Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 205/55 R19? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 205/55R19? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 205/55 R19. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 205. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (55) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 55% z 205. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 205/55 R19 będzie to 19 cali. Zobacz ofertę na opony 205/55 R19 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 205/55 R19 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 70.81 cm (708.10 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 205/55 R19 wynosi 11.28 cm (112.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (205) razy jej profil (55) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 205/55 R19?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 205/55 R19?
(19 * 25,4) + (2 * 205 * 0,55)
czyli wspomniane 708.10 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 205/55 R19?
(205 * 55) / 1000
czyli wspomniane 11.28 cm. Druga (szybsza) metoda: 205 * 0,55
= 112.75 mm (wysokość profilu opony 205/55R19).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/70 R19 | 436 zł | 699.6 mm | -8.5 mm -1.20 % |
215/50 R19 | - | 697.6 mm | -10.5 mm -1.50 % |
225/50 R19 | - | 707.6 mm | -0.5 mm -0.10 % |
235/45 R19 | 376 zł | 694.1 mm | -14.0 mm -2.00 % |
235/50 R19 | 189 zł | 717.6 mm | +9.5 mm 1.30 % |
245/45 R19 | 328 zł | 703.1 mm | -5.0 mm -0.70 % |
255/45 R19 | 436 zł | 712.1 mm | +4.0 mm 0.60 % |
265/40 R19 | - | 694.6 mm | -13.5 mm -1.90 % |
275/40 R19 | 497 zł | 702.6 mm | -5.5 mm -0.80 % |
285/40 R19 | - | 710.6 mm | +2.5 mm 0.40 % |
295/40 R19 | - | 718.6 mm | +10.5 mm 1.50 % |
305/35 R19 | - | 696.1 mm | -12.0 mm -1.70 % |
355/30 R19 | - | 695.6 mm | -12.5 mm -1.80 % |
Oryginał | 452 zł | 708.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 205/55 R19 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/80 R14 | - | 699.6 mm | -8.5 mm -1.20 % |
Oryginał | 452 zł | 708.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/75 R15 | - | 703.5 mm | -4.6 mm -0.60 % |
225/70 R15 | 199 zł | 696.0 mm | -12.1 mm -1.70 % |
225/75 R15 | - | 718.5 mm | 10.4 mm 1.50 % |
235/70 R15 | - | 710.0 mm | 1.9 mm 0.30 % |
275/60 R15 | - | 711.0 mm | 2.9 mm 0.40 % |
Oryginał | 452 zł | 708.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/80 R16 | - | 702.4 mm | -5.7 mm -0.80 % |
195/75 R16 | 183 zł | 698.9 mm | -9.2 mm -1.30 % |
205/75 R16 | 200 zł | 713.9 mm | 5.8 mm 0.80 % |
215/70 R16 | 197 zł | 707.4 mm | -0.7 mm -0.10 % |
225/65 R16 | 212 zł | 698.9 mm | -9.2 mm -1.30 % |
235/65 R16 | 211 zł | 711.9 mm | 3.8 mm 0.50 % |
Oryginał | 452 zł | 708.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/65 R17 | - | 698.3 mm | -9.8 mm -1.40 % |
205/70 R17 | - | 718.8 mm | 10.7 mm 1.50 % |
215/65 R17 | 216 zł | 711.3 mm | 3.2 mm 0.50 % |
225/60 R17 | 184 zł | 701.8 mm | -6.3 mm -0.90 % |
235/60 R17 | 291 zł | 713.8 mm | 5.7 mm 0.80 % |
245/55 R17 | - | 701.3 mm | -6.8 mm -1.00 % |
255/55 R17 | - | 712.3 mm | 4.2 mm 0.60 % |
Oryginał | 452 zł | 708.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
215/55 R18 | 223 zł | 693.7 mm | -14.4 mm -2.00 % |
215/60 R18 | - | 715.2 mm | 7.1 mm 1.00 % |
225/55 R18 | 297 zł | 704.7 mm | -3.4 mm -0.50 % |
235/55 R18 | 215 zł | 715.7 mm | 7.6 mm 1.10 % |
245/50 R18 | 411 zł | 702.2 mm | -5.9 mm -0.80 % |
255/50 R18 | - | 712.2 mm | 4.1 mm 0.60 % |
265/45 R18 | - | 695.7 mm | -12.4 mm -1.80 % |
275/45 R18 | - | 704.7 mm | -3.4 mm -0.50 % |
285/45 R18 | - | 713.7 mm | 5.6 mm 0.80 % |
345/35 R18 | - | 698.7 mm | -9.4 mm -1.30 % |
Oryginał | 452 zł | 708.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 205/55 R19 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/55 R18 ( -14.4 mm)Zalecany!
letnie 215/55 R18
zimowe 215/55 R18
całoroczne 215/55 R18
Opony 215/60 R18 ( +7.1 mm)
Opony 225/55 R18 ( -3.4 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
155/60 R20 | - | 694.0 mm | -14.1 mm -2.00 % |
175/55 R20 | - | 700.5 mm | -7.6 mm -1.10 % |
195/50 R20 | - | 703.0 mm | -5.1 mm -0.70 % |
215/45 R20 | - | 701.5 mm | -6.6 mm -0.90 % |
235/40 R20 | - | 696.0 mm | -12.1 mm -1.70 % |
245/40 R20 | - | 704.0 mm | -4.1 mm -0.60 % |
255/40 R20 | - | 712.0 mm | 3.9 mm 0.60 % |
275/35 R20 | - | 700.5 mm | -7.6 mm -1.10 % |
285/35 R20 | - | 707.5 mm | -0.6 mm -0.10 % |
295/35 R20 | - | 714.5 mm | 6.4 mm 0.90 % |
315/30 R20 | - | 697.0 mm | -11.1 mm -1.60 % |
325/30 R20 | - | 703.0 mm | -5.1 mm -0.70 % |
335/30 R20 | - | 709.0 mm | 0.9 mm 0.10 % |
345/30 R20 | - | 715.0 mm | 6.9 mm 1.00 % |
Oryginał | 452 zł | 708.1 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki rozmiaru 205/55R19 na felgę 20". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/50 R20 ( -5.1 mm)
Opony 215/45 R20 ( -6.6 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
245/35 R21 | - | 704.9 mm | -3.2 mm -0.50 % |
255/35 R21 | - | 711.9 mm | 3.8 mm 0.50 % |
265/35 R21 | - | 718.9 mm | 10.8 mm 1.50 % |
275/30 R21 | - | 698.4 mm | -9.7 mm -1.40 % |
285/30 R21 | - | 704.4 mm | -3.7 mm -0.50 % |
295/30 R21 | - | 710.4 mm | 2.3 mm 0.30 % |
305/30 R21 | - | 716.4 mm | 8.3 mm 1.20 % |
325/25 R21 | - | 695.9 mm | -12.2 mm -1.70 % |
355/25 R21 | - | 710.9 mm | 2.8 mm 0.40 % |
Oryginał | 452 zł | 708.1 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R22 | - | 699.8 mm | -8.3 mm -1.20 % |
245/30 R22 | - | 705.8 mm | -2.3 mm -0.30 % |
255/30 R22 | - | 711.8 mm | 3.7 mm 0.50 % |
265/30 R22 | - | 717.8 mm | 9.7 mm 1.40 % |
275/25 R22 | - | 696.3 mm | -11.8 mm -1.70 % |
285/25 R22 | - | 701.3 mm | -6.8 mm -1.00 % |
295/25 R22 | - | 706.3 mm | -1.8 mm -0.30 % |
305/25 R22 | - | 711.3 mm | 3.2 mm 0.50 % |
315/25 R22 | - | 716.3 mm | 8.2 mm 1.20 % |
Oryginał | 452 zł | 708.1 mm | - |
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Indeks prędkości jest ustalony przez producenta samochodu i uwzględnia indeks nośności, oznaczający maksymalne obciążenie. Zarówno wybór indeksu mniejszego jak i większego, niż zalecany, nie jest dobrym rozwiązaniem. Samochód z za niskim indeksem nie jest stabilny, a ogumienie narażone będzie na szybsze niszczenie i pęknięcie. Zbyt wysoki indeks wpływa wprawdzie pozytywnie na bezpieczeństwo, ale wzrasta zużycie paliwa. Jedyna sytuacja, gdy można wybrać indeks prędkości niższy niż zalecany, to w przypadku zakupu opon zimowych.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony z wysokim profilem zyskały rzeszę wielbicieli nie tylko ze względów praktycznych, ale również i ekologicznych. Po pierwsze posiadają mniejszą powierzchnię tarcia, a to wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Po drugie wysokoprofilowe ogumienie zwiększa komfort podróży, gdyż jest bardziej elastyczne, gwarantując tym samym właściwą amortyzację. Pojawia się jedno ale, takie ogumienie nie nadaje się dla osób lubiących dynamiczną jazdę. Brak odpowiedniej sztywności uniemożliwia precyzyjną jazdę. Ponadto opony z wysokim profilem mają też słabsza przyczepność niż te z niższym.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?