Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 185/80 R15? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 185/80R15? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 185/80 R15 będzie mieć 185 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 80 (co rozumiemy jako 80% z szerokości), czy ma 148 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 15-stu cali, co daje wartość 381 mm. Zobacz ofertę na opony 185/80 R15 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 185/80 R15 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 67.70 cm (677.00 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 185/80 R15 wynosi 14.80 cm (148.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (185) razy jej profil (80) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 185/80 R15?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 185/80 R15?
(15 * 25,4) + (2 * 185 * 0,80)
czyli wspomniane 677.00 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 185/80 R15?
(185 * 80) / 1000
czyli wspomniane 14.80 cm. Druga (szybsza) metoda: 185 * 0,80
= 148.00 mm (wysokość profilu opony 185/80R15).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/70 R15 | 147 zł | 668.0 mm | -9.0 mm -1.30 % |
215/70 R15 | 165 zł | 682.0 mm | +5.0 mm 0.70 % |
245/60 R15 | - | 675.0 mm | -2.0 mm -0.30 % |
255/60 R15 | - | 687.0 mm | +10.0 mm 1.50 % |
295/50 R15 | - | 676.0 mm | -1.0 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 677.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 185/80 R15 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/70 R15 ( -9.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
195/80 R14 | 229 zł | 667.6 mm | -9.4 mm -1.40 % |
205/80 R14 | - | 683.6 mm | 6.6 mm 1.00 % |
215/75 R14 | - | 678.1 mm | 1.1 mm 0.20 % |
225/70 R14 | - | 670.6 mm | -6.4 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 677.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 185/80R15 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/80 R14 ( -9.4 mm)Zalecany!
letnie 195/80 R14
zimowe 195/80 R14
Opony 205/80 R14 ( +6.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/75 R16 | 185 zł | 668.9 mm | -8.1 mm -1.20 % |
175/80 R16 | - | 686.4 mm | 9.4 mm 1.40 % |
185/75 R16 | 171 zł | 683.9 mm | 6.9 mm 1.00 % |
195/70 R16 | - | 679.4 mm | 2.4 mm 0.40 % |
205/65 R16 | 185 zł | 672.9 mm | -4.1 mm -0.60 % |
215/60 R16 | 152 zł | 664.4 mm | -12.6 mm -1.90 % |
215/65 R16 | 167 zł | 685.9 mm | 8.9 mm 1.30 % |
225/60 R16 | 160 zł | 676.4 mm | -0.6 mm -0.10 % |
Oryginał | - | 677.0 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 185/80R15 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 175/75 R16 ( -8.1 mm)
letnie 175/75 R16
zimowe 175/75 R16
Opony 175/80 R16 ( +9.4 mm)
letnie 175/80 R16
całoroczne 175/80 R16
Opony 185/75 R16 ( +6.9 mm)Zalecany!
letnie 185/75 R16
zimowe 185/75 R16
całoroczne 185/75 R16
Opony 195/70 R16 ( +2.4 mm)
Opony 205/65 R16 ( -4.1 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/60 R17 | - | 677.8 mm | 0.8 mm 0.10 % |
215/55 R17 | 163 zł | 668.3 mm | -8.7 mm -1.30 % |
225/55 R17 | 180 zł | 679.3 mm | 2.3 mm 0.30 % |
235/50 R17 | 344 zł | 666.8 mm | -10.2 mm -1.50 % |
245/50 R17 | - | 676.8 mm | -0.2 mm 0.00 % |
335/35 R17 | - | 666.3 mm | -10.7 mm -1.60 % |
Oryginał | - | 677.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R18 | - | 682.7 mm | 5.7 mm 0.80 % |
215/50 R18 | 291 zł | 672.2 mm | -4.8 mm -0.70 % |
225/50 R18 | 333 zł | 682.2 mm | 5.2 mm 0.80 % |
235/45 R18 | 191 zł | 668.7 mm | -8.3 mm -1.20 % |
245/45 R18 | 202 zł | 677.7 mm | 0.7 mm 0.10 % |
255/45 R18 | 269 zł | 686.7 mm | 9.7 mm 1.40 % |
265/40 R18 | - | 669.2 mm | -7.8 mm -1.20 % |
275/40 R18 | - | 677.2 mm | 0.2 mm 0.00 % |
285/40 R18 | - | 685.2 mm | 8.2 mm 1.20 % |
295/35 R18 | - | 663.7 mm | -13.3 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 677.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/45 R19 | 357 zł | 685.1 mm | 8.1 mm 1.20 % |
235/40 R19 | 242 zł | 670.6 mm | -6.4 mm -0.90 % |
245/40 R19 | 201 zł | 678.6 mm | 1.6 mm 0.20 % |
255/40 R19 | 265 zł | 686.6 mm | 9.6 mm 1.40 % |
265/35 R19 | - | 668.1 mm | -8.9 mm -1.30 % |
275/35 R19 | - | 675.1 mm | -1.9 mm -0.30 % |
285/35 R19 | - | 682.1 mm | 5.1 mm 0.80 % |
305/30 R19 | - | 665.6 mm | -11.4 mm -1.70 % |
315/30 R19 | - | 671.6 mm | -5.4 mm -0.80 % |
325/30 R19 | - | 677.6 mm | 0.6 mm 0.10 % |
Oryginał | - | 677.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
225/35 R20 | - | 665.5 mm | -11.5 mm -1.70 % |
235/35 R20 | - | 672.5 mm | -4.5 mm -0.70 % |
245/35 R20 | - | 679.5 mm | 2.5 mm 0.40 % |
255/35 R20 | - | 686.5 mm | 9.5 mm 1.40 % |
265/30 R20 | - | 667.0 mm | -10.0 mm -1.50 % |
275/30 R20 | - | 673.0 mm | -4.0 mm -0.60 % |
285/30 R20 | - | 679.0 mm | 2.0 mm 0.30 % |
295/30 R20 | - | 685.0 mm | 8.0 mm 1.20 % |
325/25 R20 | - | 670.5 mm | -6.5 mm -1.00 % |
335/25 R20 | - | 675.5 mm | -1.5 mm -0.20 % |
345/25 R20 | - | 680.5 mm | 3.5 mm 0.50 % |
Oryginał | - | 677.0 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/30 R21 | - | 680.4 mm | 3.4 mm 0.50 % |
255/30 R21 | - | 686.4 mm | 9.4 mm 1.40 % |
275/25 R21 | - | 670.9 mm | -6.1 mm -0.90 % |
295/25 R21 | - | 680.9 mm | 3.9 mm 0.60 % |
305/25 R21 | - | 685.9 mm | 8.9 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 677.0 mm | - |
Właściwy dobór opon musi uwzględniać nie tylko ich rozmiar, ale również indeks nośności i prędkości. Przepisy zabraniają jazdy na oponach, mających niższe indeksy niż te zalecane przez producenta. Źle dobrane opony są poddawane wyższym obciążeniom, a to sprawia, że szybciej niszczeją. Nie tylko zwiększone jest tempo ich zużycia, ale również pojawia się niebezpieczeństwo pęknięcia podczas jazdy i utraty kontroli nad pojazdem. Opony z wyższym indeksem nośności są natomiast sztywniejsze, wpływając tym samym negatywnie na komfort jazdy.Indeks nośności
Indeks prędkości i nośności są szczególnie istotne dla bezpieczeństwa jazdy. W tabelach indeksowych znajdziemy rozróżnienia od A1 do Y, gdzie każda kolejna litera oznacza wzrost prędkości maksymalnej o 5-10 km. Indeks nośności wskazuje na maksymalne obciążenie, którego nie należy przekraczać. W przypadku ogumienia letniego nie można zastosować opon posiadających indeks prędkości niższy niż ustalony przez producenta. Dla opon zimowych pozwala się odejść od tej zasady, jednak nie wolno stawiać na indeks niższy niż Q. Pamiętajmy również, że w takiej sytuacji opony będą zużywać się szybciej.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe nie tylko wpływają pozytywnie na wygląd samochodu, ale równocześnie zmieniają warunki jezdne pojazdu. Przede wszystkim zwiększają przyczepność, dzięki czemu kierowca ma lepszą kontrolę nad samochodem. Ponadto mniej odczuwalne są przechyły boczne. Poza tym takie ogumienie ze względu na sztywność sprawia, że auto jest bardziej czułe na zmiany i lepiej radzi sobie z zakrętami. Niestety mała elastyczność ogumienia ma też swoje minusy. Brak dobrej amortyzacji sprawia, że trasa po nierównej powierzchni będzie mało komfortowa.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?