Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 185/75 R16? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 185/75R16? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 185/75 R16 będzie mieć 185 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 75 (co rozumiemy jako 75% z szerokości), czy ma 138.75 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 16-stu cali, co daje wartość 406.4 mm. Zobacz ofertę na opony 185/75 R16 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 185/75 R16 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 68.39 cm (683.90 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 185/75 R16 wynosi 13.88 cm (138.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (185) razy jej profil (75) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 185/75 R16?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 185/75 R16?
(16 * 25,4) + (2 * 185 * 0,75)
czyli wspomniane 683.90 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 185/75 R16?
(185 * 75) / 1000
czyli wspomniane 13.88 cm. Druga (szybsza) metoda: 185 * 0,75
= 138.75 mm (wysokość profilu opony 185/75R16).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R16 | - | 686.4 mm | +2.5 mm 0.40 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | -4.5 mm -0.70 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | -11.0 mm -1.60 % |
205/70 R16 | 217 zł | 693.4 mm | +9.5 mm 1.40 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | +2.0 mm 0.30 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -7.5 mm -1.10 % |
235/60 R16 | 183 zł | 688.4 mm | +4.5 mm 0.70 % |
Oryginał | 171 zł | 683.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 185/75 R16 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/80 R16 ( +2.5 mm)
letnie 175/80 R16
całoroczne 175/80 R16
Opony 195/70 R16 ( -4.5 mm)
Opony 205/65 R16 ( -11.0 mm)Zalecany!
letnie 205/65 R16
zimowe 205/65 R16
całoroczne 205/65 R16
Opony 205/70 R16 ( +9.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/80 R14 | - | 683.6 mm | -0.3 mm 0.00 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | -5.8 mm -0.80 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | -13.3 mm -1.90 % |
Oryginał | 171 zł | 683.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R15 | - | 677.0 mm | -6.9 mm -1.00 % |
195/80 R15 | 221 zł | 693.0 mm | 9.1 mm 1.30 % |
205/75 R15 | - | 688.5 mm | 4.6 mm 0.70 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | -1.9 mm -0.30 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -8.9 mm -1.30 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | 3.1 mm 0.50 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -7.9 mm -1.20 % |
Oryginał | 171 zł | 683.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 185/75 R16 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/80 R15 ( -6.9 mm)Zalecany!
Opony 195/80 R15 ( +9.1 mm)
letnie 195/80 R15
zimowe 195/80 R15
całoroczne 195/80 R15
Opony 205/75 R15 ( +4.6 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | -6.1 mm -0.90 % |
215/60 R17 | 183 zł | 689.8 mm | 5.9 mm 0.90 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | -4.6 mm -0.70 % |
235/55 R17 | 238 zł | 690.3 mm | 6.4 mm 0.90 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -7.1 mm -1.00 % |
Oryginał | 171 zł | 683.9 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 185/75R16 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/60 R17 ( -6.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/60 R18 | - | 691.2 mm | 7.3 mm 1.10 % |
205/55 R18 | - | 682.7 mm | -1.2 mm -0.20 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | -11.7 mm -1.70 % |
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | 9.8 mm 1.40 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | -1.7 mm -0.20 % |
235/50 R18 | 245 zł | 692.2 mm | 8.3 mm 1.20 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | -6.2 mm -0.90 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | 2.8 mm 0.40 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | -6.7 mm -1.00 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | 1.3 mm 0.20 % |
Oryginał | 171 zł | 683.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R19 | - | 692.6 mm | 8.7 mm 1.30 % |
205/50 R19 | - | 687.6 mm | 3.7 mm 0.50 % |
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | 1.2 mm 0.20 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | -13.3 mm -1.90 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | 10.2 mm 1.50 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | -5.3 mm -0.80 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | 2.7 mm 0.40 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -8.8 mm -1.30 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | -1.8 mm -0.30 % |
295/35 R19 | - | 689.1 mm | 5.2 mm 0.80 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | -12.3 mm -1.80 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | -6.3 mm -0.90 % |
345/30 R19 | - | 689.6 mm | 5.7 mm 0.80 % |
Oryginał | 171 zł | 683.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | 10.1 mm 1.50 % |
225/40 R20 | - | 688.0 mm | 4.1 mm 0.60 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | -11.4 mm -1.70 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | -4.4 mm -0.60 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | 2.6 mm 0.40 % |
265/35 R20 | - | 693.5 mm | 9.6 mm 1.40 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -10.9 mm -1.60 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | -4.9 mm -0.70 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | 1.1 mm 0.20 % |
305/30 R20 | - | 691.0 mm | 7.1 mm 1.00 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | -13.4 mm -2.00 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -8.4 mm -1.20 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | -3.4 mm -0.50 % |
Oryginał | 171 zł | 683.9 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | -3.5 mm -0.50 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | 2.5 mm 0.40 % |
265/30 R21 | - | 692.4 mm | 8.5 mm 1.20 % |
275/25 R21 | - | 670.9 mm | -13.0 mm -1.90 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | -3.0 mm -0.40 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | 2.0 mm 0.30 % |
Oryginał | 171 zł | 683.9 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Za opony wysokoprofilowe uznaje się takie, gdzie profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Wysokoprofilowe ogumienie najczęściej stosowane jest w okresie zimowym, gdy trudne warunki oraz śliska powierzchnia nie sprzyjają ich szerszym odpowiednikom. Przekonaj się o ich wadach oraz zaletach. Zalety opon wysokoprofilowych: znacznie ułatwienie wydostania się ze śniegu, stabilniejsze prowadzenie auta po śliskiej powierzchni, znaczące zwiększenie komfortu jazdy ze względu na amortyzację nierówności, niski poziom hałasu emitowany przez opony. Do wad należy zaliczyć: słabsze własności jezdne, mniejsza stabilność na zakrętach.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?