Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 175/70 R13? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 175/70R13? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 175/70 R13 będzie mieć 175 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 70 (co rozumiemy jako 70% z szerokości), czy ma 122.5 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 13-stu cali, co daje wartość 330.2 mm. Zobacz ofertę na opony 175/70 R13 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 175/70 R13 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 57.52 cm (575.20 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 175/70 R13 wynosi 12.25 cm (122.50 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (175) razy jej profil (70) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 175/70 R13?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 175/70 R13?
(13 * 25,4) + (2 * 175 * 0,70)
czyli wspomniane 575.20 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 175/70 R13?
(175 * 70) / 1000
czyli wspomniane 12.25 cm. Druga (szybsza) metoda: 175 * 0,70
= 122.50 mm (wysokość profilu opony 175/70R13).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R13 | 109 zł | 578.2 mm | +3.0 mm 0.50 % |
205/60 R13 | - | 576.2 mm | +1.0 mm 0.20 % |
Oryginał | 103 zł | 575.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 175/70 R13 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/80 R13 ( +3.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/80 R14 | - | 571.6 mm | -3.6 mm -0.60 % |
155/70 R14 | - | 572.6 mm | -2.6 mm -0.50 % |
165/65 R14 | 110 zł | 570.1 mm | -5.1 mm -0.90 % |
175/60 R14 | - | 565.6 mm | -9.6 mm -1.70 % |
175/65 R14 | 106 zł | 583.1 mm | 7.9 mm 1.40 % |
185/60 R14 | 103 zł | 577.6 mm | 2.4 mm 0.40 % |
Oryginał | 103 zł | 575.2 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 175/70 R13 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 155/70 R14 ( -2.6 mm)
Opony 165/65 R14 ( -5.1 mm)
letnie 165/65 R14
zimowe 165/65 R14
całoroczne 165/65 R14
Opony 175/60 R14 ( -9.6 mm)
letnie 175/60 R14
zimowe 175/60 R14
Opony 175/65 R14 ( +7.9 mm)Zalecany!
letnie 175/65 R14
zimowe 175/65 R14
całoroczne 175/65 R14
Opony 185/60 R14 ( +2.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
135/70 R15 | - | 570.0 mm | -5.2 mm -0.90 % |
145/65 R15 | 141 zł | 569.5 mm | -5.7 mm -1.00 % |
155/60 R15 | 147 zł | 567.0 mm | -8.2 mm -1.40 % |
155/65 R15 | - | 582.5 mm | 7.3 mm 1.30 % |
165/60 R15 | 111 zł | 579.0 mm | 3.8 mm 0.70 % |
175/55 R15 | 120 zł | 573.5 mm | -1.7 mm -0.30 % |
195/50 R15 | 123 zł | 576.0 mm | 0.8 mm 0.10 % |
Oryginał | 103 zł | 575.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/50 R16 | - | 571.4 mm | -3.8 mm -0.70 % |
175/50 R16 | - | 581.4 mm | 6.2 mm 1.10 % |
195/45 R16 | 131 zł | 581.9 mm | 6.7 mm 1.20 % |
205/40 R16 | - | 570.4 mm | -4.8 mm -0.80 % |
215/40 R16 | - | 578.4 mm | 3.2 mm 0.60 % |
Oryginał | 103 zł | 575.2 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/35 R17 | - | 582.3 mm | 7.1 mm 1.20 % |
Oryginał | 103 zł | 575.2 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?