Zobacz, jaki rozmiar opon można zastosować jako zamiennik 225/35 R18? Który z nich będzie najlepszą alternatywą? Czy zamienniki są bezpieczne? Jaką wartość pokaże prędkościomierz, w przypadku odpowiednika rozmiaru 225/35R18? Porównaj w prostej tabeli średnicę zewnętrzną opony oryginalnej do wszystkich jej możliwych wariantów.
Zamienniki opon to nic innego jak alternatywne rozmiary ogumienia, które kierowca może bezpiecznie stosować w swoim pojeździe. Ich rozmiar może być do 2% węższy w stosunku do oryginału i co najwyżej 1,5% szerszy, gdyż większe zmiany okażą się niebezpieczne. Podczas wyboru należy pamiętać między innymi o miejscu w nadkolu, rozmiarze tarcz hamulcowych oraz doborze opony tak, aby nie wystawała poza obrys auta. Szersze zamienniki zwiększają przyczepność i skracają drogę hamowania, jednak ich cena jest znacznie wyższa. Węższe natomiast nie są podatne na aquaplaning oraz lepiej amortyzują nierówności, ale nie zapewniają kierowcy tak dobrej kontroli nad pojazdem. Zamienniki opon mogą także spowodować zafałszowanie wskazań prędkościomierza. Przykładowo zastosowanie zamiennika szerszego będzie wpływać na nieprawidłowe (minusowe) wskazanie prędkościomierza, co oznacza, że na liczniku pojawi się mniejsza prędkość niż rzeczywista. Natomiast w przypadku węższych kół od oryginalnych, licznik będzie wskazywać większą prędkość niż faktyczna.Co to jest zamiennik opony?
Każdy posiadacz samochodu musi poznać rozmiar opon, aby móc dobrać ich właściwy rodzaj. Na szczęście wszelkie niezbędne informacje może odnaleźć na bocznej ścianie opony. Ten szereg symboli daje nam wszelką wiedzę, ułatwiającą późniejszy zakup ogumienia. W ramach wyjaśnienia przedstawiamy jak poprawnie odczytać rozmiar. Spójrzmy na opony o rozmiarze 225/35 R18. Pierwsza pozycja w podanym rozmiarze ogumienia oznacza jej szerokość i podaje się ją w milimetrach, czyli 225. Kolejna z liczba, wskazuje na wysokość profilu (35) tego modelu i jest podawana, jako procent z szerokości, czyli 35% z 225. Litera mówi typie konstrukcji opony. Ostatnia z liczb wskazuje nam na średnice felgi (podaną w calach), na jakiej trzeba zamontować ogumienie. W przypadku opony 225/35 R18 będzie to 18 cali. Zobacz ofertę na opony 225/35 R18 Wysokość pionowo postawionej opony w rozmiarze 225/35 R18 czyli jej średnica zewnętrzna () wynosi 61.47 cm (614.70 mm). Jak ją obliczamy? Do średnicy opony w milimetrach (1 cal = 25,4 mm) dodajemy podwójną wysokość "boku" opony (profil górny oraz dolny). Otrzymujemy zatem: Wysokość "ścianki bocznej" opony o wymiarach 225/35 R18 wynosi 7.88 cm (78.75 mm). Jak ją obliczamy? Mnożymy szerokość opony (225) razy jej profil (35) i otrzymany wynik dzielimy przez 100 (jeżeli chcemy uzyskać wynik w milimetrach) lub przez 1000 (jeżeli jednostką wynikową ma być centymetr). Otrzymujemy zatem: Jak czytać rozmiar 225/35 R18?
Jaka jest średnica zewnętrzna opon 225/35 R18?
(18 * 25,4) + (2 * 225 * 0,35)
czyli wspomniane 614.70 milimetrów.Jaka jest wysokość profilu opony 225/35 R18?
(225 * 35) / 1000
czyli wspomniane 7.88 cm. Druga (szybsza) metoda: 225 * 0,35
= 78.75 mm (wysokość profilu opony 225/35R18).
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
205/40 R18 | - | 621.2 mm | +6.5 mm 1.10 % |
215/35 R18 | - | 607.7 mm | -7.0 mm -1.10 % |
235/35 R18 | - | 621.7 mm | +7.0 mm 1.10 % |
Oryginał | - | 614.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki 225/35 R18 na felgę 18". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/40 R18 ( +6.5 mm)Zalecany!
letnie 205/40 R18
zimowe 205/40 R18
Opony 215/35 R18 ( -7.0 mm)Zalecany!
Opony 235/35 R18 ( +7.0 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/80 R13 | - | 610.2 mm | -4.5 mm -0.70 % |
Oryginał | - | 614.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
165/75 R14 | - | 603.1 mm | -11.6 mm -1.90 % |
165/80 R14 | - | 619.6 mm | 4.9 mm 0.80 % |
175/75 R14 | - | 618.1 mm | 3.4 mm 0.60 % |
185/70 R14 | 116 zł | 614.6 mm | -0.1 mm 0.00 % |
195/65 R14 | - | 609.1 mm | -5.6 mm -0.90 % |
215/60 R14 | - | 613.6 mm | -1.1 mm -0.20 % |
Oryginał | - | 614.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/65 R15 | 115 zł | 608.5 mm | -6.2 mm -1.00 % |
185/60 R15 | 116 zł | 603.0 mm | -11.7 mm -1.90 % |
185/65 R15 | 119 zł | 621.5 mm | 6.8 mm 1.10 % |
195/60 R15 | 120 zł | 615.0 mm | 0.3 mm 0.00 % |
205/55 R15 | - | 606.5 mm | -8.2 mm -1.30 % |
225/50 R15 | - | 606.0 mm | -8.7 mm -1.40 % |
345/35 R15 | - | 622.5 mm | 7.8 mm 1.30 % |
Oryginał | - | 614.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
175/60 R16 | - | 616.4 mm | 1.7 mm 0.30 % |
185/55 R16 | 130 zł | 609.9 mm | -4.8 mm -0.80 % |
195/55 R16 | 135 zł | 620.9 mm | 6.2 mm 1.00 % |
205/50 R16 | 183 zł | 611.4 mm | -3.3 mm -0.50 % |
225/45 R16 | - | 608.9 mm | -5.8 mm -0.90 % |
Oryginał | - | 614.7 mm | - |
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
185/50 R17 | - | 616.8 mm | 2.1 mm 0.30 % |
195/45 R17 | - | 607.3 mm | -7.4 mm -1.20 % |
205/45 R17 | 174 zł | 616.3 mm | 1.6 mm 0.30 % |
215/40 R17 | 148 zł | 603.8 mm | -10.9 mm -1.80 % |
235/40 R17 | - | 619.8 mm | 5.1 mm 0.80 % |
245/35 R17 | - | 603.3 mm | -11.4 mm -1.90 % |
Oryginał | - | 614.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opon 225/35R18 na felgę 17". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 205/45 R17 ( +1.6 mm)Zalecany!
letnie 205/45 R17
zimowe 205/45 R17
całoroczne 205/45 R17
Opony 215/40 R17 ( -10.9 mm)Zalecany!
letnie 215/40 R17
zimowe 215/40 R17
całoroczne 215/40 R17
Opony 235/40 R17 ( +5.1 mm)
Zamiennik | Cena od | Średnica | Różnica |
---|---|---|---|
235/30 R19 | - | 623.6 mm | 8.9 mm 1.40 % |
Oryginał | - | 614.7 mm | - |
Oto najchętniej wybierane przez kierowców zamienniki opony 225/35R18 na felgę 19". Zobacz ofertę, sprawdź testy, opinie i porównaj ceny.
Opony 235/30 R19 ( +8.9 mm)Zalecany!
Indeks nośności to ważny parametr mający znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Oznacza bowiem najwyższe obciążenie odpowiednie dla danych opon przy maksymalnej prędkości. Wybór indeksu mniejszego, niż jest zalecany, wpływa zatem na szybsze zużywanie się ogumienia i równocześnie zmniejsza przyczepność na drodze, co może być przyczyną utraty kontroli podczas jazdy. Dlatego też w przypadku kolizji często ubezpieczyciele odmawiają wypłaty odszkodowania, gdy w samochodzie znajduje się inne niż zalecane przez producenta opony.Indeks nośności
Podczas wyboru opon ważnym elementem, na który musisz zwrócić uwagę są dwa powiązane ze sobą indeksy – prędkości i nośności. Indeks prędkości dotyczy dopuszczalnej prędkości, z jaką może poruszać się maksymalnie obciążony pojazd, gdy zamontujemy dane opony. Informacje o indeksie znajdują się na oponach lub tabliczce znamionowej pojazdu. Przepisy zakazują stosowania indeksów niższych niż te ustalone przez producenta, a także opon o różnych indeksach na jednej osi. Jednak możliwe jest użycie opon z odmiennymi indeksami na osi przedniej oraz tylnej.Indeks prędkości
Za opony niskoprofilowe uznaje się ogumienie, które ma profil poniżej 55. Przed zakupem należy zapoznać się z wadami oraz zaletami tego typu ogumienia. Za zalety uznaje się: krótszy czas hamowania, większa stabilność podczas zakrętów, sztywność pozwalająca na dynamiczną jazdę, lepsza przewidywalność zachowania auta, atrakcyjny wygląd. Wśród wad opon niksoprofilowych należy wymienić: spore prawdopodobieństwo zniszczenia ich, jeśli mają zbyt niskie ciśnienie, większe narażenie podwozia oraz felg aluminiowych na uszkodzenia podczas jazdy, szybsze zużycie ogumienia, szybsze zużycie elementów zawieszenia.Zamienniki niskoprofilowe
Opony wysokoprofilowe to takie, w których profil wynosi przynajmniej 55 procent szerokości. Tego typu ogumienie było stosowane często w starszych samochodach. Jednak wciąż ma wielu wielbicieli, ponieważ gwarantuje ono wysoki komfort podczas jazdy poprzez świetną amortyzację nierównej powierzchni. Ogromną zaletą opon wysokoprofilowych jest ich niska cena oraz ekonomiczność użytkowania, gdyż zapewniają one mniejsze spalanie paliwa. Jednak dla fanów szybkiej jazdy za dużą wadę uznaje się fakt, że opony tego typu nie nadają się do bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ nie zachowują odpowiedniej przyczepności.Opony o wysokim profilu
Do każdej pory roku należy dobrać odpowiednie opony. Dotychczas uważało się, że w zimie powinno się jeździć na węższym ogumieniu i faktycznie przemawia za tym kilka argumentów. Tego typu opony sprawdzają się bowiem przy zmiennej pogodzie. Mają znacznie większą przyczepność na pośniegowym błocie czy wodzie. Zapewniają one również skuteczniejsze odprowadzanie wody. Jednak już w przypadku śniegu lepiej sprawdzą się szersze opony. Nie tylko oferują świetną przyczepność, ale także krótszą drogę hamowania i zachowują się stabilniej na ostrych zakrętach. W sezonie letnim zalecanym rozwiązaniem są szersze opony. Mają one większy kontakt z drogą, dzięki czemu zapewniają kierowcy lepszą kontrolę podczas jazdy. Poza tym takie ogumienie ma krótszą drogę hamowania zarówno na suchej, jak i mokrej powierzchni. Problemem mogą okazać się kwestie ekonomiczne. Ze względu na większe tarcie widoczny jest wzrost zużycia paliwa. Poza tym szerokie opony nie zapewniają takiego komfort podczas jazdy jak wąskie. Charakteryzuje je bowiem słaba amortyzacja i wyższa emisja hałasu.Odpowiedniki węższe czy szersze?