Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 165/60 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 165/60R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 165/60 R14. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 165. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (60) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 60% z 165. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 165/60 R14 będzie to 14 cali. Zobacz ofertę na opony 165/60 R14 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 165/60 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 55.36 cm (553.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 165/60 R14 wynosi 9.90 cm (99.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (165) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 165/60 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 165/60 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 165 * 0,60)
czyli wspomniane 553.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 165/60 R14?
(165 * 60) / 1000
czyli wspomniane 9.90 cm. Druga (szybsza) metoda: 165 * 0,60
= 99.00 mm (wysokość profilu opony 165/60R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/65 R14 | 108 zł | 557.1 mm | +3.5 mm 0.60 % |
185/55 R14 | 127 zł | 559.1 mm | +5.5 mm 1.00 % |
Oryginał | 103 zł | 553.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 165/60 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/65 R14 ( +3.5 mm)Zalecany!
letnie 155/65 R14
zimowe 155/65 R14
całoroczne 155/65 R14
Opony 185/55 R14 ( +5.5 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R12 | - | 552.8 mm | -0.8 mm -0.10 % |
175/70 R12 | - | 549.8 mm | -3.8 mm -0.70 % |
Oryginał | 103 zł | 553.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/80 R13 | - | 546.2 mm | -7.4 mm -1.30 % |
155/70 R13 | 103 zł | 547.2 mm | -6.4 mm -1.20 % |
165/65 R13 | 103 zł | 544.7 mm | -8.9 mm -1.60 % |
165/70 R13 | 106 zł | 561.2 mm | 7.6 mm 1.40 % |
175/65 R13 | 141 zł | 557.7 mm | 4.1 mm 0.70 % |
185/60 R13 | - | 552.2 mm | -1.4 mm -0.30 % |
Oryginał | 103 zł | 553.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 165/60 R14 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/70 R13 ( -6.4 mm)Zalecany!
letnie 155/70 R13
zimowe 155/70 R13
całoroczne 155/70 R13
Opony 165/65 R13 ( -8.9 mm)
letnie 165/65 R13
zimowe 165/65 R13
Opony 165/70 R13 ( +7.6 mm)Zalecany!
letnie 165/70 R13
zimowe 165/70 R13
całoroczne 165/70 R13
Opony 175/65 R13 ( +4.1 mm)
letnie 175/65 R13
zimowe 175/65 R13
całoroczne 175/65 R13
Opony 185/60 R13 ( -1.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/50 R15 | - | 556.0 mm | 2.4 mm 0.40 % |
195/45 R15 | - | 556.5 mm | 2.9 mm 0.50 % |
Oryginał | 103 zł | 553.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 165/60R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/50 R15 ( +2.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R16 | - | 556.9 mm | 3.3 mm 0.60 % |
Oryginał | 103 zł | 553.6 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?