Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 215/40 R17? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 215/40R17? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każda opona posiada specjalne oznaczenia, które dają właścicielom pojazdów wszelkie informacje o rozmiarze ogumienia. Warto nauczyć się odczytywać te symbole, aby móc odpowiednio dobrać oponę, która zapewni nam bezpieczeństwo podczas jazdy. W przypadku samochodów osobowych dość częstym rozmiarem są opony. Jeśli mowa o rozmiarze 215/40 R17, jej szerokość wynosi 215, wysokość stanowi 40 procent szerokości, a więc 86 mm, natomiast R17 oznacza typ konstrukcji opony wraz z rozmiarem średnicy felgi. Ta ostatnia miara podana jest w calach, co w przeliczeniu na centymetry wynosi 43.18. Zobacz ofertę na opony 215/40 R17 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 215/40 R17 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 60.38 cm (603.80 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 215/40 R17 wynosi 8.60 cm (86.00 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (215) razy jej profil (40) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 215/40 R17?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 215/40 R17?
(17 * 25,4) + (2 * 215 * 0,40)
czyli wspomniane 603.80 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 215/40 R17?
(215 * 40) / 1000
czyli wspomniane 8.60 cm. Druga (szybsza) metoda: 215 * 0,40
= 86.00 mm (wysokość profilu opony 215/40R17).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/45 R17 | - | 598.3 mm | -5.5 mm -0.90 % |
195/45 R17 | - | 607.3 mm | +3.5 mm 0.60 % |
205/40 R17 | - | 595.8 mm | -8.0 mm -1.30 % |
245/35 R17 | - | 603.3 mm | -0.5 mm -0.10 % |
Oryginał | 148 zł | 603.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 215/40 R17 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/45 R17 ( +3.5 mm)Zalecany!
Opony 205/40 R17 ( -8.0 mm)Zalecany!
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/80 R13 | - | 594.2 mm | -9.6 mm -1.60 % |
175/80 R13 | - | 610.2 mm | 6.4 mm 1.10 % |
Oryginał | 148 zł | 603.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/75 R14 | - | 603.1 mm | -0.7 mm -0.10 % |
175/70 R14 | 109 zł | 600.6 mm | -3.2 mm -0.50 % |
185/65 R14 | 110 zł | 596.1 mm | -7.7 mm -1.30 % |
195/65 R14 | - | 609.1 mm | 5.3 mm 0.90 % |
205/60 R14 | - | 601.6 mm | -2.2 mm -0.40 % |
Oryginał | 148 zł | 603.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/65 R15 | 125 zł | 595.5 mm | -8.3 mm -1.40 % |
175/65 R15 | 115 zł | 608.5 mm | 4.7 mm 0.80 % |
185/60 R15 | 116 zł | 603.0 mm | -0.8 mm -0.10 % |
195/55 R15 | 121 zł | 595.5 mm | -8.3 mm -1.40 % |
205/55 R15 | - | 606.5 mm | 2.7 mm 0.40 % |
215/50 R15 | - | 596.0 mm | -7.8 mm -1.30 % |
225/50 R15 | - | 606.0 mm | 2.2 mm 0.40 % |
Oryginał | 148 zł | 603.8 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/55 R16 | 130 zł | 609.9 mm | 6.1 mm 1.00 % |
195/50 R16 | 143 zł | 601.4 mm | -2.4 mm -0.40 % |
205/50 R16 | 183 zł | 611.4 mm | 7.6 mm 1.30 % |
215/45 R16 | 183 zł | 599.9 mm | -3.9 mm -0.60 % |
225/45 R16 | - | 608.9 mm | 5.1 mm 0.80 % |
Oryginał | 148 zł | 603.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 215/40R17 na felgę 16". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 195/50 R16 ( -2.4 mm)Zalecany!
letnie 195/50 R16
zimowe 195/50 R16
całoroczne 195/50 R16
Opony 205/50 R16 ( +7.6 mm)Zalecany!
letnie 205/50 R16
zimowe 205/50 R16
Opony 215/45 R16 ( -3.9 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/35 R18 | - | 600.7 mm | -3.1 mm -0.50 % |
215/35 R18 | - | 607.7 mm | 3.9 mm 0.60 % |
Oryginał | 148 zł | 603.8 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 215/40 R17 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 215/35 R18 ( +3.9 mm)Zalecany!
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Planowane zmiany opon powinny uwzględniać wytyczne producenta dotyczące indeksu prędkości i indeksu nośności. Konsekwencje złego wyboru wpływają na warunki jezdne. W przypadku zbyt niskiego indeksu nośności istnieje zagrożenie pęknięcia opony i utraty kontroli nad pojazdem. W takiej sytuacji w momencie wypadku, ubezpieczyciele mają prawo odmówić wypłacenia odszkodowania. Prawo zezwala na stosowanie opon z większym indeksem, a rozwiązanie takie wpływa na lepsze panowanie nad autem na zakrętach. Musimy jednak liczyć się ze zmniejszeniem komfortu podczas jazdy.Indeks prędkości
Opony niskoprofilowe to takie, w których szerokość bieżnika jest dużo większa od wysokości. Oznacza to, że profil wynosi maksymalnie 55 procent szerokości. To powoduje niezwykle pozytywny wpływ na właściwości jezdne. W związku z zastosowaniem większych felg pojazd lepiej zachowuje się w trakcie hamowania i na zakrętach. Sztywność opony przydaje się natomiast przy dynamicznej jeździe. Musimy jednak liczyć się ze znacznym zmniejszeniem komfortu podróży ze względu na słabą amortyzację wszelkich nierówności oraz wyższym poziomem hałasu.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?