Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 165/70 R12? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 165/70R12? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 165/70 R12. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 165. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (70) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 70% z 165. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 165/70 R12 będzie to 12 cali. Zobacz ofertę na opony 165/70 R12 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 165/70 R12 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 53.58 cm (535.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 165/70 R12 wynosi 11.55 cm (115.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (165) razy jej profil (70) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 165/70 R12?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 165/70 R12?
(12 * 25,4) + (2 * 165 * 0,70)
czyli wspomniane 535.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 165/70 R12?
(165 * 70) / 1000
czyli wspomniane 11.55 cm. Druga (szybsza) metoda: 165 * 0,70
= 115.50 mm (wysokość profilu opony 165/70R12).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
145/80 R12 | - | 536.8 mm | +1.0 mm 0.20 % |
Oryginał | - | 535.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 165/70 R12 na felgę 12". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 145/80 R12 ( +1.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
125/80 R13 | - | 530.2 mm | -5.6 mm -1.00 % |
145/70 R13 | - | 533.2 mm | -2.6 mm -0.50 % |
155/65 R13 | 104 zł | 531.7 mm | -4.1 mm -0.80 % |
175/60 R13 | - | 540.2 mm | 4.4 mm 0.80 % |
Oryginał | - | 535.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 165/70R12 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 145/70 R13 ( -2.6 mm)Zalecany!
letnie 145/70 R13
zimowe 145/70 R13
Opony 155/65 R13 ( -4.1 mm)Zalecany!
letnie 155/65 R13
zimowe 155/65 R13
Opony 175/60 R13 ( +4.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/55 R14 | - | 537.1 mm | 1.3 mm 0.20 % |
185/50 R14 | - | 540.6 mm | 4.8 mm 0.90 % |
195/45 R14 | - | 531.1 mm | -4.7 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 535.8 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Zarówno szersze, jak i węższe opony mają swoje wady oraz zalety. Pierwszy rodzaj ogumienia zapewnia znacznie lepszą przyczepność na suchej powierzchni. Dlatego właśnie szersze opony polecane są na sezon letni, gdyż zapewniają krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Węższe opony natomiast pozytywnie wpływają na komfort podczas jazdy. Ich elastyczność przyczynia się do lepszej amortyzacji, a opony nie emitują hałasu. Ponadto później wpadają w aquaplaning. Są też bardziej ekonomiczne, gdyż mają mniejszy współczynnik tarcia, co oznacza mniejszy wpływ na spalanie paliwa. Warto zatem dobrać opony do własnych potrzeb, uwzględniając pory roku. W okresie zimowym, gdy często jeździmy po mokrej powierzchni, dlatego też sprawdzą się opony węższe, ponieważ to one zmniejszają one ryzyko poślizgu i lepiej odprowadzają wodę. Za to w sezonie letnim poleca się szersze opony, dlatego że lepiej sprawdzają się pod względem bezpieczeństwa, zapewniając lepszą kontrolę nad autem.Odpowiedniki węższe czy szersze?