Przetestowałem 27 modeli opon całorocznych w rozmiarze 195/70 R15. Zobacz ranking 20 najlepszych (moim zdaniem) wielosezonówek na nadchodzący sezon. Zapraszam na test opon całorocznych 195 70 R15.
W kwestii wyboru opon całorocznych w rozmiarze 195/70 R15, dawno nie ukazał się żaden profesjonalny test organizowany przez Auto Bild, ACE/GTU czy ADAC. Kierowcy poszukujący ogumienia wielosezonowego w tym rozmiarze nie mają zatem możliwości, aby sprawdzić jakikolwiek obiektywny ranking. To właśnie stało się najważniejszym powodem, dla którego powstał poniższy ranking.
Ranking powstał po analizie opinii kierowców zamieszczonych w Internecie, wyników testów z poprzednich lat (przy uwzględnieniu faktu, że część modeli ma już swoich następców lub nie jest produkowana), klas na etykietach, średniej rynkowej ceny danego modelu, jego popularności i najważniejszych osiągów typu: długość drogi hamowania, komfort, generowany hałas, przyczepność na mokrej nawierzchni, niskie spalanie paliwa, odporność na aquaplaning itd. Przed prezentacją modeli w zestawieniu przypomnijmy sobie jeszcze jak w ogóle należy interpretować oznaczenie rozmiaru opony.
Przed ogłoszeniem wyników, warto jednak przypomnieć sobie, co dokładnie oznaczają liczby składające się na symbol opon w rozmiarze 195/70 R15. Jak nietrudno się domyślić ostatnie dwie cyfry (15) to po prostu określenie średnicy felgi, na którą pasuje dana opona. Rozmiar zapisany jest w calach, co warto pamiętać. Litera R to określenie dedykowane oponom radialnym. Ogumienie o konstrukcji radialnej (lub inaczej: promieniowej) posiada szkielet wykonany z osnowy układanej promieniowo do osi czoła opony. Dwie pierwsze liczby to informacja o szerokości i wysokości opony. Z pierwszą (195), nie ma większego problemu, gdyż to po prostu odległość pomiędzy bocznymi ściankami opony, wyrażona w milimetrach. Nieco trudniej jest przy określaniu wysokości, gdyż druga liczba (tutaj 70) to nie rozmiar wyrażony w konkretnych jednostkach miary, ale procentowy stosunek wysokości do szerokości. W tym wypadku oznacza to, że wysokość ścianki to 70% szerokości opony. Jak nietrudno obliczyć, jest to 136.5 milimetra.
W celu przygotowania poniższego rankingu, 10 parametrów opony ocenianych było w skali od 1 (bardzo słaby) do 10 (bardzo dobry). W związku z tym, że wyniki w prestiżowych testach opon, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy opinie kierowców, uważam za bardziej kluczowe dla zakupu i bezpieczeństwa parametry niż przykładowo spalanie paliwa, popularność modelu czy klasę opon - każdy z parametrów otrzymał odpowiednią wagę (ważność) od 5 do 30%. Maksymalna ocena końcowa, jaką mogła otrzymać opona wynosi 10 punktów.
1 miejsce # Łączna nota: 8.83/10
Pirelli Carrier All Season
Zwycięzcą rankingu opon całorocznych w rozmiarze 195/70 R15 została marka Pirelli ze swoim modelem Carrier All Season uzyskując w rankingu końcowym 8.83 punktów na 10 możliwych. Ocenione parametry to m.in. gwarancja 5 lat od daty produkcji, za którą Carrier All Season otrzymał 8.95 punktów, popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 3 na 27 (8.70 pkt), premiera bieżnika mająca miejsce w 2016 roku (7.16 pkt) czy opory toczenia odpowiedzialne za niskie spalanie paliwa - nota C (8.58 punktów).
2 miejsce # Łączna nota: 8.73/10
Michelin Agilis CrossClimate
Drugie miejsce w teście zajęły opony Michelin Agilis CrossClimate zdobywając w sumie 8.73 punktów. Pod uwagę brane były m.in. średnia cena rynkowa oscylująca w okolicach 386 zł za sztukę (8.75 pkt), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 1 na 27 (8.90 pkt), generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 73dB (7.03 punktów) czy długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni - ocena A (10 pkt).
3 miejsce # Łączna nota: 8.65/10
Barum Vanis AllSeason
Najniższe miejsce na podium przypadło modelowi Vanis AllSeason firmy Barum który z kolei otrzymał 8.65 punktów. Do ocenianych parametrów należało m.in. generowany przy prędkości 80km/h hałas zewnętrzny na poziomie 73dB (7.03 punktów), popularność modelu sklasyfikowanego w TOP 5 na 27 (8.40 pkt), przynależność do klasy ekonomicznej dała oponie Barum 7.50 punktów czy premiera bieżnika mająca miejsce w 2019 roku (9.29 pkt).
4 miejsce # Łączna nota: 8.55/10
Bridgestone Duravis All Season
5 miejsce # Łączna nota: 8.51/10
6 miejsce # Łączna nota: 8.43/10
Matador MPS400 Variant All Weather 2
7 miejsce # Łączna nota: 8.40/10
Continental VanContact 4Season
8 miejsce # Łączna nota: 8.31/10
9 miejsce # Łączna nota: 8.28/10
10 miejsce # Łączna nota: 8.14/10
Goodyear Vector 4Seasons Cargo
11 miejsce # Łączna nota: 8.12/10
12 miejsce # Łączna nota: 8.12/10
Vredestein Comtrac 2 All Season
13 miejsce # Łączna nota: 8.05/10
14 miejsce # Łączna nota: 8.01/10
15 miejsce # Łączna nota: 8.01/10
Poniżej ranking najlepszych opon wielosezonowych z podziałem na 6 kategorii. W poszczególnych zestawieniach uwzględniłem wszystkie dostępne na rynku opony uniwersalne w rozmiarze 195/70 R15.
TOP 10 opon całorocznych w rozmiarze 195/70 R15 charakteryzujących się najkrótszą drogą hamowania na mokrej nawierzchni. Badanie przeprowadzono przy prędkości 80 km/h.
Ranking "tanie opony wielosezonowe (nie chińskie)" to zestawienie opon całorocznych w rozmiarze 195/70 R15 klasy ekonomicznej, średniej oraz premium - posortowane według ceny od najniższej. Jak wskazuje sama nazwa, w rankingu tym nie uwzględniałem opon chińskich.
Zobacz najchętniej wybierane przez kierowców opony uniwersalne w rozmiarze 195/70 R15. W tym zestawieniu kluczową rolę pełni popularność danego modelu. Może ona wynikać z stosunkowo niskiej ceny, bardzo dobrej jakości lub najlepszego stosunku ceny do jakości. Czasami niska popularność może wynikać ze zbyt krótkiej obecności modelu na rynku (nowość) lub wysokiej ceny.
Zobacz TOP 10 opon całorocznych 195/70 R15 charakteryzujących się najdłuższym okresem gwarancji producenta. Dla przypomnienia dodam, iż najkrótszy okres gwarancji dla opon wynosi 2 lata, najdłuższy - do momentu zużycia bieżnika do głębokości 1,6 mm (tzw. gwarancja dożywotnia).
Poniżej 3 moim zdaniem warte uwagi modele opon wielosezonowych omawianego rozmiaru. Kolejność bieżników jest zupełnie przypadkowa, a wybór uzależniony jest od możliwości finansowych oraz tego czego oczekujecie od opon.
Matador MPS400 Variant All Weather 2 to opona całoroczna przeznaczona do lekkich ciężarówek. Posiada zoptymalizowaną konstrukcję bieżnika, który ma wzór symetryczny typowy dla opon użytkowych. Specjalna budowa bieżnika modelu MPS400 Variant All Weather 2 oparta jest o śnieżne kieszenie i ostre krawędzie licznych lamelek dzięki czemu zwiększona została nie tylko przyczepność na śniegu ale także skrócono drogę hamowania. Nowoczesny wzór bieżnika i innowacyjna mieszanka gumowa zapewniają stabilne prowadzenie w każdych warunkach pogodowych przez cały rok. Szerokie kanały odprowadzające wodę i błoto pośniegowe sprawiają, że opona jest odporna na aquaplaning. Na ścianie bocznej opony znajdują się ponadto oznaczenia 3PMSF oraz M+S, które są gwarancją, że opona dobrze radzi sobie również na śniegu.
Jeżeli szukasz niezawodnych opon do samochodu dostawczego, które doskonale sprawdzą się przez cały rok, Barum Vanis AllSeason jest rozwiązaniem dla ciebie. Symetryczny, solidny bieżnik gwarantuje wysoki poziom bezpieczeństwa niezależnie od pogody. Model sprosta wyzwaniom atmosferycznym występującym zarówno latem, jak i zimą. Dzięki głębokim, szerokim rowkom prowadzenie na śniegu i oblodzonej powierzchni jest stabilne, a droga hamowania ulega skróceniu. Dodatkowe wzmocnienie ściany bocznej chroni oponę przed uszkodzeniami mechanicznymi i zwiększa trwałość modelu, który na co dzień narażony jest na spore obciążenia.
Pirelli Carrier All Season to model przeznaczony do samochodów dostawczych, w których sprawdzi się zarówno latem, jak i zimą. Za zrównoważone osiągi odpowiada symetryczny bieżnik gwarantujący stabilne prowadzenie i bezpieczeństwo na suchej oraz mokrej nawierzchni. Trwałość opony i jej odporność na uszkodzenia mechaniczne została osiągnięta nie tylko dzięki solidnej rzeźbie bieżnika, ale też mieszance stworzonej na bazie krzemionki. Dostosowuje się ona do szerokiej rozpiętości temperatur zapewniając optymalną powierzchnię styku z jezdnią bez względu na pogodę.
Oczywiście nie jest tak, że dany model samochodu ma dokładnie jeden fabryczny rozmiar opon. Wszystko zależy od jego generacji, mocy, rodzaju nadwozia czy wersji wyposażenia. Warto jednak wiedzieć, że do najbardziej popularnych aut, które jeżdżą na oponach w rozmiarze 195/70 R15 należą:
Każda z opon całorocznych wymienionych w rankingu z pewnością jest warta uwagi. Przed podjęciem decyzji o zakupie warto przeanalizować swój styl jazdy, charakterystykę posiadanego samochodu, miejsce użytkowania opon (miasto lub trasa) i do nich starać się dopasować dane opony analizując ich osiągi, czytając opinie i sprawdzając miejsca w testach. Wówczas zyskamy pewność, że dobrany model spełni nasze oczekiwania, zapewni bezpieczne i komfortowe użytkowanie, a jednocześnie za niego nie przepłacimy. Poniżej (dla przypomnienia) zestawienie najlepszego ogumienia całorocznego w rozmiarze 195/70 R15, tym razem w nieco skróconej formie.
Miejsce | Model opony | Ocena |
---|---|---|
1 | Pirelli Carrier All Season | 8.83 pkt. |
2 | Michelin Agilis CrossClimate | 8.73 pkt. |
3 | Barum Vanis AllSeason | 8.65 pkt. |
4 | Bridgestone Duravis All Season | 8.55 pkt. |
5 | Firestone Vanhawk Multiseason | 8.51 pkt. |
6 | Matador MPS400 Variant All Weather 2 | 8.43 pkt. |
7 | Continental VanContact 4Season | 8.40 pkt. |
8 | Viking FourTech Van | 8.31 pkt. |
9 | Hankook Vantra ST AS2 RA30 | 8.28 pkt. |
10 | Goodyear Vector 4Seasons Cargo | 8.14 pkt. |
11 | Uniroyal AllSeasonMax | 8.12 pkt. |
12 | Vredestein Comtrac 2 All Season | 8.12 pkt. |
13 | Kleber Transpro 4S | 8.05 pkt. |
14 | Apollo Altrust All Season | 8.01 pkt. |
15 | General EuroVan A/S 365 | 8.01 pkt. |
16 | Hifly All-Transit | 7.79 pkt. |
17 | Goodride SW613 All Season | 7.74 pkt. |
18 | Tracmax A/S Van Saver | 7.72 pkt. |
19 | Linglong Green-Max VAN 4Season | 7.72 pkt. |
20 | Imperial All Season Van Driver | 7.70 pkt. |
Pozostałe testy opon wielosezonowych o średnicy 15 cali.