Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 195/40 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 195/40R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Nie tylko marka i typ opon, które chce się kupić jest ważny. Należy uwzględnić również ich rozmiar. Wszystko dlatego że do różnych samochodów stosuje się odmienne rozmiary opon, a wybór odpowiedniego typu okaże się kluczowy dla bezpieczeństwa. Z tego powodu istotne jest umiejętne czytanie symboli, znajdujących się na bocznej ścianie opony. Dają nam one wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Jak czytać rozmiar ogumienia? Opona 195/40 R17 będzie mieć 195 mm szerokości. Jeśli mowa o jej profilu to wynosi on 40 (co rozumiemy jako 40% z szerokości), czy ma 78 mm wysokości. Średnica opony ma wartość 17-stu cali, co daje wartość 431.8 mm. Zobacz ofertę na opony 195/40 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 195/40 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 58.78 cm (587.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 195/40 R17 wynosi 7.80 cm (78.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (195) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 195/40 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 195/40 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 195 * 0,40)
czyli wspomniane 587.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 195/40 R17?
(195 * 40) / 1000
czyli wspomniane 7.80 cm. Druga (szybsza) metoda: 195 * 0,40
= 78.00 mm (wysokość profilu opony 195/40R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/40 R17 | - | 595.8 mm | +8.0 mm 1.40 % |
215/35 R17 | - | 582.3 mm | -5.5 mm -0.90 % |
225/35 R17 | - | 589.3 mm | +1.5 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 587.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 195/40 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/40 R17 ( +8.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/80 R13 | 109 zł | 578.2 mm | -9.6 mm -1.60 % |
165/80 R13 | - | 594.2 mm | 6.4 mm 1.10 % |
185/70 R13 | - | 589.2 mm | 1.4 mm 0.20 % |
205/60 R13 | - | 576.2 mm | -11.6 mm -2.00 % |
Oryginał | - | 587.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
145/80 R14 | - | 587.6 mm | -0.2 mm 0.00 % |
165/70 R14 | 103 zł | 586.6 mm | -1.2 mm -0.20 % |
175/65 R14 | 106 zł | 583.1 mm | -4.7 mm -0.80 % |
185/60 R14 | 103 zł | 577.6 mm | -10.2 mm -1.70 % |
185/65 R14 | 110 zł | 596.1 mm | 8.3 mm 1.40 % |
195/60 R14 | 162 zł | 589.6 mm | 1.8 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 587.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/65 R15 | - | 582.5 mm | -5.3 mm -0.90 % |
165/60 R15 | 111 zł | 579.0 mm | -8.8 mm -1.50 % |
165/65 R15 | 125 zł | 595.5 mm | 7.7 mm 1.30 % |
175/60 R15 | 105 zł | 591.0 mm | 3.2 mm 0.50 % |
185/55 R15 | 116 zł | 584.5 mm | -3.3 mm -0.60 % |
195/50 R15 | 123 zł | 576.0 mm | -11.8 mm -2.00 % |
195/55 R15 | 121 zł | 595.5 mm | 7.7 mm 1.30 % |
205/50 R15 | 217 zł | 586.0 mm | -1.8 mm -0.30 % |
215/50 R15 | - | 596.0 mm | 8.2 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 587.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/50 R16 | - | 581.4 mm | -6.4 mm -1.10 % |
185/50 R16 | 162 zł | 591.4 mm | 3.6 mm 0.60 % |
195/45 R16 | 131 zł | 581.9 mm | -5.9 mm -1.00 % |
205/45 R16 | 146 zł | 590.9 mm | 3.1 mm 0.50 % |
215/40 R16 | - | 578.4 mm | -9.4 mm -1.60 % |
225/40 R16 | - | 586.4 mm | -1.4 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 587.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 195/40 R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/50 R16 ( +3.6 mm)
letnie 185/50 R16
zimowe 185/50 R16
całoroczne 185/50 R16
Opony 195/45 R16 ( -5.9 mm)Zalecany!
letnie 195/45 R16
zimowe 195/45 R16
całoroczne 195/45 R16
Opony 205/45 R16 ( +3.1 mm)Zalecany!
letnie 205/45 R16
zimowe 205/45 R16
Opony 215/40 R16 ( -9.4 mm)
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?