Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 185/55 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 185/55R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 185/55 R15. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 185. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (55) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 55% z 185. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 185/55 R15 będzie to 15 cali. Zobacz ofertę na opony 185/55 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 185/55 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 58.45 cm (584.50 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 185/55 R15 wynosi 10.18 cm (101.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (185) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 185/55 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 185/55 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 185 * 0,55)
czyli wspomniane 584.50 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 185/55 R15?
(185 * 55) / 1000
czyli wspomniane 10.18 cm. Druga (szybsza) metoda: 185 * 0,55
= 101.75 mm (wysokość profilu opony 185/55R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/65 R15 | - | 582.5 mm | -2.0 mm -0.30 % |
165/60 R15 | 111 zł | 579.0 mm | -5.5 mm -0.90 % |
175/55 R15 | 120 zł | 573.5 mm | -11.0 mm -1.90 % |
175/60 R15 | 105 zł | 591.0 mm | +6.5 mm 1.10 % |
195/50 R15 | 123 zł | 576.0 mm | -8.5 mm -1.50 % |
205/50 R15 | 217 zł | 586.0 mm | +1.5 mm 0.30 % |
Oryginał | 116 zł | 584.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 185/55 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/60 R15 ( -5.5 mm)
letnie 165/60 R15
zimowe 165/60 R15
całoroczne 165/60 R15
Opony 175/55 R15 ( -11.0 mm)Zalecany!
letnie 175/55 R15
zimowe 175/55 R15
całoroczne 175/55 R15
Opony 175/60 R15 ( +6.5 mm)
letnie 175/60 R15
zimowe 175/60 R15
całoroczne 175/60 R15
Opony 195/50 R15 ( -8.5 mm)Zalecany!
letnie 195/50 R15
zimowe 195/50 R15
całoroczne 195/50 R15
Opony 205/50 R15 ( +1.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R13 | 109 zł | 578.2 mm | -6.3 mm -1.10 % |
175/70 R13 | 103 zł | 575.2 mm | -9.3 mm -1.60 % |
185/70 R13 | - | 589.2 mm | 4.7 mm 0.80 % |
205/60 R13 | - | 576.2 mm | -8.3 mm -1.40 % |
Oryginał | 116 zł | 584.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
145/80 R14 | - | 587.6 mm | 3.1 mm 0.50 % |
155/70 R14 | - | 572.6 mm | -11.9 mm -2.00 % |
165/70 R14 | 103 zł | 586.6 mm | 2.1 mm 0.40 % |
175/65 R14 | 106 zł | 583.1 mm | -1.4 mm -0.20 % |
185/60 R14 | 103 zł | 577.6 mm | -6.9 mm -1.20 % |
195/60 R14 | 162 zł | 589.6 mm | 5.1 mm 0.90 % |
Oryginał | 116 zł | 584.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 185/55R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 165/70 R14 ( +2.1 mm)Zalecany!
letnie 165/70 R14
zimowe 165/70 R14
całoroczne 165/70 R14
Opony 175/65 R14 ( -1.4 mm)Zalecany!
letnie 175/65 R14
zimowe 175/65 R14
całoroczne 175/65 R14
Opony 185/60 R14 ( -6.9 mm)
letnie 185/60 R14
zimowe 185/60 R14
całoroczne 185/60 R14
Opony 195/60 R14 ( +5.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/50 R16 | - | 581.4 mm | -3.1 mm -0.50 % |
185/50 R16 | 162 zł | 591.4 mm | 6.9 mm 1.20 % |
195/45 R16 | 131 zł | 581.9 mm | -2.6 mm -0.40 % |
205/45 R16 | 146 zł | 590.9 mm | 6.4 mm 1.10 % |
215/40 R16 | - | 578.4 mm | -6.1 mm -1.00 % |
225/40 R16 | - | 586.4 mm | 1.9 mm 0.30 % |
Oryginał | 116 zł | 584.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 185/55 R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/50 R16 ( +6.9 mm)Zalecany!
letnie 185/50 R16
zimowe 185/50 R16
całoroczne 185/50 R16
Opony 195/45 R16 ( -2.6 mm)Zalecany!
letnie 195/45 R16
zimowe 195/45 R16
całoroczne 195/45 R16
Opony 205/45 R16 ( +6.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/40 R17 | - | 587.8 mm | 3.3 mm 0.60 % |
215/35 R17 | - | 582.3 mm | -2.2 mm -0.40 % |
225/35 R17 | - | 589.3 mm | 4.8 mm 0.80 % |
Oryginał | 116 zł | 584.5 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?