Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 205/60 R14? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 205/60R14? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Alternatywne rozmiary opon stosuje się w celu zmiany pewnych parametrów jazdy. Przede wszystkim dotyczy to długości drogi hamowania czy przyczepności na trasie. Zastosowanie szerszych opon przyczyna się do stabilniejszego zachowania pojazdu, dzięki czemu lepiej można kontrolować auto podczas jazdy. Poza tym pojazd skróci drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni. W przypadku węższych zamienników zaletą jest zwiększenie komfortu podczas jazdy. Świetnie amortyzują bowiem wszelkie nierówności na drodze, a w dodatku są cichsze niż szerokie opony. Rozmiar zamienników uzależniony jest od średnic zewnętrznych opony wzorcowej. Otóż różnica pomiędzy oryginałem a zamiennikiem musi się mieścić w przedziale od -2% do +1,5%. Wtedy prawo polskie zezwala na użytkowanie alternatywnej opony. Często wybiera się węższe zamienniki w okresie zimowym, a szersze w letnim, gdyż te pierwsze lepiej sprawdzają się przy zmiennej pogodzie. Szersze natomiast zwiększają bezpieczeństwo jazdy na suchej nawierzchni. Jednak wtedy trzeba pamiętać, że cena będzie zdecydowanie wyższa.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 205/60 R14, jej szerokość wynosi 205, wysokość stanowi 60 procent szerokości, a więc 123 mm, natomiast R14 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 35.56. Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 205/60 R14 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 60.16 cm (601.60 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 205/60 R14 wynosi 12.30 cm (123.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (205) razy jej profil (60) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 205/60 R14?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 205/60 R14?
(14 * 25,4) + (2 * 205 * 0,60)
czyli wspomniane 601.60 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 205/60 R14?
(205 * 60) / 1000
czyli wspomniane 12.30 cm. Druga (szybsza) metoda: 205 * 0,60
= 123.00 mm (wysokość profilu opony 205/60R14).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/75 R14 | - | 603.1 mm | +1.5 mm 0.20 % |
175/70 R14 | 109 zł | 600.6 mm | -1.0 mm -0.20 % |
185/65 R14 | 110 zł | 596.1 mm | -5.5 mm -0.90 % |
195/60 R14 | 162 zł | 589.6 mm | -12.0 mm -2.00 % |
195/65 R14 | - | 609.1 mm | +7.5 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 601.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 205/60 R14 na felgę 14". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/65 R14 ( -5.5 mm)Zalecany!
letnie 185/65 R14
zimowe 185/65 R14
całoroczne 185/65 R14
Opony 195/60 R14 ( -12.0 mm)
letnie 195/60 R14
zimowe 195/60 R14
całoroczne 195/60 R14
Opony 195/65 R14 ( +7.5 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R13 | - | 594.2 mm | -7.4 mm -1.20 % |
175/80 R13 | - | 610.2 mm | 8.6 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 601.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 205/60R14 na felgę 13". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/65 R15 | 125 zł | 595.5 mm | -6.1 mm -1.00 % |
175/60 R15 | 105 zł | 591.0 mm | -10.6 mm -1.80 % |
175/65 R15 | 115 zł | 608.5 mm | 6.9 mm 1.10 % |
185/60 R15 | 116 zł | 603.0 mm | 1.4 mm 0.20 % |
195/55 R15 | 121 zł | 595.5 mm | -6.1 mm -1.00 % |
205/55 R15 | - | 606.5 mm | 4.9 mm 0.80 % |
215/50 R15 | - | 596.0 mm | -5.6 mm -0.90 % |
225/50 R15 | - | 606.0 mm | 4.4 mm 0.70 % |
Oryginał | - | 601.6 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 205/60 R14 na felgę 15". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 185/60 R15 ( +1.4 mm)Zalecany!
letnie 185/60 R15
zimowe 185/60 R15
całoroczne 185/60 R15
Opony 195/55 R15 ( -6.1 mm)Zalecany!
letnie 195/55 R15
zimowe 195/55 R15
całoroczne 195/55 R15
Opony 205/55 R15 ( +4.9 mm)
letnie 205/55 R15
zimowe 205/55 R15
Opony 225/50 R15 ( +4.4 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/50 R16 | 162 zł | 591.4 mm | -10.2 mm -1.70 % |
185/55 R16 | 130 zł | 609.9 mm | 8.3 mm 1.40 % |
195/50 R16 | 143 zł | 601.4 mm | -0.2 mm 0.00 % |
205/45 R16 | 146 zł | 590.9 mm | -10.7 mm -1.80 % |
215/45 R16 | 183 zł | 599.9 mm | -1.7 mm -0.30 % |
225/45 R16 | - | 608.9 mm | 7.3 mm 1.20 % |
Oryginał | - | 601.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/45 R17 | - | 598.3 mm | -3.3 mm -0.50 % |
195/45 R17 | - | 607.3 mm | 5.7 mm 0.90 % |
205/40 R17 | - | 595.8 mm | -5.8 mm -1.00 % |
215/40 R17 | 148 zł | 603.8 mm | 2.2 mm 0.40 % |
225/35 R17 | - | 589.3 mm | -12.3 mm -2.00 % |
245/35 R17 | - | 603.3 mm | 1.7 mm 0.30 % |
Oryginał | - | 601.6 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/35 R18 | - | 600.7 mm | -0.9 mm -0.10 % |
215/35 R18 | - | 607.7 mm | 6.1 mm 1.00 % |
Oryginał | - | 601.6 mm | - |
Dobierając opony do samochodu, koniecznie należy uwzględnić indeks nośności, który dotyczy maksymalnego obciążania pojedynczej opony podczas jazdy z najwyższą dozwoloną prędkością. Zapisuje się go za pomocą umownych liczb, które w specjalnej tabeli mają przypisaną wartość w kilogramach. W związku z tym, że indeks nośności podawany jest dla pojedynczej opony, dlatego też, aby uzyskać całkowite dopuszczalne obciążenie samochodu, musimy pomnożyć tę wartość przez cztery. Indeks ściśle powiązany jest z indeksem prędkości, który ustala się właśnie dla maksymalnego obciążania.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Wysokoprofilowe ogumienie posiada profil stanowiący co najmniej 55 procent szerokości. Opony tego typu wpływają znacząco na komfort podczas jazdy. Wszystko to dlatego, że świetnie amortyzują i są bardzo ciche. Dzięki zmniejszonemu tarciu będę bardziej ekonomiczne oraz nie ulegają szybkiemu niszczeniu. Dobrze sprawdzają się w sezonie zimowym. Wyższy profil wpływa pozytywnie na przyczepność, co zdecydowanie ułatwia wyjeżdżanie z zasp czy jazdę po błocie pośniegowym. Jednak opony z wysokim profilem nie nadają się do jazdy dynamicznej, gdyż nie zapewniają odpowiedniej sztywności oraz kontroli nad samochodem.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?