w ofercie Uniroyal również nie brakuje perełek. Popularne są modele MS Plus 77 oraz Winter Expert – porównajmy je ze sobą! Opony Uniroyal 205/55 R16 Winter Expert mają indeks nośności 91 (do 615 kg), a indeks prędkości H (do 210 km/h). Do tego otrzymujemy klasę paliwową C, przyczepność określoną etykietą unijną B oraz hałas – również oznaczony jako B, czyli 71 dB. To wszystko w cenie poniżej 350 zł za sztukę.
Modele zimowe Uniroyal MS Plus 77 nie występują w tym samym rozmiarze, więc porównamy je z najbardziej zbliżonym z dostępnych, czyli 205/60 R15. Opony są w cenie poniżej 300 złotych. Ich indeks nośności wynosi 91 (do 615 kg); prędkości H (do 210 km/h). Klasa paliwowa to F, przyczepność C, a hałas – 71 dB. Mamy tu więc odrobinę niższą cenę, ale jednocześnie wyższe koszty eksploatacji przy dość podobnych pozostałych parametrach. Opony zimowe Uniroyal 205/55 R16 są popularne również w wersji Snow Max 3, która tak jak wcześniej omówione ma całkiem niezłe osiągi.
Najczęściej kupowane opony letnie Uniroyal 205/55 R16 to między innymi model linii Rainsport oraz Rainexpert. Opony Uniroyal Rainsport 3 205/55 R16 mają następujące parametry:
Rainsport 3 205/55 R16 to model wysokiej jakości, co potwierdza aż 7-letnia gwarancja i dobre opinie kierowców. Ma częściowo kierunkowy, zimowy bieżnik, a na drugiej połowie – asymetryczny, letni. Zapewnia im to fenomenalny design i właściwości.
Popularny jest też ich następca, czyli Rainsport 5 205/55 R16. Opony Uniroyal Rainsport 5 to unowocześniona wersja nieco tańszych trójek. Również ma podwójny, oryginalny bieżnik. Zadbano w nich o to, by były odporne na aquaplaning i poślizgi, a także wytrzymałe. W projekcie uwzględniono usztywnienie barku zewnętrznego oraz równomierny rozkład ciśnienia, by opona mogła być maksymalnie cicha.
Na uwagę zasługuje także nieco inny model Rainexpert – zapoznajmy się z jego parametrami. Uniroyal Rainexpert 3 195/65 R15 ma indeks nośności 91 (czyli max 615kg); indeks prędkości H (do 210 km/h). Klasa przyczepności na mokrym to A, opor toczenia C, natomiast hałas – 71dB. Podobnie jak poprzedniczki ma asymetryczny bieżnik oraz zastosowano w niej technologię Shark Skin. Zapewnia dobrą przyczepność oraz cichą i komfortową jazdę po każdej nawierzchni.