Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 155/80 R12? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 155/80R12? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 155/80 R12 będzie mieć 155 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 80 (co rozumiemy jako 80% z szerokości), czy ma 124 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 12-stu cali, co daje wartość 304.8 mm. Zobacz ofertę na opony 155/80 R12 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 155/80 R12 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 55.28 cm (552.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 155/80 R12 wynosi 12.40 cm (124.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (155) razy jej profil (80) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 155/80 R12?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 155/80 R12?
(12 * 25,4) + (2 * 155 * 0,80)
czyli wspomniane 552.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 155/80 R12?
(155 * 80) / 1000
czyli wspomniane 12.40 cm. Druga (szybsza) metoda: 155 * 0,80
= 124.00 mm (wysokość profilu opony 155/80R12).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/70 R12 | - | 549.8 mm | -3.0 mm -0.50 % |
Oryginał | - | 552.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 155/80 R12 na felgę 12". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/80 R13 | - | 546.2 mm | -6.6 mm -1.20 % |
155/70 R13 | 103 zł | 547.2 mm | -5.6 mm -1.00 % |
165/65 R13 | 103 zł | 544.7 mm | -8.1 mm -1.50 % |
165/70 R13 | 106 zł | 561.2 mm | 8.4 mm 1.50 % |
175/65 R13 | 141 zł | 557.7 mm | 4.9 mm 0.90 % |
185/60 R13 | - | 552.2 mm | -0.6 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 552.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 155/80 R12 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 135/80 R13 ( -6.6 mm)
Opony 155/70 R13 ( -5.6 mm)Zalecany!
letnie 155/70 R13
zimowe 155/70 R13
całoroczne 155/70 R13
Opony 165/65 R13 ( -8.1 mm)
letnie 165/65 R13
zimowe 165/65 R13
Opony 165/70 R13 ( +8.4 mm)Zalecany!
letnie 165/70 R13
zimowe 165/70 R13
całoroczne 165/70 R13
Opony 175/65 R13 ( +4.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/65 R14 | 108 zł | 557.1 mm | 4.3 mm 0.80 % |
165/60 R14 | 103 zł | 553.6 mm | 0.8 mm 0.10 % |
185/55 R14 | 127 zł | 559.1 mm | 6.3 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 552.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/50 R15 | - | 556.0 mm | 3.2 mm 0.60 % |
195/45 R15 | - | 556.5 mm | 3.7 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 552.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R16 | - | 556.9 mm | 4.1 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 552.8 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?