Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 195/55 R20? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 195/55R20? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 195/55 R20. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 195. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (55) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 55% z 195. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 195/55 R20 będzie to 20 cali. Zobacz ofertę na opony 195/55 R20 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 195/55 R20 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 72.25 cm (722.50 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 195/55 R20 wynosi 10.73 cm (107.25 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (195) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 195/55 R20?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 195/55 R20?
(20 * 25,4) + (2 * 195 * 0,55)
czyli wspomniane 722.50 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 195/55 R20?
(195 * 55) / 1000
czyli wspomniane 10.73 cm. Druga (szybsza) metoda: 195 * 0,55
= 107.25 mm (wysokość profilu opony 195/55R20).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/45 R20 | - | 719.5 mm | -3.0 mm -0.40 % |
245/45 R20 | 432 zł | 728.5 mm | +6.0 mm 0.80 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | -10.5 mm -1.50 % |
265/40 R20 | - | 720.0 mm | -2.5 mm -0.30 % |
275/40 R20 | - | 728.0 mm | +5.5 mm 0.80 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | -8.0 mm -1.10 % |
305/35 R20 | - | 721.5 mm | -1.0 mm -0.10 % |
315/35 R20 | - | 728.5 mm | +6.0 mm 0.80 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | -13.5 mm -1.90 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | -7.5 mm -1.00 % |
Oryginał | 319 zł | 722.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 195/55 R20 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R15 | 288 zł | 725.0 mm | 2.5 mm 0.30 % |
225/75 R15 | - | 718.5 mm | -4.0 mm -0.60 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | -12.5 mm -1.70 % |
235/75 R15 | 212 zł | 733.5 mm | 11.0 mm 1.50 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | -11.5 mm -1.60 % |
Oryginał | 319 zł | 722.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/85 R16 | - | 720.9 mm | -1.6 mm -0.20 % |
205/75 R16 | 200 zł | 713.9 mm | -8.6 mm -1.20 % |
215/75 R16 | 208 zł | 728.9 mm | 6.4 mm 0.90 % |
225/70 R16 | 243 zł | 721.4 mm | -1.1 mm -0.20 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | -10.6 mm -1.50 % |
285/55 R16 | - | 719.9 mm | -2.6 mm -0.40 % |
Oryginał | 319 zł | 722.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/70 R17 | - | 718.8 mm | -3.7 mm -0.50 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | -11.2 mm -1.60 % |
215/70 R17 | - | 732.8 mm | 10.3 mm 1.40 % |
225/65 R17 | 191 zł | 724.3 mm | 1.8 mm 0.20 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | -8.7 mm -1.20 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | -10.2 mm -1.40 % |
Oryginał | 319 zł | 722.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/60 R18 | - | 715.2 mm | -7.3 mm -1.00 % |
225/60 R18 | 255 zł | 727.2 mm | 4.7 mm 0.70 % |
235/55 R18 | 215 zł | 715.7 mm | -6.8 mm -0.90 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | -10.3 mm -1.40 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | -8.8 mm -1.20 % |
Oryginał | 319 zł | 722.5 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/55 R19 | 452 zł | 708.1 mm | -14.4 mm -2.00 % |
225/55 R19 | 333 zł | 730.1 mm | 7.6 mm 1.10 % |
235/50 R19 | 189 zł | 717.6 mm | -4.9 mm -0.70 % |
245/50 R19 | - | 727.6 mm | 5.1 mm 0.70 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | -10.4 mm -1.40 % |
265/45 R19 | - | 721.1 mm | -1.4 mm -0.20 % |
275/45 R19 | - | 730.1 mm | 7.6 mm 1.10 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | -11.9 mm -1.60 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | -3.9 mm -0.50 % |
Oryginał | 319 zł | 722.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 195/55 R20 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/55 R19 ( -14.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/40 R21 | - | 729.4 mm | 6.9 mm 1.00 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | -10.6 mm -1.50 % |
265/35 R21 | - | 718.9 mm | -3.6 mm -0.50 % |
275/35 R21 | - | 725.9 mm | 3.4 mm 0.50 % |
285/35 R21 | - | 732.9 mm | 10.4 mm 1.40 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | -12.1 mm -1.70 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | -6.1 mm -0.80 % |
315/30 R21 | - | 722.4 mm | -0.1 mm 0.00 % |
325/30 R21 | - | 728.4 mm | 5.9 mm 0.80 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | -11.6 mm -1.60 % |
Oryginał | 319 zł | 722.5 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 195/55R20 na felgę 21". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
255/30 R22 | - | 711.8 mm | -10.7 mm -1.50 % |
265/30 R22 | - | 717.8 mm | -4.7 mm -0.70 % |
285/30 R22 | - | 729.8 mm | 7.3 mm 1.00 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | -11.2 mm -1.60 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | -6.2 mm -0.90 % |
335/25 R22 | - | 726.3 mm | 3.8 mm 0.50 % |
Oryginał | 319 zł | 722.5 mm | - |
Indeks nośności oznacza największe obciążenie, które dozwolone jest w przypadku danych opon w momencie poruszania się z maksymalną dopuszczalną prędkością. Wszelkie niezbędne informacje o nim znajdziemy na bocznej ścianie ogumienia. To bardzo ważny parametr dla naszego bezpieczeństwa, jednak zawsze należy go rozpatrywać w połączeniu z indeksem prędkości. Jeśli zdecydujemy się na zbyt niski indeks, będziemy musieli się liczyć z szybszym zużyciem opon, a także niebezpieczeństwem utraty stabilności w trakcie jazdy. Warto więc stosować się do norm producenta.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Zastosowanie niskiego profilu opony zmieni nie tylko właściwości jezdne pojazdu, ale także jego estetykę. Za zaletę takiego ogumienia uznaje się sztywność, która wpływa na precyzję podczas jazdy. Opony niskoprofiliowe zapewniają też lepszą przyczepność oraz skracają czas hamowania, a to przyczynia się do większego bezpieczeństwa. Nie można zapominać o tym, że takie rozwiązanie posiada też wady. Opony niskoprofilowe znacznie słabiej amortyzują nierówności na drodze i w dodatku są dość głośne. Ponadto ogumienie tego typu zużywa się znacznie szybciej, co wpływa na koszty ich użytkowania.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?